Most Wysoki Na przedłużeniu ul. Mostowej znajduje się most nazywany Wysokim, czasami Wyżynnym lub Długim. Pierwsza wzmianka o jego lokalizacji w tym miejscu pochodzi z 1322 r., wtedy był nazywany mostem Kogi. Jego drewniana konstrukcja umożliwiała przepływanie pod nim małych statków. Był kilkakrotnie przebudowywany m.in. w roku 1414, 1684 r. i 1744. Nazwę Mostu Wysokiego bądź Wyżynnego uzyskał po budowie drugiego sąsiedniego mostu.
8 lipca 1917 r. konstrukcja spłonęła. W 1922 r. rozpisano konkurs na jej odbudowę, którą zrealizowała firma Beuchelt Co. ze Śląska. Nowy Most Wysoki o nowoczesnej konstrukcji oddano 20 sierpnia 1926 r. W okresie jego odbudowy obok funkcjonował most pontonowy, rozsuwany na czas przepływu statków.
W czasie działań wojennych w 1945 roku most ponownie został zniszczony. Dopiero w latach 80. XX wieku, korzystając z zachowanych przyczółków, zamiast mostu powstała kładka dla pieszych. Dzisiaj miejsce kładki zajmuje most zwodzony, przypominający konstrukcję z 1926 roku. Wykonano go dzięki unijnemu dofinansowaniu.
Przy jego wschodnim przyczółku znajduje się obecnie pub piwny, budynek nawiązuje architekturą do dawnej giełdy, która powstała w tym miejscu w 1744 r. Dwukondygnacyjny budynek mieścił salę giełdy oraz pomieszczenie, w którym przechowywano wzorce miar. W 1898 r. budynek wraz z pobliskimi spichrzam wykupił Carl Steppuhn. Do 1945 r. mieściła się jego murach firma handlowa. Po wojnie budynek rozebrano, powrócił w to miejsce w ubiegłym roku.
Most Niski
Sąsiedni most był nazywany początkowo mostem Tobiasza, później Długim lub Żuławskim, a następnie Niskim lub Nizinnym. Powstał w 1580 r. i został usytuowany nieco w prawo od osi ul. Studziennej. Most był w pierwszej wersji konstrukcji drewnianej. W 1885 r wybudowano nowy o konstrukcji stalowej. Uszkodzony w czasie II wojny światowej został odbudowany i do 1958 r. - kiedy to oddano do użytku most na przedłużeniu al. Tysiąclecia - był jedynym mostem w Elblągu łączącym miasto z lewym brzegiem rzeki.
W 1984 r. uszkodzeniu uległo jedno z przęseł i według oceny ówczesnych władz Elbląga nie mógł być naprawiony, dlatego podjęto decyzję o jego rozebraniu. W jego miejscu powstała kładka dla pieszych.
Kto pamięta tę kładkę? (fot. autor)
Dzięki funduszom unijnym kładkę zastąpiono w ostatnich latach mostem zwodzonym, dzięki czemu Elbląg jest jedynym miastem w Polsce, w którym w tak bliskiej odległości znajdują się dwie zwodzone przeprawy. Oba są otwierane mechanicznie, a całą operacją steruje pracownik, który ma swoje stanowisko na Moście Wysokim. Poprzednio (do 1984 r.) przęsła Mostu Niskiego unoszone były ręcznie za pomocą specjalnych korbowodów.
Pomiędzy mostami Wysokim i Niskim do 1945 r. znajdowała się przystań dla statków oraz nadrzeczne targowisko.
Obecnie problem sprawia nawierzchnia obu mostów, wykonana z klocków drewnianych ustawionych pionowo słojami i mocowania na klej, która wybrzusza się i odkleja od powierzchni.
Most Kardynała
Trzeci most na terenie Elbląga, na przedłużeniu al. Tysiąclecia przechodzącej w al. Kardynała Wyszyńskiego i noszący imię byłego prymasa Polski, został oddany w 1958 r. Ciekawostką jest to że w miejscu wschodniego filaru tego mostu znajdowała się kiedyś siedziba klubu kajakarskiego Naprzód (Vorwärts). Klub powstał w 1903 r.
Na północ od mostu Kardynała Wyszyńskiego w 1945 r., z powodu braku innych przepraw, funkcjonował do 1958 roku most pontonowy.