Na czym dokładnie będą polegały te zmiany?
Teresa Małecka: Pierwsza zmiana dotyczy rozszerzenia programu nauczania języka angielskiego. Zajęcia będą się odbywać w naszej placówce codziennie, a nie, tak jak do tej pory, dwa razy w tygodniu. Nauczanie języka odbywać się będzie w formie zabawy poprzez stymulowanie prostych wypowiedzi i uruchomienie zdolności naśladowczych dziecka, z wykorzystaniem plansz tematycznych, słowników obrazkowych, środków audio i video oraz podręczników z serii „My First English” wydawnictwa Longman. Do nauki zostaną również wykorzystane materiały zakupione w Wielkiej Brytanii, dostosowane do nauczania dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Są to specjalne zestawy ćwiczeń wprowadzające dzieci do nauki pisania, czytania i liczenia. Dzieci będą też poznawały kulturę krajów anglojęzycznych.
A „Klucz do uczenia się”?
Druga zmiana natomiast polegać będzie na wprowadzeniu programu „Klucz do uczenia się”, który jest kompletnym programem do wychowania przedszkolnego i do zajęć dla dzieci w centrach edukacyjno-rozrywkowych. Jest to unikalny program, który wyróżnia się spośród innych, ponieważ najważniejszym celem staje się zdobycie narzędzi umożliwiających postęp, a nie konkretny cel edukacyjny. Istotne jest „jak”, a nie „co”. Dzięki temu programowi dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności, lecz uczą się także, jak wiedzę zdobywać. „Klucz do uczenia się” wspiera rozwój dziecka, ale nie przyspiesza go, podkreśla, że zabawa jest bardzo ważna i uruchamia wszystkie możliwości dziecka.
Czy tak intensywny program nauczania języka obcego i dodatkowo wprowadzenie nowego programu edukacyjnego nie będzie dla dzieci zbyt dużym obciążeniem?
Z pewnością nie będzie. Powszechnie znana jest opinia, że naukę języków obcych powinno się rozpocząć jak najwcześniej, gdyż dziecięcy umysł jest najbardziej chłonny, a narząd mowy jeszcze bardzo plastyczny i zdolny do bezbłędnego odtwarzania poznawanych obcojęzycznych słów. Nauka wtedy odbywa się zupełnie naturalnie i w związku z tym istnieje duża szansa na osiągnięcie przez dziecko w późniejszym okresie dwujęzyczności. A jeśli chodzi o program „Klucz do uczenia się”, jest to przede wszystkim rozwój umiejętności, który z kolei prowadzi do znaczących zmian w osobowości dzieci. Dzieci zaczynają planować i organizować swoje zabawy, otwarcie przedstawiają swój punkt widzenia a przede wszystkim zaczynają wierzyć w siebie i w swoje umiejętności.
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter