„Proponujemy port państwowy o strategicznym znaczeniu dla gospodarki”

W konferencji uczestniczył również poseł Leonard Krasulski (PiS) oraz wicewojewoda warmińsko-mazurski Piotr Opaczewski.
- Rząd chce wziąć odpowiedzialność za ten port, przecież wszystkie największe porty w Polsce są zarządzane przez państwo i tak ma być też w tym porcie. Państwo ma dużo większe możliwości, kontakty i pieniądze. To jest największa szansa, jaką Elbląg miał do tej pory - mówił Piotr Opaczewski, wicewojewoda warmińsko-mazurski.
- To jest spotkanie za tym, aby w Elblągu powstał port, który będzie portem z prawdziwego zdarzenia. Obecnie jesteśmy w takiej sytuacji, że portem w Elblągu zarządza spółka komunalna, a jest on dofinansowywany z budżetu miasta kwotą zero złotych. Jaka jest alternatywa? Rząd proponuje, abyśmy dokapitalizowali port kwotą 100 mln zł, ponieważ miasto nie ma pieniędzy na rozwój tego portu, miasto nie występuje o środki. W żadnym programie inwestycji strategicznych miasto nie wystąpiło o kwestie związane z pogłębieniem toru wodnego, czy też wybudowaniem obrotnicy Mając to wszystko na względzie chcemy iść do przodu, chcemy, żeby w Elblągu motorem napędowym rozwoju był port rangi Gdańska, Szczecina czy Gdyni. Czy tamci samorządowcy są niezadowoleni, że mają port państwowy? Jak mogą być niezadowoleni, skoro mają gigantyczne wpływy z podatków. Elbląg ma dużą rolę do odegrania. Elbląg zasługuje na dofinansowanie i rozwój. Proponujemy port państwowy o strategicznym znaczeniu dla gospodarki – mówił Andrzej Śliwka. (od redakcji: fakt jest taki, że miasto złożyło wniosek o inwestycje w porcie na 200 mln złotych, w tym obrotnicę i rozbudowę terminali, do funduszy unijnych, ale tę część Komisja Europejska na razie wstrzymała, i złożyło również podobny wniosek do Krajowego Planu Odbudowy, ale w tej sprawie trwa spór rządu z Komisją Europejską i program również nie ruszył).
Zbiórka podpisów pod akcją PiS ruszyła w sobotę rano.
- W ciągu pół godziny uzbierałem 80 podpisów dzisiaj na targowisku miejskim. To świadczy o tym, że elblążanie doskonale rozumieją, jak ważna jest przyszłość elbląskiego portu, i że przyszłość tego portu jest ważna tylko we współpracy z rządem - mówił elbląski rady PiS Marek Pruszak, który jest koordynatorem akcji zbierania podpisów.
Podpisy za tym, aby elbląski port został portem zarządzanym przez państwo można składać m.in. w biurze PiS przy ul. 1 Maja 2 w Elblągu. Przypomnijmy, że władze miasta kilka tygodni temu rozpoczęły swoją kampanię wśród mieszkańców, by portem nadal zarządzała miejska spółka. W przestrzeni publicznej pojawiły się billboardy, w kwietniu i maju odbędzie się również sondaż telefoniczny i ankietowy, a jego wyniki mamy poznać pod koniec maja. Zanosi się na to, że najbliższe tygodnie będą czasem gorącej dyskusji między władzami Elbląga a przedstawicielami PiS w sprawie przyszłości portu.