„Wypłyńmy na szerokie wody” - historia statku „Jantar” z 1892 r.

29
07.10.2024
„Wypłyńmy na szerokie wody” - historia statku „Jantar” z 1892 r.
fot. nadesłana
Stowarzyszenie Historyczno-Poszukiwawcze „Denar” oraz grupa inicjatywna projektu „Wypłyńmy na szerokie wody” zapraszają na spotkanie z gdańszczaninem Waldemarem Danielewiczem, autorem wielu publikacji o polskich statkach i okrętach, poświęcone historii i przyszłości najstarszego w Polsce statku wycieczkowego „Jantar”.

Statek zbudowany został w roku 1892 r. w stoczni Ferdynanda Schichaua w Elblągu jako holownik transportowy „Martha” dla elbląskiego armatora Augusta Zedlera. Był jednym z trzech bliźniaczych parowców (Martha, Bertha, Antonia), które pływały na trasie Kanału Elbląskiego - pomiędzy Elblągiem, Miłomłynem, Ostródą, Iławą i Zalewem. Oprócz towarów, statki na pokład zabierały pasażerów. W okresie letnim, w niedziele „Martha” odbywała rejsy wycieczkowe po Drużnie i do Bągartu.

Około 1907 r. statek kupiła firma H. Schröeter & Co., która posiadała sieć mleczarni w Elblągu i na Żuławach. Eksploatowano go bez zmiany nazwy i akwenu. Kolejnym właścicielem od 1925 r. był Otto Gottschalk i jego syn Albert. W marcu 1945 r. odnaleziony w szuwarach jez. Drużno nie uszkodzony parowiec przejął Państwowy Zarząd Wodny w Elblągu. Już jako „BŁAŻEJ” został wyremontowany w Stoczni Nr 17 w Elblągu. Od 1951r. eksploatowany przez Rejon Dróg Wodnych w Elblągu, a od 1955 r. przez Rejon Dróg Wodnych w Bydgoszczy. W 1959r. przekazany do Technikum Budowlanego w Poznaniu. Przebudowany i wyposażony w silnik spalinowy pod nazwą „JANTAR” w latach 1963 - 1981 odbywał rejsy z młodzieżą szkolną po jeziorze Ślesińskim, Gopło oraz Warcie. Gdy oddano go na złom, pracownicy Spółdzielni Surowców Wtórnych „Surmet” z Poznania nie pocięli go na żyletki, tylko wyremontowali i nadal eksploatowali. Aktualnie armatorem jest PHU „MAT” sp. j. z siedzibą w Bydgoszczy, a portem macierzystym Bydgoszcz. W latach 2006-2008 armator wykonał remont generalny statku przywracając mu dawną świetność. Statek stał się atrakcją turystyczną Bydgoszczy, służąc również jako scena podczas koncertów na Brdzie.

„Wypłyńmy na szerokie wody” - historia statku „Jantar” z 1892 r.
fot. nadesłana

Oryginalny XIX-wieczny, nitowany kadłub z 5 mm stalowej blachy kryje zadbane wnętrza małego wycieczkowca. Na częściowo zadaszonym pokładzie są miejsca dla ok. 20 osób. Z oryginalnego wyposażenia pozostał układ sterowy z łańcuchami sterującymi Galla oraz kotwica. Jednostkę napędza wolnoobrotowy silnik wysokoprężny Škoda.

Spotkanie z Waldemarem Danielewiczem odbędzie się w środę, 9 października o godz. 17.00 w CSE Światowid. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych historią Elbląga oraz jego dawnego przemysłu stoczniowego. Wstęp wolny.

Zakup statku dla Elbląga zgłoszony został w Budżecie Obywatelskim 2025.

Juliusz Marek

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Trzymam kciuki żeby się udało, tyle zabytków utraciliśmy, ocalmy taki kawał historii!
Wodnik (2024.10.07)

info

27  
  1
Pisałem kilkanaście lat temu na portelu oraz do Urzędu Miasta, aby Elbląg zakupił tę jednostkę. Był wystawiony na sprzedaż na allegro. Nie było chętnych do podjęcia inicjatywy.
Seaman (2024.10.07)
https://www.portel.pl/gospodarka/kto-kupi-jantar/41609
Seaman (2024.10.07)

info

8  
  1
No i fajnie. Elbląg po Wrocławiu i Bygdoszczy miałby szansę odbudować dawną żeglugę na wodzie. W Bydgoszczy wycieczka za wycieczką. Brawo, zaraz zagłosuję!
anteek (2024.10.07)

info

22  
  1
Zagłosowane ! Cała rodzina - 5 osób !
(2024.10.07)

info

18  
  1
O, i byłby zalążek do muzeum techniki.
(2024.10.07)
Mój głos też macie!
(2024.10.07)

info

13  
  1
@Seaman - Wszyscy powinni kliknąć link w poście i przeczytać co było pisane w 2011 roku. jw
(2024.10.07)
głosujący mogliby mieć jakąś tablice upamiętniającą czy cokolwiek, a tak szkoda fatygi
lot to (2024.10.07)

info

7  
  3
Jakby na nowej stacji Zdroju to jest możliwe
(2024.10.07)