Wśród eksponowanych przedmiotów znajdowały się m. in. chińskie parasole słoneczne, chiński damski bucik, tureckie lalki, egipska mumia krokodyla i zmumifikowana ręka. W drugim spośród elbląskich muzeów – Muzeum Regionalnym eksponowano między innymi przedmioty związane z kulturą, sztuką, folklorem miasta i okolic. Izby muzeum imitowały wnętrza elbląskich domów mieszczańskich, a także domów wiejskich, w których zgromadzone zostały liczne meble - szafy, łóżka, krzesła, dziecięce kołyski, kołowrotki, czy warsztaty tkackie i obiekty związany z włókiennictwem.
W początkach działalności powojennego muzeum, z dziedziny etnografii i kultury ludowej znalazło się jedynie kilka obiektów: dwie, XIX-wieczne żuławskie szafy malowane z ornamentem kwietnym w formie bukietu, żuławska skrzynia posagowa z 1858 roku, z malowanym ornamentem w kształcie drzewa życia, mazurska, malowana skrzynia posagowa z XIX wieku, żuławskie krzesło dla prządki z 1829 roku, będące podarunkiem pana młodego dla przyszłej żony oraz forma piernikowa z drugiej połowy XVII wieku, z pięcioma przedstawieniami figuralnymi w strojach dworskich. Obiekty te stanowiły przekaz Komitetu Wykonawczego Roku Jubileuszowego Miasta Elbląga. Komitet powołano w 1954 roku, a jego zadaniem było odnalezienie i zgromadzenie rozproszonych zbiorów dawnych, elbląskich muzeów oraz zorganizowanie nowej placówki muzealnej. Kolejno, jako dary bądź zakupy od osób prywatnych, przyjęto: drewnianą, jednoramienną wagę – tzw. bezmian, nosidła do transportu wody, szczotkę do czesania lnu z 1755 roku, z relifowym znakiem własnościowym oraz bogato inkrustowaną laskę huculską.
Zatrudnienie etnografa
Naglącym priorytetem muzeum, w celu stworzenia kolekcji etnograficznej i zgromadzenia wiedzy na temat kultury dawnych mieszkańców, było zatrudnienie etnografa. To stanowisko w 1981 roku objęła Krystyna Laskowska. Podjęła wówczas jednoosobowe, bezpośrednie badania terenowe, skupiające się na odnalezieniu i zgromadzeniu artefaktów kultury materialnej charakterystycznych dla terenów Elbląga i okolic. Obszar badań dotyczył Żuław Elbląskich (traktowanych priorytetowo), Małych Żuław Malborskich, częściowo Warmii i Mazur oraz Dolnego Powiśla. Należy wspomnieć, iż po 1945 roku nastąpiło tzw. przemieszczenie kulturowe – ludność pochodzenia niemieckiego musiała opuścić teren, a na jej miejsce przybyli nowi osadnicy, przede wszystkim z Polski centralnej, południowej, północnej, repatrianci polscy głównie z Wołynia, Wileńszczyzny oraz ludność ukraińska przesiedlona w ramach akcji „Wisła”. Przerwanie transmisji kulturowej w dużej mierze utrudniło rozpoznanie i pozyskanie obiektów. Wraz z odejściem przedwojennych osadników część artefaktów kultury uległa przemieszczeniu. Bardzo często pozostałe wytwory materialne były w złym stanie, zniszczone upływem czasu, czy zdekompletowane.
Żuławy najcenniejsze
Najcenniejszą grupą zabytków rodzimych jest ta pochodząca z obszaru Żuław. Są to obiekty wykonane z dobrych jakościowo materiałów, niejednokrotnie nawiązujące do miejskich, znacząco odbiegające względem jakości wykonania, od tych pochodzących z innych regionów kraju. Z pewnością do najcenniejszych i najrzadszych obiektów należy radło, używane do spulchniania ciężkiej ziemi, do którego zaprzęgano dwie pary koni. W zasobach muzeum znajduje się jeden tego typu obiekt po renowacji oraz dwa niekompletne. Z mniejszych narzędzi rolniczych można wymienić: kosę do cięcia słomy, grabie, łopaty, szpadle, maczety, grace ogrodowe, cepy czy sierpy. Dla obszaru Żuław charakterystyczne są również narzędzia gospodarcze do oczyszczania rowów melioracyjnych. Są to zarówno łopaty o okutych krawędziach, czerpaki oraz grabie o bardzo długich trzonkach (nawet pięciometrowych) ułatwiających wybieranie zanieczyszczeń i zielska z głębokich rowów. Najcenniejsze elementy związane z wnętrzem domów mieszkalnych to bez wątpienia drzwi z dekoracją snycerską oraz okno ze ściany w tzw. czarnej kuchni, którego zadaniem było doświetlanie z sieni pomieszczenia kuchni umieszczonej w nasadzie komina. Wśród mebli, poza malowanymi szafami i posagowymi skrzyniami- mazerowanymi i malowanymi na wzór intarsji, zgromadzono - szafy wnękowe, wiszące szafki narożne, stoły, ławy, kredens kuchenny, krzesła z oparciem, zydle. Mniejsze, najciekawsze sprzęty to: maselnica z mechanizmem korbowo- skrzydełkowym, szatkownica do kapusty z 1785 roku, wyroby plecionkarskie, w tym prostokątne koszyki z pokrywą do transportu ryb i żywności oraz szereg pojedynczych narzędzi i sprzętów gospodarskich, jak wagi towarowe, czy sita. Największą grupę drobniejszych obiektów stanowi ceramika - w tym duże, gliniane misy i cedzidła do przecierania powideł, kamionkowe butle, termofory gliniane do ogrzewania pościeli, naczynia kuchenne, zastawa stołowa, w tym miska na raki, czy zestawy toaletowe.
Do najciekawszych obiektów sprzed 1945 roku, z regionu Powiśla, Warmii, Mazur, jak i samego Elbląga, można zaliczyć: elbląski wózek młyński z 1876 roku, duży magiel poziomy ze skrzynią obciążoną kamieniami, kosiarkę ręczną, drewnianą, klepkową maszynkę do wytwarzania lodów, pamiątkę zawarcia związku małżeńskiego, kolekcję wag w formie drewnianych i metalowych jednomianów, bezmianów oraz kuchennych wag dwuszalkowych. Z mniejszych, ciekawszych obiektów można wymienić: dzwony do prania, żelazka na węgiel i duszę, krajalnicę do wędlin, chlebak emaliowany, czy lokówkę do włosów. Cennym nabytkiem jest bez wątpienia walizka przekazana przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Olsztynie, Delegatura w Elblągu. W walizce znajdowały się tekstylia w postaci poszewek na pierzyny, powłoczek na poduszki, prześcieradeł, ręczników, chusteczek (niektóre z wyszytymi inicjałami „MP”), zasłon, narzut, obrusów, serwetek, ubrań damskich: koszul nocnych i dziennych, halek, fartuchów, reform oraz bluzki jedwabnej. Wraz z tekstyliami dołączony był odręczny spis zawartości walizki, w języku niemieckim oraz fragment torby reklamowej z nadrukiem. Walizka znaleziona została pod schodami w trakcie remontu jednego z domów w Gronowie Górnym (dzisiejszy budynek szkoły Liceum Plastycznego).
To przywieźli ze sobą osadnicy
Współczesna sztuka ludowa
Osobną grupę muzealiów etnograficznych stanowią obiekty współczesnej sztuki ludowej, nieprofesjonalnej i rękodzieła. Najcenniejsze z nich to, powstałe w latach 90-tych XX wieku rzeźby i płaskorzeźby nieprofesjonalnego twórcy, samouka, rzeźbiarza i poety, Laureata I Nagrody Ministra Kultury i Sztuki w dziedzinie rzeźby – Adama Monkiewicza oraz stosunkowo nowe nabytki (z 2023 roku) - rzeźby o tematyce religijnej i związanej z pracą na roli współczesnego twórcy nieprofesjonalnego- Stanisława Suski. Autor pochodzi z Dąbrówki w województwie lubelskim, urodził się w rodzinie o ludowych tradycjach rzeźbiarskich, obecnie mieszka w Sztutowie. Od 1983 r. należy do Stowarzyszenia Twórców Ludowych, gdzie był wielokrotnie nagradzany. Jest Laureatem I Nagrody Ministra Kultury i Sztuki w dziedzinie rzeźby. Obok wytworów sztuki ludowej zgromadzona jest plastyka obrzędowa- głównie pisanki o tradycyjnym zdobnictwie zaczerpniętym z różnych regionów Polski oraz ukraińskie pisanki wykonane metodą batikową.
Ważną grupą obiektów etnograficznych są te związane z życiem duchowym i religijnym - obrazy święte, oleodruki i dewocjonalia, w tym: wyszywane, w postaci haftu na papierowej kanwie przedstawienia z wizerunkiem Anioła, litografia z wizerunkiem Jezusa Pasterza, obraz olejny na płótnie ze sceną śmierci Świętego Józefa, oleodruki z przełomu XIX/XX wieku z przedstawieniem Ostatniej Wieczerzy, Drogi Krzyżowej czy Świętego Józefa z Dzieciątkiem Jezus.
Obecnie wielkość zbiorów etnograficznych w elbląskim muzeum sięga ponad 600 obiektów. Gromadzone są zarówno muzealia z okresu przed 1945 roku, jak i funkcjonujące po drugiej wojnie światowej. Do ciekawszych obiektów z okresu powojennego można wymienić: kredens kuchenny z lat 50 tych, naczynia fajansowe z Włocławka oraz Fabryki Fajansu w Kole, czy obiekty związane z tradycyjnymi, zamierającymi już rzemiosłami, jak zbiór narzędzi szewskich i kowalskich.