Rząd jednak chce budować kanał

15
10.09.2009
Otwarcie żeglugi po Zalewie Wiślanym sprowokowało dyskusje na temat zasadności budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Pojawiły się sygnały podsycane przez niektórych regionalnych polityków, że rząd już zdecydował o wycofaniu się z inwestycji. Co na to rząd?
We wtorek (8 września) członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego Grzegorz Nowaczyk oraz dyrektor Biura Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu Jerzy Wcisła spotkali się z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anną Wypych-Namiotko by ustalić stanowisko rządu w tej sprawie.
   - Inwestycja budowy Kanału przez Mierzeję znajduje się w planie wieloletnim rządu i nikt nie zamierza z niej rezygnować. Jedyną kwestią wymagającą uzgodnienia jest harmonogram realizacji tego zadania – mówi po spotkaniu Grzegorz Nowaczyk.
   Już wiosną tego roku rząd podjął inicjatywę weryfikacji harmonogramu tej inwestycji. Uznano, że harmonogram przyjęty przez poprzedni rząd, według którego zadanie miało zostać wykonane do 2013 roku, jest nierealny. Zarówno Mierzeja Wiślana, jak i Zalew Wiślany są bowiem obszarami chronionymi, między innymi w ramach Sieci Natura 2000. Realizowanie inwestycji na takich terenach wymaga wszczęcia postępowania, którego finałem będzie Ocena Oddziaływania na Środowisko (OOŚ). Przetarg na jej wykonanie ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku, są na to zabezpieczone pieniądze. Dopiero raport w tej sprawie otworzy możliwość podjęcia działań inwestycyjnych.
   - Podczas spotkania poznaliśmy proponowany harmonogram budowy kanału przez Mierzeję. Datą końcową jest 2017 rok, z tym, że najważniejsze zadania zostaną wykonane już w 2016 roku. Po dogłębnej analizie każdego punktu harmonogramu uznaliśmy, że jest on przygotowany rzetelnie i optymalnie - dodaje Grzegorz Nowaczyk.
   W Warszawie uzgodniono też tryb stałych konsultacji między rządem a województwem w sprawach dotyczących Zalewu Wiślanego, w tym realizacji budowy kanału przez Mierzeję.
   
   
oprac. PD

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Tak aby do wyborów. Pozdrawiam wszystkich normalnych ludzi. Wowka
(2009.09.10)

info

0  
  0
beda przeciagac i zwlekac z ta sprawa az Donald nie zostanie porezydentem a moze az do nastepnych wyborow do Sejmu
upr-elblag.blog.onet.pl (2009.09.10)

info

0  
  0
Szanowni Państwo, aby mówić o przekopie trzeba najpierw ustanowić nowe granice portu w Elblągu, tak jak to po wieloletnich badaniach zrobili Niemcy.Oto te granice kliknij tu http://www.rafzen.pl/Kulas/Poczta_11_07_2007/ZATOKA2.jpg Z poważaniem mgr inż. Jerzy Kulas
Jerzy Kulas (2009.09.11)

info

0  
  0
myślę że trzeba przedyskutować ten problem, spotkania raz w miesiącu i debaty przez około 6 lat.
parkser (2009.09.11)

info

0  
  0
HEHe w normalnym kraju to maksymalnie rok, u Polsce koło 10 :) Dobre
pinkus (2009.09.11)

info

0  
  0
"Zarówno Mierzeja Wiślana, jak i Zalew Wiślany są bowiem obszarami chronionymi" mierzeja rozumie, ale zalew ?? przecież tam cały syf się zbiera, przekop troche poprawi jakość wody
bimbas (2009.09.11)

info

0  
  0
Ci Panowie mówiący o Przekopie to zapewne Bajkopisarze - nowej generacji !.
Baniak (2009.09.11)

info

0  
  0
No to mieliśmy spotkanie na szczycie !!!. Nowaczyk, Wcisło i jakaś podsekretarzyna. Cud, że z jakąś sprzątaczką tego nie umówili !!!.
cziras (2009.09.11)

info

0  
  0
". .. Parafrazując Katona Starszego Cenzora, ,. .. POZA TYM UWAŻAM, ŻE TRUSO NALEŻY ZBUDOWAĆ” / Czy to tak ciężko zrozumieć, że przekop przez mierzeje, + Kanał Elbląski + replika Truso + kolej nadzalewowa + zagospodarowany Zalew Wiślany + Wzniesienie Elbląskie + Frombork + Kadyny. .. to produkt turystyczny klasy światowej? Że to tysiące dobrze płatnych miejsc pracy i rozwój Elbląga i regionu?
WojŁawrynowicz (2009.09.11)

info

0  
  0
Nie znam Pana Wojlawrynowicza ale w pełni podzielam jego opinię odnośnie przekopu. Drugiej takiej szansy i możlwości mieć nie będziemy. Oznacza on rozwój gmin nadzalewowych, rozwój turystyki w samym Elblągu i Elbląga jako miasta i co najważniejsze napływ pieniążków które tu do nas przybędą wraz z turystami, żeglarzami i ciekawskimi tych pięknych rejonów. Ludzie których tu zapraszam z zagranicy i z innych rejonów Polski są zachwyceni tymi terenami i możliwościami które tu drzemią. Mamy niewyobrażalną szansę posiadania naszego prywatnego "Kanału Sueskiego" wraz z "Lazurowym Wybrzeżem", nie zmarnujmy tego - włączmy wyobraźnię i przynajmniej nie przeszkadzajmy - Czy tak trudno to sobie wyobrazić ?
Heniasek (2009.09.11)

info

0  
  0