"Przy kawiarni Lwowianka" (Głos z przeszłości, odc. 159)

5
25.08.2024
Przy kawiarni Lwowianka (Głos z przeszłości, odc. 159)
Głos Wybrzeża nr 239, 1950 r.
- Sprawa komunikacji tramwajowej na linii nr 3 nie jest właściwie uregulowana – pisała o Elblągu prasa w 1950 r.

O czym pisały gazety ponad 70 lat temu? O tym tradycyjnie w naszym cyklu Głos z przeszłości.

 

Uregulować sprawę komunikacji na linii Nr 3

"Na tramwajach nr 3 widnieje tablica, wskazująca kierunek jazdy "plac czerwony" (na jednym z wozów nawet Plac Słowiański). Tramwaj ten zatrzymuje się jednak przy kawiarni Lwowianka na rogu ulicy Gdyńskich Kosynierów-Traugutta i dalej nie jedzie.

Sprawa komunikacji tramwajowej na linii nr 3 nie jest właściwie uregulowana. Obecny kurs jest za krótki, wóz nr 3 winien, jak dawniej, jechać do Placu Słowiańskiego i mieć postój na przystanku końcowym przy ul. Agrikola. Frekwencja przy takim rozkładzie jazdy będzie z pewnością większa.

Inną koncepcją rozwiązania problemu komunikacji do Pl. Słowiańskiego byłoby zlikwidowanie na tej trasie linii tramwajowej i uruchomienie linii autobusowej, łączącej ul. Kościuszki z dworcem. Linia taka mogłaby biec przez ul. Agrikola, Traugutta, Hetmańską, Grunwaldzką, Mickiewicza i Kościuszki. Dwa autobusy dla obsługi tej trasy w zupełności by wystarczyły".

 

Przygotowania do Święta Spółdzielczości

"W świetlicy pracowników Elbląskiej Spółdzielni Spożywców odbyło się ostatnio zebranie przedstawicieli miejscowych spółdzielni, które wyłoniło lokalny komitet obchodu Międzynarodowego Święta Spółdzielczości (przypadającego na dzień 10 września).

Do komitetu, któremu przewodniczy tow. Wojtuściszyn, powołani zostali ob. Stankiewicz (Okr. Mlecz. Spół.), Berliński (Spólnota), Wiewiórka (Spół. Pracy Szewców i Cholewk.), Kamieński (Spół. Pracy Rzeźń. i Wędlin) oraz Owczarek (ESS). Komitet wyłonił sekcje: propagandową, techniczną i finansową".

 

Szkoły techniczne w Elblągu umieszczono przy ulicy Długiej. Dlaczego decyzja nadeszła tak późno?

"Poważną rolę w przygotowaniu kadr dla zakładów produkcyjnych odgrywa szkolnictwo techniczne. W rozpoczynającym się roku szkolnym ilość szkół zawodowych w Elblągu ulegnie dalszemu zwiększeniu. Jednakże decyzje władz szkolnych w sprawie rozmieszczenia tych uczelni były bardzo opóźnione i przydział budynków dla poszczególnych szkół technicznych II stopnia nastąpił zaledwie na kilka tygodni przed rozpoczęciem nauki (...). Tym stanem rzeczy zainteresowały się ostatnio miejscowa organizacja partyjna i Prezydium MRN. Dopiero na skutek interwencji u centralnych władz szkolnictwa zawodowego zapadła ostateczna decyzja co do rodzaju szkół i ich rozmieszczenia w Elblągu (...)".

 

Źródło: Głos Wybrzeża nr 239, 1950 r.

 

Cykl Głos z przeszłości powstaje we współpracy z Biblioteką Elbląską.

oprac. TB

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem...

ciekawe do kiedy istniała ta Lwowianka?
(2024.08.25)

info

2  
  0
Powojenna ul. Długa to obecna od 1956 roku ul. Jana Amosa Komeńskiego.
(2024.08.25)

info

3  
  0
Problemy z linią nr 3 prawdopodobnie wynikały ze złego stanu torowiska na odcinku od skrzyżowania ulic Traugutta z Kosynierów Gdyńskich w kierunku ulicy 1 Maja. Dopiero w czerwcu 1951 roku usunięto ten problem i tramwaj ten kursował już na całym odcinku od ulicy Agrykola do Placu Słowiańskiego. W 1953 lub 1954 w okresie wakacyjnym trasę przedłużano do pętli na Starówce na wysokości przystani żeglugi. Ostatecznie w 1957 roku zawieszono funkcjonowanie "3". Natomiast w latach 1961 -1964 organizowano sezonowo, w okresie wakacyjnym, kursy linii 3 z pętli na ulicy Saperów do pętli na Starówce do przystani żeglugi. W 1965 roku zlikwidowano ten odcinek tramwajowy, a w 1967 roku zaprzestano jazdy linii nr 2 przez Starówkę pod Bramą Targową. Cały ruch z Placu Słowiańskiego skierowano ulicą Pocztową.
Kol47 (2024.08.25)
@Kol47 - Tego kiedy ostatecznie zlikwidowano kursy tramwajów przez starówkę nie pamiętam ale pamiętam przejazdy tramwajem linii nr 2 z Saperów przez plSłowiański, Stary Rynek pod Bramą Targową A dalej ul. Stoczniową do Królewieckiej i dalej do Bazantarni. Pętla była przy muszli koncertowej.
(2024.08.26)
Przecież w komentarzu napisano, że od 1967 roku zaprzestano kursów tramwajowych przez Starówkę, w tym z przejazdem pod Bramą Targową. Należy też pamiętać, że od 1961 roku istniała dyrektywa rządowa nakazująca likwidację linii tramwajowych w większości miast. Stąd też w 1964 roku Uchwała Wojewódzkiej Rady Narodowej w Gdańsku nakazała likwidację komunikacji tramwajowej w Elblągu. Przez blisko trzyletnią walkę z taką decyzją zezwolono na kontynuację tej formy komunikacji w Elblągu jednakże z ograniczeniem do funkcjonowania dwóch linii tramwajowych.
Kol47 (2024.08.26)

info

1  
  0