Przemysłowe echa miasta (W kadrach pomiędzy Elbingiem a Elblągiem, odc. 6)

4
3 godziny
temu
Przemysłowe echa miasta (W kadrach pomiędzy Elbingiem a Elblągiem, odc. 6)
W naszym cyklu pokazujemy kolejne zdjęcie Jarosława Jaroszuka zestawione z archiwalnymi fotografiami Elbląga. Dziś pozostajemy w przemysłowym klimacie.

Jarosław Jaroszuk odnawia, rekonstruuje, czasem wręcz „ratuje” stare zdjęcia Elbląga, tworzy również ich zestawienia z fotkami współczesnymi, kolaże. Jego prace zdążyły już zyskać uznanie internautów, trafiły do telewizji, a teraz będziemy je też sukcesywnie prezentować na łamach portElu.

 

W tym odcinku zaczynamy od kolejowych klimatów.

- Na archiwalnym zdjęciu widzimy nowo zbudowane parowozy serii 52 znajdujące się na terenie Zakładów Schichaua w 1944 roku. Budynki, które widzimy z tyłu, to dzisiejsza ulica Fabryczna - opisuje Jarosław Jaroszuk. Powiedzmy więc dwa słowa o samej Fabrycznej.

- Ulica swoją obecną nazwę zawdzięcza temu, że przebiega przez tereny dawnych fabryk, należących do dwóch znanych przedwojennych niemieckich przedsiębiorców. Po lewej stronie, patrząc w kierunku ulicy Malborskiej, mieściła się fabryka Ferdynanda Schichaua, produkująca parowozy; po prawej fabryki Franza Komnicka, który żył w latach 1857-1938 i stworzył w Elblągu m.in. przemysł samochodowy – pisał o tej okolicy Karol Wyszyński w naszym cyklu Historia elbląskich ulic. Nowe zdjęcie wykonano w 2010 r.

 

Przemysłowe echa miasta (W kadrach pomiędzy Elbingiem a Elblągiem, odc. 6)
Drugie zdjęcie i jego współczesne porównanie to oczywiście Wyspa Spichrzów widziana z lotu ptaka. Opowiadał o niej w rozmowie z portEl.pl dr Mirosław Marcinkowski.

- Wyspa Spichrzów była tą częścią miasta, która była dość szybko zagospodarowana. Już od początku XIV w. zaczęto stawiać spichlerze. Dość szybko stała się pełnoprawną dzielnicą z własnym układem drogowym, który zachował się do dziś. Większość ulic, które obecnie istnieją na Wyspie Spichrzów ma rodowód średniowieczny. Trzeba jednak pamiętać, że ten teren stał się wyspą dopiero w XVII w., w trakcie budowy nowożytnych fortyfikacji, których pozostałością jest fosa (...). W XIV w. znajdowały się na niej m.in. składy drewna, zlokalizowane tam ze względu przeciwpożarowych. Później zaczęto teren zagospodarowywać pod budowę spichlerzy. Składy drewna przeniesiono poza wyspę, znów ze względu na ochronę przeciwpożarową. Dzielnicą przemysłową z prawdziwego zdarzenia stała się pod koniec XVIII w. Spichlerze straciły swoją pierwotną funkcję, zaczęły się w nich lokować drobne zakłady przemysłowe. Największe fabryki elbląskie swoje miejsce znalazły w innym miejscu. Ta dzielnica zawsze miała charakter gospodarczo-magazynowo-przemysłowy. Pamiętamy o tym, że na Wyspie Spichrzów w XVIII w. zbudowano dźwig portowy – podkreślał badacz.

Zdjęcie archiwalne wykonano w 1937 roku, nowe w 2021 przed rozpoczęciem budowy Porta Mare.

 

Zobacz poprzedni odcinek cyklu.

oprac. TB

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem...

Panie Jarosławie, dobra robota, proszę o następne pańskie prace i fajnie byłoby pójść w stronę opłotków miasta - okolice Zawady, G. Chrobrego, Bielany...
(2025.01.22)
Dokladnie, to lepsze niż oklepane stare miasto
(2025.01.22)
W okresie od 1941 roku do końca II wojny w zakładach przemysłowych III Rzeszy wyprodukowano 6161 parowozów typu Ty 2 seria 52.Najwięcej wykonano ich w zakładach Florisdorf w Wiedniu (1053) i Henschel w Kassel (1050). W Zakładach Schichaua w Elblągu w tym czasie wyprodukowano 505 takich parowozów. Po wojnie większość tego taboru przejęło RFN oraz ZSRR przy czym w tym przypadku nieznana jest dokładna ich liczba z uwagi na rekwirowanie przez nich wszelkich typów lokomotyw. Z innych krajów ten typ parowozów otrzymała Polska w ilości 1182 sztuk. Najwięcej przekazano do DOKP Wrocław (245) i Warszawa (190), a m. in. do DOKP w Gdańsku 98 sztuk i Olsztyn 72.Jednocześnie Polska w latach 1962 - 1963 zakupiła od ZSRR 220 tego typu parowozów. Przykładowo NRD dostała jedynie 200 tych lokomotyw, a Austria 113.Znacznie mniejsze ilości przekazano do Belgii i Francji. Parowozy te długi czas były wykorzystywane w powojennym transporcie kolejowym w tych państwach.
Kolejowy typ 52 (2025.01.22)

info

3  
  0
Zachęcam Autora do bardziej pogłębionych tekstów. Przy tylu albumach porównujących Elbing i Elbląg pokazanie zdjęć "było" i "jest" jest niestety niewystarczające
(2025.01.22)

info

0  
  0