Co nowego na przekopie Mierzei

87
12.05.2020
- Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski, ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony – mówi Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi  Śródlądowej, który był dzisiaj na placu budowy. Jak przebiegają prace? Zobacz zdjęcia i film.

Obecnie w rejonie Zatoki Gdańskiej kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego.  Zaawansowanie tych robót to ponad 50 procent. Zakończono z kolei pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego. Wykonawca - konsorcjum NDI/Besix - pracuje przy tzw. zalądowieniu portu przeładunkowego. Posłuży on do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów. 

- Inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony, zgodnie z harmonogramem. Zobaczyłem postęp prac, wszystko dzięki inwestorowi i generalnemu wykonawcy odbywa się w sposób bezpieczny dla pracowników pod względem BHP, jak i epidemiologicznym, co jest szczególnie ważne w tych czasach. Bardzo dużo polskich podwykonawców pracuje na tej budowie. Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony – powiedział minister Grzegorz Witkowski.

- Staramy się zminimalizować konieczność transportu drogami lądowymi, stąd budowa tego nabrzeża, jako pierwszego elementu pozwalającego na transportowanie kamienia, materiałów masowych, które w dużej ilości będą musiały być dowożone na plac budowy. To jest nasza troska i staranie o to, żeby rzeczywiście działania związane z transportem były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu NDI.

W rejonie kanału żeglugowego toczą się roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości zostanie użyty do wykonania obwiedni sztucznej wyspy oraz "zalądowienia" obszaru nabrzeża południowego. Zabezpieczane są tu skarpy ziemne, po wschodniej i zachodniej części przekopu. Zakończyły się już prace nasypowe pod obiektami mostowymi, a kontynuowane są prace nasypowe przy powstających drogach. Pod przyszłymi mostami zakończyło się także pogrążanie pali prefabrykowanych, rozpoczęto roboty żelbetowe pod fundamentami.

Od Strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli oraz wbijanie ścianek dla tymczasowego nabrzeża. To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie  sztucznej wyspy jest obecnie oczyszczany z materiałów ferromagnetycznych. 

Na terenie inwestycji zakończono przewierty pod sieci energetyczne i teletechniczne. Do końca miesiąca zakończą się przebudowy wszystkich kolizji średniego napięcia i teletechnicznych. Obecnie realizowane są przełączenia sieci.

A co przed nami? W kolejnych tygodniach zakończy się pogrążanie ścianek szczelnych nabrzeża południowego, a rozpocznie falochronu zachodniego. Realizowane będą też prace pogłębiarskie. W rejonie kanału rozpoczną się przygotowania do prac przy budowie śluzy. - Planowane są w przyszłym tygodniu pierwsze dostawy ścianek szczelnych do budowy śluzy kanału żeglugowego. W czerwcu mobilizacja sprzętu i rozpoczęcie pierwszych ścianek na obszarze śluzy – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy Konsorcjum NDI/BESIX.

Co nowego na przekopie Mierzei
(fot. materiały prasowe NDI/Besix)

Kontynuowane będą też roboty ziemne i żelbetowe. W rejonie Zalewu Wiślanego rozpoczną się transporty drogą wodną materiałów do budowy wyspy.

Aktualnie realizowana umowa obejmuje pierwszą z trzech części, na jakie została podzielona inwestycja pn. „Budowa drogi wodnej łączej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". 

- Ta droga wodna jest przejściem administracji morskiej z naszego okresu stuletniej historii, która zaistniała 2 kwietnia 1920 roku do czasów obecnych. Przetarg na drugi etap ogłosiliśmy 24 kwietnia, najprawdopodobniej oferty zostaną otwarte 22 czerwca. Etap ten obejmuje rzekę Elbląg wraz z umocnieniem i obwałowaniami. Będziemy budować także trzeci most, most w Nowakowie o długości 104 metrów. Oprócz tego, odcinek drogi o długości 1550 metrów, która będzie łączyła tę część drogi powiatowej i służyła mieszkańcom. Most będzie się znajdował 650 metrów od obecnie istniejącego mostu pontonowego.  Oprócz tych inwestycji hydrotechnicznych i drogowych planujemy wykonanie znaków nawigacyjnych. Całość w przyszłości zostanie połączona trzecim odcinkiem, a więc przejściem przez Zalew Wiślany - informuje Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.​

 

Marta Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Brawo brawo kopcie jak najszybciej powodzenia. Pozdrowienia dla Andrzeja Dudy i Jarka Kaczyńskiego Dziękujemy.
Wyborca Dudy (2020.05.12)
Ja to naprawdę rozumiem, kopać, kopać. Ciekawe czy mój ulubiony Senator ziemi elbląskiej, kiedyś będzie przy jego uroczystym otwarciu ?? I rzeknie, że to Jego sukces ?? I że kanał został zrealizowany zgodnie z Jego zasadami ??
pampi-ZAWADA (2020.05.12)
Brawo Rząd, brawo Andrzej Duda. Kopać i nie słuchać tych co się boją podnieść z kolan.
(2020.05.12)
otwieram lodowke a tam przekop, a nizej na polce zamiast masla komentarz brawo kopac.
(2020.05.12)
Ale mnie ten artykuł rozśmieszył. Jakiś nędzny kanalik przyczyni się do rozwoju tej części Europy. Megalomania jak za Józefa S. Nasze pieniądze wywalone w błoto. Ps: Wyborcy PiS powinni zrozumieć, że to nie z kasy partyjnej idzie na ten przekop nasze a pieniądze z naszych podatków, które Jarek marnotrawi.
(2020.05.12)
Ha ha ha dalej ciągniecie, jurka motorówkę spytajcie
(2020.05.12)
Sto lat temu portu w Gdyni nie było a dziś jest i to jaki. W Elblągu jest od 700lat. Nie wiem czy jest co porównywać a to za sprawą sowietów i rządzących tym miastem 55 lat komuchów. .Tu nawet droga do granicy Adolfa pamiętała i tez nigdy nie opłacało się jej dokonczyć. Megalomania? Być może, zawsze można zainwestować w przejścia MRG tak by lokalna społeczność żyć mogła z przemytu. .. Na naszych oczach rządzący inwestują 1mld złotych w nasz region z nadzieją na poprawę warunków życia nie nas a naszych dzieci i wnuków
kwarc (2020.05.12)
A gdyby tak przekop sfinansować z prywatnych pieniędzy wszystkich którzy chcieli by zainwestować w ten wspaniały pomysł? Wyłożyli by kasę a później tylko liczyli zyski z tego znakomitego interesu.
Soter (2020.05.12)
wielka szansa dla Naszego miasta, cieśnina Piławska nie będzie miała żadnego znaczenia.
miasto portowe (2020.05.12)
Szkoda że miasto Elbląg nie robi kompletnie nic aby wykorzystać szansę jaką daje przekop. Naprzeciwko portu Elbląg (po drugiej stronie rzeki)jest kilkuset-metrowy kawał gotowego nadbrzeża, z torami kolejowymi i drogą dojazdową. Wystarczyło by przejąć ten teren i można by tam przyjmować o wiele dłuższe statki niż jest w stanie obsłużyć obecny port. Nie wspominając już o możliwości przeładunku towarów ze statku na wagony kolejowe i na odwrót.
tryui (2020.05.12)