Pytanie:
“Gdzie złożyć skargę na nieprawne działanie zakładu meblowego produkującego meble na wymiar? Oto historia, która mnie spotkała. Za dokonanie obmiaru w moim domu i sporządzenie odręcznego rysunku pobrano ode mnie kwotę 300 PLN nazywając ją ‘zaliczką’. Zaprotestowałam, że to zadatek, ale pracownik zdziwił się, bo to przecież według zakładu i jego prawników ‘zaliczka’. Kwota przepada, jeśli nie podpiszę umowy na wykonanie mebli, a wchodzi w ich koszt, gdy umowę podpiszę. Byłam zdecydowana na wykonanie mebli, więc ustąpiłam. Uzgodniliśmy wszystkie szczegóły projektu; w tym celu kilkanaście razy odwiedziłam wymieniony zakład meblowy, na koniec prosząc, żeby obsługujący mnie pracownik zadbał o to, aby w umowie na realizację mebli znalazło się słowo ‘zadatek’ zamiast ‘zaliczka’. Podpisując umowę należy wpłacić 30 proc. ogólnej wartości zamówienia. Zaopatrzona w gotówkę przyszłam sfinalizować zamówienie. Po dwugodzinnej rozmowie o elementach typu uchwyty, ekstra dodatki, szyby itp. i ustaleniu ostatecznej ceny, pracownik przedłożył umowę do podpisu z wyrazem ‘zaliczka’. Początkowo udawał nieświadomego różnicy tych określeń, jednakże przyznał, iż zakład prowadzi swoją działalność w taki sposób, bo 'jak będę miała kaprys i nie odbiorę mebli to, co firma z tym zrobi'. Zapewniał, że do tej pory nic złego się nie stało i zakład wywiązywał się z tak podpisanych umów. To oburzające i bezprawne. Proszę o poradę".
Odpowiedź:
Nie znając w szczegółach stanu faktycznego, można odpowiedzieć krótko. Zawarcie umowy jest czynnością dobrowolną i dwustronną. Należy być stanowczym i skutecznym w trakcie negocjacji i bronić swoich racji – nie podpisywać umowy dopóki nie będzie zawierała żądanych treści. Rozumiem, że Pani zna różnicę między zadatkiem a zaliczką, ale nie znaczy to, że zna ją także przedstawiciel „zakładu meblarskiego”. Nie jestem w stanie dopatrzyć się nieprawnego działania zakładu. Jeżeli zaś ma Pani zastrzeżenia co do etyki czy dobrego obyczaju kupieckiego, można złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Handlowej lub znajdującego się przy tej instytucji Powiatowego Rzecznika Konsumentów – Elbląg, ul. Hetmańska 31/22.
Kancelaria Radcy Prawnego Rafał Kasprzycki i Kancelaria Radcy Prawnego Kamil Marciniak
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter