Kanał przez Mierzeję: sprawa europejska nie lokalna (opinia)

46
17.05.2019
Kanał przez Mierzeję: sprawa europejska nie lokalna (opinia)
wizualizacja Urząd Morski w Gdyni
Z dużym zaciekawieniem czytam komentarze byłego radnego Ryszarda Klima, najczęściej bardzo krytyczne i wygłaszane z pozycji ex cathedra, czyli mądrości absolutnej. Mimo to, wiele stwierdzeń jest naprawdę cennych, często jednak autor wypowiada się w taki właśnie sposób o sprawach, w których nawet podstawowych informacji nie sprawdza. Tak jest z jego wypowiedzią o kanale przez Mierzeję.
Z szacunku zatem do „katedry” kilka spraw spróbuję uporządkować.
   1. Nie dostrzegam jakiegoś parcia na temat budowy kanału przez Mierzeję w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego. Chociaż – co chcę wykazać – kanał jest realizacją strategii europejskich a nie mrzonek lokalnych działaczy i polityków. Temat jednak jest obecny bardziej z powodu etapu, na którym inwestycja się znajduje (przypomnę: 22 maja mają zostać otwarte koperty z ofertami) oraz z kontrowersjami związanymi z procedurą i wygenerowanymi konfliktami, w tym z Komisją Europejską niż z wyborami. Wobec powyższego: nie widzę nic złego w tym, że ktoś się o kanale wypowiada, ani nic dobrego w tym, że ktoś się nie wypowiada. Bardziej mnie interesuje, co ma do powiedzenia.
   2. Zgadzam się, że należy ubolewać, że nie istnieje parlamentarne lobby elbląskie, chociaż – przypomnę – istnieje Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny, który – dodam – spotkał się prezydentem Elbląga. Niestety, nie w komplecie.
   3. Nie jest prawdą, że kanał ma być „kopniakiem” wymierzonym z Obwód Kaliningradzki. Przewoźnicy z Rosji czekają na możliwość wpłynięcie do Elbląga jednostkami o ładowności 2-3 tys. ton, bo wtedy transport zaczyna być dla nich naprawdę opłacalny – nawet uwzględniając zaporowe rosyjskie podatki. Problemu relacji polsko-rosyjskich nie można jednak sprowadzać do decyzji Kremla. Dość przypomnieć o irracjonalnym zamknięciu małego ruchu granicznego.
   4. Nie jest prawdą, że nie istnieje program dla Zalewu Wiślanego. Istnieje i to kilka wzajemnie się uzupełniających. Istnieją nawet dwa programy wykonane razem z Rosjanami. Byłem liderem tworzenia jednego z nich, drugi powstał pod egidą Instytutu Morskiego w Gdańsku. Przypomnę też, że współczesna idea budowy kanału zaistniała w trakcie tworzenia programu „Aktywizacji województwa elbląskiego” (1996 r.), podczas którego zlecono prof. T. Jednorałowi dodatkowe badania nad efektami budowy kanału dla subregionu.
   5. Wszystkie opracowania i doświadczenia dostrzegają potencjał turystyczny Zalewu Wiślanego. Koncepcja budowy kanału także to dostrzega. Ja także jestem pewien, że turystyka skazana jest na sukces po zrealizowaniu tej inwestycji. Przypomnę, że program Pętla Żuławska – którego jestem współtwórcą – spowodował ponad 30-krotne zwiększenie liczby turystów w ciągu 5-7 lat od zakończenia inwestycji. Znam silnych gestorów turystycznych, dla których zbudowanie kanału będzie sygnałem do inwestowania w Elblągu i nad Zalewem Wiślanym. Przy okazji: widziałem wiele miast w Polsce i w Europie od strony rzeki – jeśli ktoś twierdzi, że Elbląg jest najbardziej w Europie odwróconym miastem od rzeki, to albo niewiele widział, albo totalnie nie kocha swojego miasta.
   6. Transportowe znaczenie budowy kanału nie wynika z potencjału Elbląga. Chociaż tego potencjału nie należy lekceważyć. Transportowe znaczenie budowy kanału wynika wprost z Europejskiej Polityki Transportowej i jej założeń, przeniesienia transportu drogowego na kolej i drogi śródlądowe. Polska podpisała Konwencję AGN w tej sprawie. Już są i systematycznie będą wprowadzane restrykcje wobec transportu kołowego. Port w Elblągu jest ujęty w sieci Konwencji AGN i bylibyśmy głupcami, gdybyśmy godzili się na jej realizację z ominięciem portu w Elblągu. Próbuję to tłumaczyć od kilkunastu już lat i jak widać z mizernym skutkiem.
   7. Z powyższego wynika wprost, że dywagacje o tym, że możemy sobie miliard złotych wydać na lokalne pomysły świadczą o niezrozumieniu czym zajmuje się Państwo, a czym samorząd. Strach pomyśleć, jak wyglądałaby Polska, gdyby Rząd dawał pieniądze na to, na co chce samorząd, np. na Terkawkę, basen na Dolince czy tramwaje. Jestem pewien, że mieszkańcy Kazimierzowa, Starych Babek, Ostaszewa, Kmiecina, Jazowej też by woleli 3 mld zł wydać w swoich wioskach niż na drogę ekspresową z Elbląga do Gdańska.
   8. Państwo ma realizować strategie narodowe, europejskie, globalne. Państwo ma zbudować kanał przez Mierzeję po to, by stworzyć w Polsce sieć śródlądową łączącą zachodnią Europę z Europą wschodnią i południową: Zalew Wiślany z Berlinem, Dunajem, Dnieprem – a nie dlatego, że po drodze jest port w Elblągu. A my mamy dbać, by o Elblągu w tej strategii nie zapomniano – a przypomnę, że trochę to tak obecnie wygląda.
   9. Elbląg istnieje w niewielu strategiach europejskich, ale akurat w polityce transportowej ma swoje miejsce. Bijmy się o to, by to wykorzystać, by nie dać się z niej wyautować. Niestety, boję się, że w swej zaściankowości odsuwamy się od tej szansy. Ja wiem, że dzisiaj „modne” i „medialne” jest być krytykantem. Może jednak popatrzmy na Elbląg, jak na miasto, w którym jednak ktoś będzie mieszkał, które jakieś szanse już wykorzystało (1,2 mld ze środków unijnych!) i przed którym jest jeszcze sporo szans do wykorzystania.
   10. Zgadzam się z byłym radnym Ryszardem Klimem, że w Elblągu bardzo słaba jest „wydolność intelektualna ogarniające całość uwarunkowań przekopowych”.
   
   senator RP, Jerzy Wcisła, czł. konsorcjum na rzecz budowy kanału przez Mierzeję (2007-2015), przew. Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych
   

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
W Polsce tylko gadanie i gadanie. .. A wiecie, jak nasi zaborcy zrobili Nord Stream? Spotkali się, pogadali, narysowali kreskę na mapie i zaczęli robić. Gdzieś mają jakieś Unie Europejskie i ekologię. Po prostu robią. A wiecie, jak nasi zaborcy postąpili w sprawie Nord Stream 2? Spotkali się, pogadali, narysowali kreskę na mapie i zaczęli robić. Gdzieś mają jakieś Unie Europejskie i ekologię. A wiecie, jak zrobią z Nord Stream 3 i 4? Zgadnijcie! A Polska nadal będzie wtedy gadać o przekopie, zamiast go po prostu wziąć i zrobić.
(2019.05.17)
i nie wolno zapominać, że kanał przez Mierzeję doprowadzi to wzrostu temperatury w zimnych termach Protasa,
sadsa (2019.05.17)

info

28  
  3
"Znam silnych gestorów turystycznych, dla którzy zbudowanie kanału. .. " a może panie senatorze wypadałoby podziękować osobie nie czytającej zamieszczanych przez nią tekstów - ot choćby w celu wyłapania możliwych błędów.
(2019.05.17)

info

11  
  0
Kupujemy gaz z calego swiata a tymczasem w Polsce zasobow bilansowych wegla jest ok. 500 mld ton, a poprzez gazyfikacje mozliwe jest do przeksztalcenia w syngaz okolo 400 mld ton wegla kamiennego, z ktorego mozna uzyskac minimum ok. 800 bln m3 pelnowartosciowego gazu. Wartosc tego paliwa to 250 bln euro, czyli biliiard zlotych polskich. Dlatego z taka bezwzglednoscia Niemcy, przy tajnym, ale oczywistym wspoludziale polskich elit wladzy, daza do przejecia kosztem polskiego spoleczenstwa tego najwiekszego biznesu w Europie. Mozemy byc najwiekszym w Europie eksporterem gazu!!!!
(2019.05.17)
jurek motorówka to szkodnik precz z takimi ludzmi co myślą zeby nic nie robić a dużo zarobic, pasożyt na ciele zdrowego społeczeństwa. Niech się weżmie za uczciwa robotę i zarobi uczciwie na chleb a nie szkodzi Polsce, Elblągowi dla pełnej swojej kiesy!!!Ten człowiek nie ma wstydu targowiczanin co bierze jurgielt od mocodawców zagranicznych jak to robi jego zdradziecka partia!!Lepiej morda w kubeł i do uczciwej roboty chociazby do EPGK z miotełką. Młody człowiek a nie splamił się uczciwą pracą!!!
(2019.05.17)

info

16  
  9
Jurek motorówka jest ZA a nawet PRZECIW budowie przekopu tak jak jego złodziejska, zdradziecka partia, co pare godzin dziennie zmieniają zdanie!!!!!
(2019.05.17)

info

21  
  7
Nie podpisany, pierwszy przedmówco: bardzo dobra refleksja i wnosek. Niestety, w naszym mieście, kraju nadal wielu jest tych dla których dobro Brukseli, Berlina, Moskwy, Paryża przenoszą nad naszym i naszymi interesami. Jedni za pieniądze, inni za darmo. Tak czy inaczej, sprzedawczyki.
smutnaprawda36 (2019.05.17)

info

21  
  3
Kompromitacji końca nie widać i tylko Elbląga żal. .. .. a najgorzej, że wypowiadają się publicznie osoby co niewielkie pojęcie maja w temacie nie są autorytetami finansowymi, inżynierskimi, budowlanymi, czy przyrodniczymi, a tylko i wyłącznie chwilowo politykami! Prawdziwy koncert pobożnych życzeń i marzeń nic więcej w temacie od dekad. .. .
Kat_Na_Idiotów (2019.05.17)

info

19  
  5
Ech ten senator i ta cała PO - dobrze że już skończyły się te wasze rządy i oby nigdy więcej nie wróciły ! Za waszych rządów ten kanał nigdy by nie powstał bo wy bardziej dbacie o interesy Moskwy i Berlina niż Polski. Już nie mówiąc o UNII bo jak tylko w PE tupną to wy już chowacie się pod stołem. Nawet jesteście gotowi głosować i głosujecie wbrew interesom Polski. I teraz jeszcze ta cała wasza zbieranina z Komunistami na czele - no po prostu ręce opadają.
R...M... (2019.05.17)

info

34  
  9
Dobry tekst senatora. Więcej takich, bo jak widać z komentarzy, emocje góruja nad rozumem. Do księgarni, panowie, czytać, czytać i starać się zrozumieć.
(2019.05.17)

info

13  
  15