Zerwijmy łańcuchy!

25
15.09.2013
Zerwijmy łańcuchy!
Siedziałam przypięta przez pół godziny i to jest dramat - przyznaje Agnieszka Wierzbicka (na zdj. z lewej)(fot. AD)
Tysiące psów w Polsce spędza całe życie na krótkich łańcuchach, co jest niezgodne z prawem. Pies powinien być przywiązany do człowieka, a nie do budy! - podkreślają Animalsi i aby zwrócić uwagę na problem sami przykuli się dziś (15 września) na Pl. Kazimierza Jagiellończyka do bud. Zachęcali do tego także elblążan. - To koszmar – twierdzili nawet ci, którzy na łańcuchu spędzili zaledwie kilkanaście minut.
Zgodnie z art.9 ust.2 Ustawy o ochronie zwierząt zabrania się trzymania zwierząt domowych na uwięzi w sposób stały dłużej niż 12 godzin w ciągu doby lub powodujący u nich uszkodzenie ciała lub cierpienie oraz niezapewniający możliwości niezbędnego ruchu. Długość uwięzi nie może być krótsza niż 3 metry.
   Z przestrzeganiem przepisów bywa jednak różnie.
   - To bardziej edukacyjny zapis, bo nie jesteśmy w stanie – ani my, ani policja czy inspekcja weterynaryjna - sprawdzić, jak jest on przestrzegany – mówi Agnieszka Wierzbicka, kierownik schroniska OTOZ Animals w Elblągu. - Jednak to krok w dobrym kierunku, że przepisy w ogóle regulują tę kwestię. Nie jesteśmy w stanie zakazać trzymania psa na łańcuchach, ale zaczęło się mówić o tym, że łańcuch jest zły.
   Szczególnie w środowisku wiejskim widok psa uwiązanego na łańcuchu przy budzie nikogo nie dziwi. A powinien – nie dziwić, a zmuszać do zastanowienia się i troski o psi żywot.
   - Bardzo często jest tak, że gdy jeździmy na interwencje i zwracamy uwagę, ludzie są zdziwieni – przyznaje Agnieszka Wierzbicka. - Pytają: Ale co? Przecież ma wszystko: budę, miskę, dostaje chleb i mleko to czego się czepiacie? Zauważalny jest jednak duży progres. Jak nasz samochód wjeżdża na posesję, właściciele biegną dolewać zwierzętom wody (śmiech).
   Od 2007 r.  OTOZ Animals organizuje w całej Polsce happeningi mówiące o "zerwaniu łańcuchów". Dziś (15 września) po raz pierwszy takie wydarzenie miało miejsce w Elblągu.
   Na Placu Kazimierza Jagiellończyka stanęło kilka psich bud, a przy nich, na łańcuchach, siedzieli wolontariusze. Przypinali się także przechodnie. Przyznawali: to koszmar! Wytrzymywali zwykle tylko do wykonania zdjęcia.[fotor]
   - Chcemy pokazać ludziom, że trzymanie psa na łańcuchu jest niehumanitarne i wiąże się z jego cierpieniem – wyjaśnia Agnieszka Wierzbicka. - Tu mamy łańcuchy krótsze. Ja siedziałam przypięta przez pół godziny i to jest dramat – przyznaje. - Łańcuch przeszkadza, przestrzeń życiowa jest mała. Psy na łańcuchach często są agresywne, ale to nic dziwnego. Są po prostu zdesperowane. Łańcuch jest zły - podkreśla, ale i przypomina: - My jeszcze kilka lat temu też mieliśmy w schronisku psy na łańcuchach Teraz nie popieramy, nie wydajemy psów na łańcuch. Jeśli okaże się, że pies adoptowany ze schroniska jednak trafi na łańcuch, odbieramy go.
   Jednocześnie zauważa, że nie zawsze pies, który w założeniu ma strzec posesji, musi być nieszczęśliwy.
   - Zalecamy linkę zamiast łańcucha, o odpowiedniej długości, by pies mógł realizować swoje potrzeby. Ważna jest także buda – odpowiednio przygotowana, by pies miał komfort i zimą nie marzł – instruuje kierowniczka elbląskiego schroniska dla zwierząt. - W listopadzie przeprowadzimy akcję "Przygotuj budę psu przed zimą". Będziemy chcieli jeździć po okolicznych wsiach z prawidłowo przygotowaną budą i pokazać właścicielom psów, jak powinna wyglądać. Chcemy też położyć większy nacisk na edukację dzieci w wiejskich szkołach – kontynuuje Agnieszka Wierzbicka. - A jest dużo do zrobienia. Jak jeździmy tam i pytamy, co każdy pies powinien mieć, słyszymy: Długi łańcuch! No dobrze, że chociaż długi, choć nam chodzi o odpowiedź: szczepienie przeciwko wściekliźnie...
   
A

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
lat potrzeba, żeby ludzie dojrzeli w zwierzętach istoty czujące. ..
włochacz (2013.09.15)

info

10  
  1
I lat trzeba zeby zwierzęta zrozumiały ze chodniki to nie miejsce do srania i że ich odchody śmierdzą miejsce psa jest przy budzie odkąd pies został udomowiony przez to że psy chowane są w blokach my jesteśmy ich niewolnikami a one ujadają po nocach codziennie widzę kobietę która prowadzi 3 psy 2 suki i pies to jest jej dochó zajmijcie sie tym produkuję psy na potęgę i chandluje nimi wbrew ustawie o zakazie handlu przez osoby prywatne
(2013.09.15)
do tych dziewczyn na zdjęciu łańcuchy możecie nosic tylko nie załatwiajcie się jak pieski na chodniku
(2013.09.15)

info

3  
  6
Jak tak wam jest ich szkoda to wypuście wszystkie luzem na miasto i zobaczycie co będzie miasto i tak tonie w psich odchodach schronisko oddając komus psa do adopcji winno zbadac warunki człowieka który bierze psa
(2013.09.15)

info

3  
  7
do GOŚĆ jesteś taki mądry że życzę ci aby ciebie przywiązali na bardzo krótki łańcuch do płotu bo nawet na budę nie zasługujesz!!!
Czytelnik_MOBI_26531 (2013.09.15)

info

4  
  1
nie wnikam co Ty tam dziewczynie zakładasz jednak gratuluje udanego pozycia seksualnego he he
Czytelnik_MOBI_26531 (2013.09.15)

info

1  
  2
POWYZSZE OPINIE, tępy czlowieku!!!!!jeden z drugim, bo inaczej was nazwac nie mozna, sa rozni wlasciciele psow, i takie tepe łby by pewnie przywiazali psa zeby im nie sral w obejsciu bo jak by mial sie schylic to by jednej z drugim zylka pekla w d. .ie. to nie psa wina ze wlasciciel nie sprzta po psie swoim, ale nie chce mi sie nawet pisac bo jak czytam takie wypowiedzi, to mi sie niedobrze z waszej niewiedzy robi, !!! SCHRONISKO oDDAJAC PSA DO ADOPCJI sprawdza warunki, nawet przyjezdza jesli widzi ze moze byc cos nie tak, na kontrole, podajesz adres. .. a skad schronisko ma wiedziec ze wlascicie nie sptrzata po psie. Mam psa ze schroniska, to najwierniejszy przyjaciel, ulubieniec dzielnicy, przy mnie schronisko odmowilo adopcji, nie daja kazdemu, . A do tych co im brudno po miescie. .. oBYS MIAL/ la czysto tak jak wymagasz w domu swoim. Gorsi od zwierzat to tylko ludzie sa.
(2013.09.15)

info

10  
  2
do Gość nie wyzywaj ludzi bo pokazujesz swój poziom inteligencji.I jak czytam co piszesz to słów brak.Człowiek powinien sprzątać po swoim psie ale nie ma prawa go męczyć na zbyt krótkim łańcuchu.Po co piszesz te mało inteligentne komentarze.Wogóle widzę że w każdej sprawie masz dużo do powiedzenia szkoda tylko że się nie zastanowisz nad tym co piszesz.WYZYWANIE W MIEJSCU PUBLICZNYM JEST KARALNE!
Czytelnik_MOBI_26531 (2013.09.15)

info

1  
  1
Jak widać z powyższych zdjęć, Animalsi mają zryte dzbanki. Pomijając ten fakt, zgadzam się z nimi co do tematu "łańcuch".
SiwyEmil (2013.09.15)

info

6  
  4
Co do, jak to elokwentnie ujął człowiek bez podpis, "srania" to, to nie jest kwestia zwierzaków samych w sobie, tylko braku odpowiedzialności u właścicieli. Zwrot "miejsce psa jest przy budzie" litościwie pozostawię bez komentarza. ..
(2013.09.15)