Budowa kompleksu Porta Mare rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku i ma potrwać dwa lata. Przy ul. Warszawskiej powstanie siedem kamienic o łącznej powierzchni 11 tys. m kw. przeznaczonej pod wynajem dla przedsiębiorców pod biura i usługi. W projekcie przewidziano ponad 100 miejsc parkingowych w garażu podziemnym i 30 miejsc przy kompleksie.
Jak przebiegają prace? Do naszej redakcji w ostatnich dniach docierały pogłoski o problemach z realizacją inwestycji. Dementuje je wykonawca – firma F.B.I. Tasbud.
- Inwestycja jest prowadzona zgodnie z harmonogramem uzgodnionym z inwestorem i termin wykonania inwestycji jest nie zagrożony. Nad inwestycją również od samego początku jej realizacji czuwa profesjonalny nadzór archeologiczny z powodu historycznej przeszłości jakże zacnej lokalizacji. Dodatkowo na terenie inwestycji konieczna była remediacja. W projekcie zdiagnozowano występowanie na terenie budowy zanieczyszczenia środowiska gruntowego, zatem zaistniał obowiązek podjęcia działań naprawczych mających na celu przywrócenie stanu środowiska sprzed powstania zanieczyszczenia, działania te nazywane są właśnie remediacją i podlegają restrykcyjnej procedurze. Niestety określenie skali remediacji na etapie projektu jest bardzo trudne i często jest ona większa niż zakładana. Tak też się stało w przypadku naszej inwestycji, co wydłużyło automatycznie proces samej remediacji i może ten okres miał pan redaktor na myśli? – pisze w odpowiedzi na nasze pytania Urszula Matusiak, dyrektor ds. administracyjnych, marketingu i PR w firmie Tasbud. - Niemniej jednak nasza spółka ma szerokie doświadczenie w robotach remediacyjnych, zatem dopełniając całej szczegółowej procedury procesu remediacji została ona zakończona sukcesem. A wydłużenie procesu remediacji nie ma wpływu na terminowe zakończenie Inwestycji. Nie prowadzimy aktualnie z inwestorem negocjacji, a prace są wykonywane terminowo oraz z najwyższą starannością.
Jak informuje F.B.I. Tasbud, obecnie na budowie Porta Mare „wykonywany jest wykop wewnątrz tymczasowej obudowy wykopu w postaci ścianki szczelnej, która jako specjalistyczna robota została wykonana wcześniej”.
- Prace prowadzone są przy ciągłym odwadnianiu wykopu, zgodnie z projektem technologicznym. Następnie po wykonaniu około 2/3 objętości wykopu zostanie wykonana platforma robocza na jego dnie i rozpocznie się proces palowania, równolegle kończąc roboty ziemne. Następnie rozpoczną się roboty żelbetowe zgodnie z harmonogramem i technologią budowy – dodaje Urszula Matusiak.
Budowa Porta Mare ma kosztować ok. 90 mln złotych. Inwestorem jest Operator ARP, spółka-córka rządowej Agencji Rozwoju Przemysłu. Elbląski samorząd przekazał do niej wcześniej aportem grunt, na którym powstaje inwestycja.