Mariusz Edward Owczarek jest elblążaninem, absolwentem UWM na Wydziale Sztuki. Zawodowo związany z Młodzieżowym Domem Kultury, w którym jest m. in. kuratorem Galerii Na Wyspie. Artysta realizuje się także muzycznie: należy do grupy SoundLab, która działa przy Galerii EL.
Autor prac wraz z kuratorem wystawy, Joanną Mierzejewską, w tekście przygotowanym na dzisiejszy wernisaż wyjaśniają, że obrazy, które można oglądać w Centrum Sztuki Galerii EL, cechuje rozmycie, bo astygmatyzm powoduje zniekształcenie ostrości widzenia. Według Owczarka efekt "przypomina nadanie obrysu kształtom i liniom", stąd właśnie obrys wokół namalowanych przez artystę przedmiotów i postaci. "Ta zmultiplifikowana/powtórzona forma konturu stanowi swoiste "widmo koloru", gdzie proces oglądu obrazu podobny jest do spoglądania przez pryzmat".
W swojej twórczości Mariusz Owczarek odnosi się także do pojęcia negatywu obrazu z kliszy, z którego potem powstaje zdjęcie. Zabiegi stosowane przez twórcę w ramach malarstwa astygmatywnego nawiązują do wielowymiarowości. Owczarek "ukazując powielony kształt, rytmizuje go, a następnie deformuje w celu ukazania odrębnego: wymiaru czasu, przestrzeni oraz ruchu".
- Autor sam opracował koncepcję malarstwa astygmatywnego, które polega na swego rodzaju powielaniu obrazu – wyjaśnia Maciej Olewniczak z Galerii EL. - Część obrazów opartych o tę koncepcję powstała już dużo, dużo wcześniej, dlatego mamy na wystawie do czynienia z dużym przekrojem jego twórczości.
- Mariusz Owczarek bardzo mocno inspirował się różnymi nurtami w malarstwie, między innymi surrealizmem – dodaje Stanisław Małecki z Galerii EL. - Kierunki awangardowe malarstwa początku XX w. skupiały się na formie malarskiej i na tym, jak ludzkie widzenie świata przenieść na płótno. Mariusz Owczarek jest edukatorem, pracuje z młodzieżą, na pewno to również przekłada się na jego praktykę malarską – dodaje. - Obrazy to m. in. martwa natura i portrety, ale też sceny z życia codziennego. Mamy tu do czynienia z zanurzeniem w świecie europejskiego i światowego malarstwa i przekształcaniem znanych tematów, tak jak robili to polscy koloryści, którzy skupiali się na wrażeniach formalnych.
- Autor czerpie z otaczającej nas rzeczywistości, a jednocześnie pokazuje tą rzeczywistość stosując powielanie czy rytmizację, na których opiera się idea jego malarstwa – komentuje Maciej Olewniczak.
Ze względu na panujące obostrzenia dotyczące pandemii koronawirusa, wernisaż wystawy "Malarstwo astygmatywne" w Centrum Sztuki Galerii EL miał inny charakter niż zazwyczaj. Był to w zasadzie cały dzień wernisażowy, w ramach którego każdy mógł za darmo oglądać prace elbląskiego artysty, co pozwoliło uniknąć gromadzenia się zbyt dużej liczby osób w przestrzeniach galerii. Warto również zaznaczyć, że w godzinach wieczornych ścieżkę dźwiękową dla wystawy zaprezentował w galerii SoundLab Elbląg, z jej fragmentem można się zapoznać na profilu facebookowym Galerii EL.
Wystawę będzie można oglądać do 10 stycznia 2021 r.