Umowa podpisana, czas pogłębić rzekę

54
27.01.2024
Umowa podpisana, czas pogłębić rzekę
Umowę ze strony Urzędu Morskiego w Gdyni (Inwestora) podpisała dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oraz Katarzyna Brzózka, główny księgowa. Ze strony Konsorcjum podpis pod kontraktem złożył Fatih Budan, prezes FABE POLSKA (fot. Urząd Morski w Gdyni)
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg. To czwarty etap budowy drogi wodnej do Elbląga. Nadal jednak nie wiadomo, kiedy ruszą prace związane z pogłębieniem ostatniego 900-metrowego odcinka, o który poprzedni rząd toczył spór z samorządem.

- W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonany zostanie tor wodny o długości 8,6 km i głębokości 5 m. W zadaniu wyszczególniono prace na odcinku 6,6 km od Zalewu Wiślanego w górę rzeki oraz 2 km pomiędzy punktami P1 i P2 (patrz mapka poniżej), tj. mniej więcej od zrzutu oczyszczalni ścieków do rozwidlenia rzeki i Kanału Jagiellońskiego. Na odcinku P1-P2 przeprowadzone zostaną badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych (np. złom, elementy żelbetowe, przeszkody wielkogabarytowe, historyczne pozostałości militarne). Wykonane też będzie na nim nowe oznakowanie nawigacyjne w postaci 8 pław: 4 walcowanych czerwonych po lewej stronie i 4 stożkowych zielonych po prawej stronie – informuje Urząd Morski w Gdyni.

- Tor wodny na rzece Elbląg stanowi część drogi wodnej, a odcinek objęty niniejszym kontraktem składa się z brzegów, nowo obudowanych i wzmocnionych w ramach drugiego etapu, natomiast na odcinku od P1 do P2 brzegi nie są umocnione i zgodnie z decyzją środowiskową takie pozostaną. Planowane przedsięwzięcie obejmuje pogłębienie istniejącego toru. Podstawowa szerokość mierzona w dnie wyniesie 60 m, ze względu na zabudowę mieszkaniową wsi Nowakowo na odcinku około 900 m zostanie zawężona do 40m, a na ostatnich dwóch kilometrach wyniesie 20 m – mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, nowa dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, która dotychczas pełniła funkcję zastępcy dyrektora.

Umowa podpisana, czas pogłębić rzekę
Ten odcinek rzeki zostanie pogłębiony do 20 listopada (mapa Urząd Morski w Gdyni)

Łączna kubatura prac wyniesie ok. 1,5 mln m sześć. Po zbadaniu, wydobyty urobek zostanie przetransportowany i wbudowany w wyspę na Zalewie Wiślanym. Prace będą prowadzone zgodnie z decyzjami środowiskowymi, przewidującymi okresy, w których prace nie mogą być prowadzone. I tak, np. w okresie migracji zstępującej węgorza (1.09-30.11) prace czerpalne prowadzone będą wyłącznie od wschodu do zachodu słońca, a z uwagi na tarło ciosy, od kwietnia do połowy czerwca, wstrzymane całkowicie.

- Wykonawca zobowiązany będzie do przestrzegania Wytycznych Przyrodniczych Prowadzenia Robót Czerpalnych i Podczyszczeniowych, co m.in. oznacza konieczność minimalizowania rozprzestrzeniania się zawiesiny i przeciwdziałania temu zjawisku. Prowadzony będzie również monitoring ichtiologiczny, w tym pomiary zawartości tlenu w wodzie, monitoring czystości akwenu oraz nadzór ornitologiczny nad częścią lądową robót i miejscem odkładu urobku, tj. sztuczną wyspą – dodaje Barbara Olczyk, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. inwestycyjnych.

Prace będą prowadzone w sposób umożliwiający utrzymanie ciągłości żeglugi, a także zapewniający jej bezpieczeństwo. Zgodnie z podpisaną umową, powinny się one zakończyć do 20 listopada 2024 roku. Ich wykonawcą będzie Konsorcjum Firm FABE POLSKA Sp. z o.o. (Lider) i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (Partner). Wartość kontraktu to 113, 7 mln złotych.

Nadal nie wiadomo, kiedy zostanie pogłębiony ostatni odcinek toru wodnego – od punktu P2 do terminala przeładunkowego przy ul. Radomskiej. Nowy rząd zapewnia, że to państwo weźmie na siebie to zobowiązanie. Poprzedni rząd uważał, że to zadanie samorządu.

red. na podst. informacji Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
tam gdzie ziemia, tam gdzie niby wolno to ci pierwsi na biku..
(2024.01.27)
To co państwo ma wziąć na siebie to zobowiązanie, które to będzie w kolejce i za ile lat? Na razie rezygnują ze Świnoujścia, co s przebąkują, że tez z CPK i atomu. Widać Niemcy sobie nie życzą rozwoju Polski. ?
(2024.01.27)
Za budowę schronów się weźcie darmozjady bo wojna z ruskimi tuż tuż.
(2024.01.27)

info

37  
  16
Szkoda pieniędzy.
kowal123 (2024.01.27)

info

14  
  42
Pod mostem europejskim na bank zatopione żelbet i szalunki z mostu bo każdy tam zrywa kotwice i wszelkie łowy z gruntu.... oby nie natrafili na niewypały bo szkoda ludzi.....
(2024.01.27)
Wzruszylem się-)))
(2024.01.27)

info

5  
  8
Okazuje się że kamień węgielny który Prawo i Sprawiedliwość podłożylo pod pod tą wspaniałą inwestycje może tylko procentować dla dobra nas wszystkich. Mam tylko nadzieję że nieudacznicy z rządu rudego Tuska nie będą robić czystek wśród znakomitych fachowców z naszego nieocenionego Urzędu Morskiego.
TeofilSkorupa (2024.01.27)
@TeofilSkorupa - Zluzuj majty chłopie.
Jacke (2024.01.27)
Chłopie jacy Niemcy cieszą się z zastoju gospodarczego Polski. Przecież najbardziej cieszą się z tego Chińczycy, Północni Koreańczycy, a przede wszystkim Zimbabwe, bo wreszcie będzie w towarzystwie europejskiego państwa w ogonie zacofanych krajów. A jeśli chodzi o atak Rosji na Polskę jest to nieprawdziwa informacja. Do ataku na nasz kraj przygotowuje się Ludowa Armia Koreańskiej Republiki Ludowo Demokratycznej. A armii tej schrony i bunkry nie stanowią żadnego problemu.
Wieść wieszcza (2024.01.27)
Elbląg to zadupie nic tu nie przypłynie, bo i po co. , wybory do samorządu> i nastąpi cisza..
lucian (2024.01.27)

info

3  
  24