Rozpoczął się nowy rok szkolny, na pewno pani widziała, w jakich nastrojach witali go uczniowie...
Wczoraj widziałam bardzo dobre nastroje podczas inauguracji roku w Zespole Szkół Mechanicznych. Uczniowie rozpoczęli naukę w nowym liceum profilowanym. Byli może byli zaciekawieni tym, co czeka ich w nowej szkole i co im zaproponuje dyrektor w nowej szkole.
I co im zaproponuje?
W tej szkole będą trzy kierunki nauczania. Jest to liceum profilowane o profilu mechanicznym, elektronicznym i zarządzania informacją. Wszystkie te profile są nowe i zostały uruchomione po raz pierwszy. Są bardzo ważne. Profil mechaniczny będzie uczył umiejętności obsługi nowoczesnych urządzeń, profil elektroniczny będzie kształcił w kierunku zdobywania zawodu elektronika i informatyka. A trzeci profil - zarządzanie informacją - jest bardzo ważny, bo dzisiaj niemal na każdym stanowisku w zakładzie pracy trzeba umieć gromadzić informacje, analizować je, przetwarzać i nimi zarządzać.
To jest jedno z bodajże dziewięciu liceów profilowanych...
Tak. Wczoraj rozpoczęły pracę licea profilowane, ale również nowe technika na podbudowie gimnazjów, a nie szkoły podstawowej. I rozpoczęło działalność szóste liceum ogólnokształcące.
Czy to, co dzieje się w elbląskich szkołach w zakresie nauczania, to rewolucja?
Nie można nazwać tych zmian rewolucją. Oświata nie lubi takich określeń. Reforma zakłada wprowadzenie nowych typów szkół, nowych profili kształcenia. Ma być to zupełnie nowa szkoła, która będzie uczyła myślenia i umiejętności np. współpracy, komunikowania, umiejętności podejmowania decyzji i brania odpowiedzialności za te decyzje.
A jak państwo opracowywali reguły tej reformy, bo przecież trudno poznać, bez sprawdzenia, potrzeby uczniów czy potrzeby pracodawców...
Pracowaliśmy bardzo długo. Braliśmy pod uwagę wiele czynników: głównie aspiracje uczniów, a dopiero na drugim miejscu rynek pracy czy opinie pracodawców. Analizowaliśmy też założenia strategii rozwoju miasta do 2015 roku oraz wyposażenie techniczne szkół.
Czy bardzo różniło się to, co do tej pory proponowano uczniom, i to, czego chcieliby się uczyć teraz?
Badanie aspiracji edukacyjnych wykazały dużą zbieżność między tym, co otrzymaliśmy w wyniku badań a między rzeczywistym podejmowaniem przez uczniów decyzji w czerwcu, kiedy składali podania do szkół. Stwierdziliśmy, że uczniowie najczęściej jednak wybierają licea ogólnokształcące, stąd też powstało również szóste liceum. Uczniowie wykazywali też duże zainteresowanie liceami profilowanymi o kierunkach: zarządzanie informacją, usługowo-gospodarczym, ekonomiczno-administracyjnym. Zdecydowanie mniejsze jest dzisiaj zainteresowanie szkołami zasadniczymi. Tam uczy się tylko 350 uczniów.
Więc młodzi ludzie chcą mieć matury.
A.K.: Cieszy nas to, że młodzież chce mieć wykształcenie średnie. Takie było nasze założenie.
Rozmawiamy o II etapie reformy. A czy będzie w przyszłości trzeci etap?
Na pewno będziemy kontynuować II etapu tej reformy. Polegać on będzie na utworzeniu nowego typu szkół policealnych dla absolwentów liceów profilowanych oraz liceów i techników uzupełniających dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych.
Skoro wszyscy będą mieli matury, to znów będzie ciężko na rynku pracy, bo będzie wielka konkurencja.
Zawsze jest część uczniów, która nie radzi sobie z problemami szkolnymi i nie jest w stanie przygotować się do egzaminu dojrzałości. Ma natomiast inne uzdolnienia do wykonywania danego zawodu i ta część młodzieży będzie zapewne kończyła swoją edukację na poziomie szkoły zawodowej.
Rozmowy studia El prezentowane są we wtorki i piątki o 18.30 na antenie Telewizji Elbląskiej.
przyg. Joanna Ułanowska-Horn (Radio Olsztyn)
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter