Z badań J. Czapińskiego i T. Panka (Diagnoza społeczna 2015) wynika, że w naszym regionie 85 procent młodych ludzi jest zainteresowana sprawami publicznymi w swoich społecznościach, ale nie angażują się w nie, więc nie mają też na nie wpływu. Dlaczego tak się dzieje? Co zrobić, by więcej młodzieży świadomie uczestniczyło w życiu społecznym? Jak poprawić komunikację między młodzieżą a pracownikami odpowiedzialnymi za politykę młodzieżową? Na te pytanie odpowiedział właśnie projekt Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, realizowany z funduszy norweskich razem z zagranicznym partnerem..
Na tropie demokracji
Jednym z elementów projektu była Gra Miejska „Na tropie demokracji”, podczas której młodzież odnajdując w przestrzeni publicznej określone miejsca, osoby i przedmioty oraz rozwiązując zagadki poznawała ideały demokracji i ważne postaci z nią związane. Uczniowie spotkali się także z prezydentem Elbląga Witoldem Wróblewskim i Antonim Czyżykiem, przewodniczącym Rady Miejskiej, którym zadali wiele pytań na temat działalności samorządu, z Mirosławem Siedlerem dyrektorem Teatru im. Aleksandra Sewruka, który opowiedział im o demokracji w sztuce, a także z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miejskiej, którzy opowiedzieli o swoich inicjatywach i współpracy z samorządem.
- Moim zdaniem najciekawsze pytania zadawane przez dwie grupy to: Czym jest demokracja dla dzieci? Jakie prawa zdobędziemy po ukończeniu 15 roku życia? Co obywatelom da przekop Mierzei Wiślanej? Na koniec spotkania dostaliśmy przypinki z napisem ,,Kocham Elbląg", które swoją drogą były bardzo dobrze zaprojektowane. Mogę śmiało stwierdzić, że spotkanie z prezydentem, wiceprezydentem oraz przewodniczącym rady miejskiej było udane, a jego uczestnicy mogli wynieść większą wiedzę na temat demokracji i funkcjonowania budżetu miasta – dzieliła się swoją opinią ze spotkania z władzami miasta Julia Rąk z klasy 8c SP nr 4 w Elblągu.
- Dzięki wizycie w Urzędzie Miejskim miałam okazję poznać nie tylko prezydenta i jego zastępców, ale przede wszystkim zasady funkcjonowania elbląskiego samorządu oraz samorządu młodzieżowego. Natomiast wizyta w elbląskim teatrze nauczyła mnie czegoś nowego. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że jego działalność bardzo rzadko opiera się na zasadach demokracji. Poza tym miałam okazję poznać moich rówieśników z innych szkół i świetnie bawiliśmy się podczas gry miejskiej, poznając bardzo istotne dla każdego człowieka wartość - dzieliła się wrażeniami Martyna Górka ze Szkoły Podstawowej nr 19.
- W trakcie gry miejskiej „Demokracja w życiu, życie w demokracji” najbardziej podobała mi się rzeczowa rozmowa z dyrektorem Departamentu Promocji, Kultury i Turystyki Urzędu Miejskiego w Elblągu panem Adamem Joczem. Podczas spotkania zadawaliśmy pytania na interesujące nas tematy dotyczące pojęcia demokracji i działania urzędu miasta. Dodatkowo dowiedzieliśmy się jakie inwestycje planowane są w naszym mieście, np. gdzie i kiedy powstaną nowe baseny miejskie. Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w ciekawym przedsięwzięciu jednocześnie reprezentując z moimi kolegami i koleżankami naszą szkołę – mówiła Ania Paradowska ze Szkoły Podstawowej nr 19.
Tworzyli mapę zasobów i potrzeb
Część uczestników projektu wzięła również udział w warsztatach, podczas których wykonywali mapy zasobów i potrzeb środowiska lokalnego pod kątem demokracji. Każda z map została podzielona na cztery strefy: wydarzenia, osoby, instytucje i inne. Z perspektywy realnej (w świecie „offline”), w kontekście zasobów, uczestnicy wskazali przede wszystkim ludzi (obywateli, nauczycieli, uczniów, rodziców) oraz koneksje między nimi w zakresie instytucji: szkoła, przedszkole, urząd miejski, szpital, przedszkole. W zakresie wydarzeń – obchody świąt w mieście, jako miejsce do promocji, prezentacji demokracji.
W kontekście potrzeb uczniowie wskazali przede wszystkim wydarzenia, również jako miejsce do promocji demokracji – dni miasta, koncerty, festiwale, ale także np. wybory. Wśród „innych” pojawiły się miejsca: boiska, parki, baseny, toalety publiczne – jako miejsca związane pośrednio z demokracją, mogące powstać, rozbudować się np. w obrębie budżetu obywatelskiego. Pod koniec warsztatu uczniowie mieli możliwość zaznaczenia swojej pozycji (nastroju) w skali od 1 do 10. Uczniowie zazwyczaj wysoko oceniali swoją pozycję.
Różnorodność prac
Ważną częścią projektu TPD był również konkurs plastyczny „Młoda demokracja”, na który wpłynęło 20 prac z województwa warmińsko-mazurskiego. Cechowała je różnorodność zarówno pod względem technik jak i formatów. Jury (Anna Karatkiewicz –artysta plastyk, pedagog, terapeuta; Anna Łobocka-artysta plastyk, pedagog, terapeuta; Agata Marcinkowska – instruktor malarstwa w CSE „Śiwatowid” w Elblągu) przyznały następujące nagrody i wyróżnienia:
I miejsce: Szkoła Podstawowa nr 14 (Filip Serdeczny, Wiktor Wysocki, Oliwia Sergiej, Amelia Warzechowska, Anna Paczkowska, Marta Warzechowska)
II miejsce: Martyna Górka (Szkoła Podstawowa nr 19)
III miejsce: Anna Paczkowska (Szkoła Podstawowa nr 14)
Wyróżnienie: Anna Jesionkowska (Szkoła Podstawowa nr 4) i Bartosz Jackiewicz (Szkoła Podstawowa nr 19).
Wystawa pokonkursowa odbyła się 26 kwietnia w Galerii Sztuki Awangardowej w holu głównym Centrum Spotkań Europejskich Światowid.
Nauczyłam się wyrażać swoją opinię na forum
Uczestnicy projektu podkreślali, że są bardzo zadowoleni z udziału tej inicjatywie. Docenili, że każdy z uczniów był traktowany na równi, każdy miał prawo obrony swojego zdania.
- Dowiedzieliśmy się wielu nowych informacji, na przykład na temat mapy zasobów, czyli, potrzeb i zasobów. Na początku zajęć był spisaliśmy kontrakt i zasady których należało przestrzegać podczas warsztatów: słuchanie siebie na wzajem, brak telefonu, nie ma złych odpowiedzi – mówią uczniowie klasy 6 ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
- W projekcie podobała mi się integracyjna praca zespołowa, dzięki której poznałam wiele wartościowych ludzi. Dzięki projektowi zyskałam wiedzę o demokracji w życiu codziennym. W projekcie nauczyłam się wyrażać swoją opinię na forum – przyznał Wiktor Wysocki ze Szkoły Podstawowej nr 14 w Elblągu.
- Podobały mi się integracyjne zajęcia, na których pracowaliśmy w grupach. Dzięki czemu poznałam nowe osoby i nauczyłam się jeszcze więcej demokracji – przyznała Aleksandra Filip ze Szkoły Podstawowej nr 14.
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG"
---- komunikat płatny ---