A moim zdaniem... (od najstarszych)
Pokazuj od
najnowszych
najnowszych
Największe
emocje
emocje
Sprawa budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraca, co jakiś czas. Najczęściej w okresie przedwyborczym i wykorzystują go chętnie, samorządowcy i parlamentarzyści wszystkich opcji politycznych. Wielu mówiło, wielu pisało i bardzo wielu uwierzyło w jego zbawienny wpływ na rozruch gospodarczy w naszym mieście i regionie. Bardzo wielu osobom udało się zrobić wręcz kariery polityczne sprzedając iluzje i przekonując do swojej wizji oraz przedsięwzięcia ekonomicznie nieuzasadnionego.
Protagoniści idei przekopania mierzei uzasadniają ten pomysł nadzieją na ożywienie żeglarstwa na Zalewie Wiślanym oraz jeszcze większą nadzieją na stworzenie w Elblągu portu z prawdziwego zdarzenia i z prawdziwym dostępem do morza. Powołując się między innymi na to, że w średniowieczu w tym miejscu znajdowały się przesmyki wodne zwane głębiami. Z trzech wariantów usytuowania budowy kanału wybrano wariant przekopania mierzei w Skowronkach między Kątami Rybackimi, a Krynicą Morska. To w tym miejscu najprawdopodobniej według animatorów przedsięwzięcia znajdowała się rynna przesmyk przez mierzeję, którą wskazywali uczeni minionych wieków.
„ Próbę podsumowania wcześniejszych badań podjął W. Quade. Wyróżnił on głębie (1) koło Łysicy ( przed XIII w. ), (2) Lochstadt (XIII-początkach XIV w. ) i (3) Gr. Bruch (XIV-XVI w. ). Za błędy uważał pogląd Panzera o przejściu koło Kątów Rybackich i Sonntaga o kanale koło Skowronek. Jego zasługą jest wykorzystanie badań geomorfologicznych okolicy Lochstadt i Piławy. Podsumowujący charakter nosiła też praca E. Kaysera. Przyjmował istnienie 3 głębi: (1) koło Lochstadt (XII w. ); (2) bałgijskiej, powstałej na początku XIV w. i czynnej jeszcze w drugiej połowie XVI w. ; (3) pilawskiej, wzmiankowanej jako „ nowa głębia” od 1376 r. Na podstawie mapy Strakowskiego umieszczał on Bałgę koło miejscowości Alttief. Przeczył istnienia przejść koło Łysicy, Kątów Rybackich i Skowronek. Podkreślić też należy, że Kayser nie odrzucał apriorycznie przekazu Grunauna, ale starał się uzgodnić jego informacje z innymi źródłami.
W opracowaniu prof. dr inż. Tadeusza Jednorała wykonanym w Instytucie Naukowo-Technicznym pt. : „ Koncepcja budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną łączącego porty Zalewu Wiślanego z Morzem Bałtyckim” czytamy m. in. : „ Budową kanału żeglugowego w polskiej części Mierzei Wiślanej zainteresowani są także biznesmeni krajowi i zagraniczni, którzy chętnie przystąpią ze swoim kapitałem do budowy „ marin” w portach Zalewu Wiślanego, jak też będą współuczestniczyć w budowie kanału, co ułatwi udostępnienie Zalewu Wiślanego dla turystyki i rekreacji. Są oni skłonni przystąpić do spółki Elbląg - Kanal - Shipping Company S. A. , jako inwestora budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. (… ) Budową kanału żeglugowego w polskiej części Mierzei Wiślanej są zainteresowane różne instytucje zagraniczne, np. przedstawiciele Danii, Holandii, Niemiec, Szwecji, USA, jak też przedsiębiorstwa polskie m. in. Przedsiębiorstwo Robót Czerpanych i Podwodnych w Gdańsku, Eko-Centrum w Gdyni, Jachtklub „ Portowiec” , Alcopol w Warszawie, które zgłaszają chęć uczestnictwa kapitałowego, co wymaga stworzenia odpowiednich form organizacyjnych, umożliwiających im włączenie się do realizacji tej inwestycji. (… )
SBk z zamiedzy. Chodziłem na spotkania tematyczne i brałem udział w konferencjach wiele razy( kilka nawet współorganizowałem kilka lat temu), czytałem wiele opracowań i przestałem brać w tym udział, bo to bicie piany i strata czasu. Powielam swoje wypowiedzi, bo jesteśmy w tym samym miejscu co 15 lat temu podobnie jak i z budową Truso. Z tym, że na temat Truso są przykłady, słuszności moich poglądów. W innych regionach Polski i Europy realizuje sie takie projekty jak Truso i daje to wymierne korzyści, miejsca pracy, zarobek, wiedzę i zabawę: Wolin http://www.jomsborg-vineta.com/ Biskupin http://www.biskupin.pl/asp/intro.asp Kalisz http://www.muzeum.kalisz.pl/oddzialy_zawodzie.html Bochnia http://osadabochnia.pl/ Byczyna http://www.byczyna.pl/mapy/ Kopaniec http://www.kopaniec.pl/sredniowieczny_kopaniec_osada/1.html A co do przekopu 1000 lat temu duńscy Wikingowie przekopali wyspę Samso 600 metrowym - Kanałem Kanhave, a Półwysep Kuroński Wikingowie lub Prusowie przecięli przekopem dla łodzi, którego spora cześć jest jeszcze zachowana (w czerwcu oglądałem pozostałości tej inwestycji)
SBk z zamiedzy. Pisząc o "kanale ulg"i opieram się na wyliczeniach przeciwnika przekopu. Tak, jak pisząc o ekonomicznej racji istnienia Kolei Nadzalewowej będę się opierał na wypowiedziach profesora kolejnictwa z Berna w Szwajcarii, który nie mógł się nadziwić, że ją likwidujemy (specjalnie przyjechał do Polski na ostatni kurs kilka lat temu) i jestem ciekawy czy spełni się jego przypuszczenie, że za kilka lat samorządy wyłożą spoko funduszy na reaktywowanie kolei, po wyliczeni jaka wartość dodana daje regionowi, ona jako produkt turystyczny.
PLISSSSS, sorry ". .. Pisząc o "kanale ulg"i opieram się na wyliczeniach przeciwnika przekopu. .. "
milczenie jest złotem!!!!!
No i mamy kolejny dowód, że Elbląg to ciemnogróg zamieszkany przez fanatyków dla których racjonalne argumenty nie mają znaczenia a lokalne media nie mają odwagi pokazania reportażu z nowowybudowanego PORTU MORSKIEGO ELBLĄG
Przekopu nie będzie. Taką decyzje podjął rząd i tak jest na dzisiaj i na następne lata. Po co ta dyskusja? W razie powrotu do idei za kilka lat czy kilkanaście wszystkie założenia trzeba robić od nowa. Będą inne realia gospodarcze może i polityczne. Któż wie jak będzie. Bez sensu jest ta dzisiejsza przepychanka gospodarczo - patriotyczna. i udowadnianie wyższości czegoś nad czymś. Dyskusja o niczym.
Do sceptyka :
Tryb otrzymania pozwolenia na przepływ statków pod flagą państw trzecich do portów RP:
. .. .
Podstawą dla rozpatrzenia stanowiska jest zwrócenie się właściciela statku do administracji portu Kaliningrad celem otrzymania zgody. Wniosek kierowany jest do administracji portu morskiego Kaliningrad nie wcześnie niż na 15 dni roboczych do planowanego terminu wpłynięcia i zawiera informacje w j. rosyjskim:
1.Nazwa statku
2.kraj pochodzenia
3.Dane właściciela
4.Port rejestracji statku
5.Typ statku
6.Numer identyfikacyjny MOM
7.Podstawowe parametry statku
8.Dokumenty dotyczące członków załogi
9.Zaświadczenia dotyczące przewożonych ładunków i pasażerów
10.Termin i cel wpłynięcia/wypłynięcia
Wniosek w ciągu dwóch dni roboczych od dnia wydania kierowany jest przez kapitana portu celem zatwierdzenia do Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej, terytorialnych organów bezpieczeństwa i organów przygranicznych, organów służby federalnej ds. nadzoru eksploatacji środowiska
Decyzja o wydaniu pozwolenia może być odmowna jeśli wymagają tego interesy obrony, bezpieczeństwa państwa lub zachowania balansu ekologicznego w Zalewie Kaliningradzkim.
Powyżej jedna z odpowiedzi, dlaczego statki bander trzecich nie przepływają do portów Zalewu Wiślanego. Inne odpowiedzi, to z Trójmiasta do Elbląga przez cieśninę Bałtijsk jest 150 km, przez Kanał na Mierzei to tylko kilkanaście kilometrów( kilka godzin ), inna odpowiedź to właśnie ten marazm i spowodowane tym podwójne zapętlenie - nieczynne, zaniedbane nabrzeża Zalewu Wiślanego nie zachęcają do pokonywania trudności z wpłynięciem obecnymi drogami wodnymi na Zalew i są argumentem dla przeciwników Przekopu. Nie twierdzę, że przekop to jedyna i doskonała droga do rozwoju Elbląga i całego regionu, ale, proszę sceptyków, by pisali o alternatywnych drogach, a nie tylko krytykowali tę właśnie.