Canal Velo w szczególe i w ogóle

18
05.12.2024
Canal Velo w szczególe i w ogóle
Fot. Anna Dembińska, arch. portEl.pl
Niedawno pisaliśmy o tym, że Urząd Miejski w Pasłęku ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla części inwestycji „Canal Velo”, która dotyczy utworzenia sieci dróg i tras rowerowych wokół Kanału Elbląskiego. Dowiedzieliśmy się więcej o pasłęckiej części trasy, ale także o całym projekcie.

Pasłęk i okolice

O tym, jak będzie wyglądać pasłęcka część inwestycji, informuje burmistrz Pasłęka Teresa Wasiuk.

- Ścieżka będzie biegła wzdłuż Kanału Elbląskiego, zostanie zlokalizowana możliwie jak najbliżej kanału. Swój bieg rozpocznie za stanowiskiem górnym pochylni Jelenie na części terenu będącym we władaniu Gminy Pasłęk, następnie skieruje się do Pochylni Oleśnica i dalej do stanowiska górnego pochylni Kąty – podkreśla burmistrz.

Następnie trasa ma biec przez Buczyniec, Drulity, Dargowo, Awajki. - W ramach tego przedsięwzięcia planowana jest budowa Miejsca Postojowego Rowerzystów (...) w miejscowości Awajki oraz licznika rowerzystów na pochylni Buczyniec. Dodatkowo wykonane zostanie oznakowanie drogi rowerowej Canal Velo na odcinku ok. 20 km na terenie Gminy Pasłęk oraz oznakowanie drogowskazami (...) atrakcji turystycznych Gminy Pasłęk w liczbie ok. 20 sztuk. Termin opracowania dokumentacji zaplanowano do 1 sierpnia 2025 r. Na podstawie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wyłoniony zostanie wykonawca prac budowlanych – podkreśla Elżbieta Wasiuk. - 25 listopada 2024 r. spotkałam się wraz z zastępcą burmistrza z posłem Stanisławem Gorczycą oraz burmistrzem Ostródy Rafałem Dąbrowskim. W spotkaniu uczestniczyli również kierownik Referatu Budownictwa i Gospodarki Komunalnej Henryk Żukowski oraz inspektor ds. budownictwa pani Marzena Sidor. Głównym celem spotkania była weryfikacja postępów w realizacji projektu Canal Velo – mówi o przygotowaniach do realizacji inwestycji burmistrz Pasłęka.

 

Koniec projektu przed 2028 r.

O szerszy aspekt projektu Canal Velo spytaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Chcieliśmy dowiedzieć się, na jakim etapie jest realizacja całej inwestycji, czy zmieniła się on w stosunku do pierwotnej koncepcji, jak na dziś wygląda jej finansowanie i kiedy cała sieć tras może zostać zrealizowana?

- Aktualnie projekt strategiczny zgłoszony przez Związek Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego pt. „Canal Velo Budowa spójnego systemu sieci dróg i tras rowerowych Krainy Kanału Elbląskiego" znajduje się w fazie przygotowania. Realizacja inwestycji jeszcze się nie rozpoczęła. Nie złożono jeszcze wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia z budżetu programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027 – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego. - Z uwagi m.in. na zmieniającą się sytuację rynkową, warunki FEWiM, mające wpływ na zakres i realizację projektu, 3 grudnia 2024 roku Zarząd Województwa dokonał ponownej oceny i ponownie uznał charakter strategiczny przedmiotowego projektu strategicznego – czytamy w przesłanym naszej redakcji mailu.

Dowiadujemy się również z niego, że w najbliższym czasie podpisana zostanie pomiędzy Związkiem Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego a Instytucją Zarządzającą FEWiM umowa wstępna dotycząca projektu. Określa ona "warunki brzegowe realizacji przedsięwzięcia, kamienie milowe, szczegółowy zakres inwestycji".

- Realizację zaplanowano w ramach Priorytetu 11 Turystyka i kultura FEWiM. Zabezpieczono na ten cel środki budżetu programu w wysokości ok. 16 mln euro. Złożenie wniosku o dofinansowanie planowane jest w czwartym kwartale 2025 r., natomiast zakończenie realizacji inwestycji w czwartym kwartale 2027 r. Beneficjentem będzie Związek Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego – informują jeszcze służby prasowe Urzędu Marszałkowskiego.

TB

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Elbląg mógłby dołączyć do tego przedsięwzięcia zamiast transferować pieniądze z budżetu prosto do Watykanu
Rowery zamiast kościołów (2024.12.05)
A z Elbląga nadal nie można bezpiecznie wyjechać rowerem poza Krasnym Lasem, który jest zbyt wymagający dla dzieci i osób starszych. Aż trudno uwierzyć, że mając Zalew Wiślany pod nosem, nie ma tam ścieżki rowerowej z prawdziwego zdarzenia, którą można by dojechać z Elbląga. Green Velo nie biorę pod uwagę, bo to jest parodia. Nawet MOR-y są źle usytuowane poza tym w Bażantarni, jeden przy cmentarzu, drugi w mało okazałej części miasta, a obok mamy fajną starówkę. Jeśli ktoś nie rozumie o czym mówię, to proszę odwiedzić trasy rowerowe na Kaszubach, zachodnio-pomorskie R-10 lub małopolskie ze słynną Velo Czorsztyn i okolicznymi trasami. Ilość turystów zwiększyła się o 1/3,tylko po to żeby pojeździć rowerem.
Jajko (2024.12.05)
Ruch to zdrowie a kto się hartuje ten nie choruje ( ale nie w Polsce). W Polsce z powodu zanieczyszczonego powietrza umiera 40.000 - 50.000 ludzi ROCZNIE !!! W tym kraju po prostu śmierdzi. Mimo to część mieszkańców Polski protestuje przeciwko wiatrakom. Tu jest Polska. Tu się pali węglem i umiera w męczarniach. Chciałbym żyć w kraju w którym nie dopłaca się co roku kilka miliardów dla górników rolników i księży
Niesprawiedliwość + (2024.12.05)
@Niesprawiedliwość + - Wszędzie palą węglem, w Niemczech uruchamiają kopalnie, elektrownie. Do Polski sprzedają swoje wiatraki czy fotowoltaike, których nikt nie chce w Europie ani żadnych pomp ciepła. Rządzące w Polsce sługusy Niemców i Brukseli wprowadzają tą lewacką ekologię. Tu chodzi o kasę a nie o środowisko. Najtańsza energia jest z węgla czy ci się to podoba czy nie.
Kat na lemingów (2024.12.05)
Rowerem wśród wiatraków super. Piękny teren historycznie i krajobrazowo... ale tak oszpecony.
Wiatraki precz (2024.12.05)

info

6  
  5
@Rowery zamiast kościołów - Niedługo będziesz miał meczety i nie odezwiesz się nawet.
+++ (2024.12.05)
"Koniec projektu przed 2028 r. " natomiast ścieżki rowerowej w Dąbrowie nie ma i pewnie do tego 2028 nie będzie. Pozdrawiam rowerzystów
Dąbrowszczanka (2024.12.05)

info

7  
  1
Rowery zamiast kościołów - powiem każdy ma swoje darowizny - kawa dla Owsiaka
nie piję kawy na Orlenie (2024.12.05)
@Jajko - Masz rację nie wykorzystany potencjał, bo dla większości rowerzystów „po płaskim” nie ma dojazdu nad Zalew Wiślany. Generalnie z Krasnego lasu można dojechać bez problemu do Kadyn przez lasy szutrowymi drogami bez samochodów. Za Krasnym Lasem za szlaban i w stronę Jeleniej. do drogi na Jelenia ale ja tylko przecinamy i dalej w las później na rozwidleniu w stronę wsi Pagórki. W Pagórkach 100m droga w stronę Łęcza i zaraz w prawo w Las do Kadyn. Tylko ze te drogi dla nie wprawionych rowerzystów mogą być ciężkie bo na powrocie ta drogą zrobimy 200-300 metrów przewyższenia. Generalnie polecam mapy. cz jak i inne app Komoot, Strava. Było w tym sezonie na wysoczyźnie kilku znanych twórców YouTube i byli naprawdę zachwyceni terenami.
(2024.12.05)
@Niesprawiedliwość + - @Niesprawiedliwość + A ja wolę dopłacać rolnikom i górnikom i jeść POLSKIE przetwory w swoim domu ogrzewany POLSKIM węglem. Przynajmniej złotówki zostaną u NAS a nie płacić na zagraniczny kapitał.
Myślenie nie boli (2024.12.06)