Portowa spółka zakończyła rok na minusie

72
Dzisiaj
07:01
Portowa spółka zakończyła rok na minusie
(fot. Mikołaj Sobczak)
Zaledwie 12 tysięcy ton towarów przeładowano w elbląskim porcie w 2024 roku. To najgorszy wynik od 2009 roku. Strata portowej spółki ma wynieść ponad 100 tysięcy złotych.

W 2022 r. w porcie przeładowano 149 tys. ton towarów, w 2023 roku - 37 tys. towarów, w 2024 r. – zaledwie 12 tys. ton. Dlaczego przeładunki maleją, mimo że kanał przez Mierzeję jest gotowy?

- Budowa drogi wodnej do Elbląga nie jest zakończona, a współpraca z Federacją Rosyjską (obwodem królewieckim) została mocno ograniczona w wyniku napaści Rosji na Ukrainę, szereg towarów został objęty embargiem unijnym. Istnieje też zagrożenie ze strony rosyjskiej, że statki, które płynęłyby z towarem do obwodu mogą zostać zatrzymane – wyjaśnia powody Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.

Z Elbląga w 2024 roku wypłynęły głównie materiały budowlane nieobjęte sankcjami czy kamień hydrotechniczny. Z obwodu królewieckiego możliwy jest transport np. soli przemysłowej.

Transport z innych kierunków – przez przekop – na razie nie jest możliwy, bo – jak wynika z naszych informacji - barki używane do transportu po Zalewie Wiślanym nie nadają się do pływania po Bałtyku, a większe statki nie wpłyną do Elbląga, bo tor nie jest do końca pogłębiony.

Arkadiusz Zgliński podkreśla, że do zakończenia budowy drogi wodnej, czyli pogłębienia rzeki do terminala przeładunkowego do 5 m, spółka skupia się na „dywersyfikacji swojej działalności”.

– Oferujemy place składowe, magazyny pod kątem składowania towarów, będących przedmiotem transportu lądowego czy kolejowego. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z nowym operatorem przeładunkowym i z tego tytułu też pozyskujemy przychody. Dzierżawimy tereny pod inne działalności, uczestniczymy w projektach unijnych, skąd pozyskujemy środki na prowadzenie biura – mówi dyrektor Zgliński.

Trwają analizy dotyczące wyniku finansowego spółki za 2024 rok, ale już wiadomo, że zakończy się stratą ponad 100 tysięcy zł.

Kolejne dwa lata w działalności Zarządu Portu Morskiego mogą wyglądać podobnie, bo co najmniej tyle czasu potrzeba, by dokończyć pogłębienie toru wodnego do 5 m. A może jeszcze dłużej, bo Urząd Morski w Gdyni unieważnił w styczniu 2025 r. przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczącej pogłębienia ostatniego odcinka toru z powodu... niewłaściwego oszacowania przedmiotu zamówienia. Cała procedura będzie więc powtórzona...

RG

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
To jesteśmy potęgą morska..
(2025.02.03)

info

30  
  0
To zasługa niesławnego Andrzeja Śliwki który zamiast zrealizować drogę wodną do Elbląga wpadł na pomysł przejęcia spółki i zrobienia w niej pary kolejnych etacików dla kolegów z PIS-u i dlatego zablokował pogłębienie toru wodnego co dało nam dwa lata straty Przykre że człowiekowi tak zasłużonemu w niszczeniu Elbląga niedorozwinięci politycznie działacze zaproponowali kandydowanie na Urząd Prezydenta Elbląga i dobrze że przegrał z kretesem. Tyle że ta deklasacji niczego jak widać ich nie nauczyła i dalej z zapałem autystyka żądają naprawy tego co sami zniszczyli... Porażająca bezmyślność
MariuszLewandowski-Fc (2025.02.03)
Jedno pytanie.... Ile wynosi pensja Pana Zglińskiego?
erg bez zalogowania (2025.02.03)

info

57  
  5
Ważne że politycznie 17.09.odebrana a teraz mają gdzieś.....
(2025.02.03)

info

18  
  22
ale derektor zgnilski zadowolony/a jego duma - niebieska koparko-ładowarka o ładowności chlebaka pięknie się prezentuje.
kahatella (2025.02.03)

info

26  
  5
Podatnicy zapłacą jak zwykle w ekstatycznym uniesieniu patriotycznym... Przy 3 000 000 000 zł, które finalnie pochłonie projekt kaczego rowa i przyległości to straty spółki pana Zglińskiego wyglądają jak rzetelne zyski !
GłębokaMyśl (2025.02.03)
Z mojej inicjatywy doszło do spotkania "...W Elblągu gościli Julian Skelnik i Bogdan Ołdakowski - Przewodniczący i Sekretarz Organizacji Portów Bałtyckich, która zrzesza porty z 9 państw nadbałtyckich (ponad 40 najważniejszych portów regionu). Przystąpienie do tej organizacji to dla elbląskiego Portu szansa na szeroką branżową promocję i nowe kontakty. - Przyjechaliśmy do Elbląga, aby rozmawiać o możliwościach rozwoju Waszego Portu w oparciu o naszą organizację. Dzięki znalezieniu się na tak dużej platformie macie szansę na wymianę doświadczeń i podpatrzenia know-how innych portów bałtyckich. Nie bez znaczenia jest również fakt, że przynależność do naszej organizacji to szeroka promocja turystyczna atrakcji wodnych i już istniejącej infrastruktury do obsługi ruchu wodnego - podkreślił Julian Skelnik, prezes Organizacji Portów Bałtyckich..." https://www.portel.pl/gospodarka/port-w-elblagu-wyplywa-na-szerokie-wody/60529 Artykuł "...Port w Elblągu wypływa na szerokie wody.." z 05.10.2012 r. Teraz pytanie jaki był powód wystąpienia z Organizacji jak wygrał Jerzy Wilk po Referendum 2013 roku? Drugie pytanie czy ktoś weryfikował wypowiedzi dyrektora portu z ostatnich 15 lat? Trzecie pytanie czy nie powinna nastąpić zmiana na stanowisku dyrektora? Panie Rafale jak Pan sądzi?
Dariusz_Babojć (2025.02.03)

info

22  
  2
To ten silny port samorządowy o który walczył tak zacięcie Wróbel! Brawo!
zenekspodsklepu (2025.02.03)

info

47  
  12
uśmiechnięta POLSKA panie MISSAN ????
(2025.02.03)
a czy tam od roku nie jest na jakimś ciepłym etaciku wróblewski ???? przypadek niesądze haaaaa
(2025.02.03)

info

21  
  6