Pieszy idzie pierwszy. Czy to dobrze?

53
09.03.2022
Pieszy idzie pierwszy. Czy to dobrze?
Fot. Anna Dembińska
Od ponad 9 miesięcy w ruchu drogowym obowiązują nowe przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na przejściach. Jak przełożyły się one na sytuację na elbląskich drogach? O to spytaliśmy elbląskich policjantów. O postrzeganie nowych przepisów pytamy też naszych Czytelników, pieszych, rowerzystów, kierowców...

Zawinione, niezawinione i podliczone

Nowe przepisy weszły w życie 1 czerwca, a więc ponad 9 miesięcy temu, elbląska KMP opracowała dla nas dane do końca 2021 roku, będziemy więc porównywać czerwiec-grudzień 2021 roku do analogicznego okresu w 2020 i 2019. Odnotujmy, że 1 czerwca zmieniło się w prawie drogowym więcej, ale my skupimy się na kwestii pieszych na przejściach. Kategoria z opracowania KMP, niczym w teleturnieju: „zdarzenia drogowe zawinione i niezawinione przez pieszych”. Niestety, nie ma danych dotyczących zdarzeń drogowych konkretnie na przejściach.

I tak: od czerwca do grudnia włącznie w 2021 roku, gdy chodzi o „wypadki drogowe zawinione i niezawinione przez pieszych”, tych wypadków było 17 (w analogicznym okresie 2020 roku - 12, 2019 – 10). W 2021 w tym okresie w wypadkach zginęła jedna osoba, w 2020 – również jedna. W 2021 od czerwca do grudnia w wypadkach było 16 rannych, w 2020 - 11, w 2019 – 10.

Jeśli chodzi o kolizje drogowe zawinione i niezawinione przez pieszych, to w 2021 od czerwca do grudnia włącznie było ich 10, w 2020 – 17, w 2019 – 14.

 

Czegoś więcej, czegoś mniej...

Teraz przyjrzymy się niektórym zdarzeniom drogowym, w których zawinili piesi.

"Nieostrożne wejście na jezdnię, przed stojącym pojazdem": 1 wypadek w 2021, 3 w 2020, 4 w 2019. W 2019 z tego powodu zginęła jedna osoba. W 2021 był 1 ranny, a po trzech rannych w latach 2019 i 2020. Z powodu takich zachowań pieszych w 2021 doszło do trzech kolizji, do 1 w 2020, a w 2019 było ich aż 7.

"Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody": z tego powodu do 2 wypadków doszło w 2021, były dwie osoby ranne. Do jednego takiego wypadku doszło w 2019, również była osoba ranna. W omawianym przez nas okresie doszło do jednej kolizji z tego powodu, w 2020 roku.

Dwie powyższe kategorie zdarzeń nie wskazują oczywiście jednoznacznie, że doszło do nich na przejściach dla pieszych. Dodajmy, że jest jeszcze kilka kategorii zdarzeń z udziałem pieszych, które odnotowuje policja (weźmy choćby, jako ciekawostkę, „leżenie, siedzenie, klękanie i stanie na jezdni”), ale te już bardzo trudno powiązać jakkolwiek ze zmianą przepisów, o których traktuje ten tekst.

Podsumujmy wracając do ogólnej kategorii „zdarzeń drogowych zawinionych i niezawinionych przez pieszych”. Wypadków zawinionych przez pieszych w okresie czerwiec-grudzień 2021 było więc o 5 więcej niż w 2020 i o 7 więcej niż w 2019. Większa była też liczba rannych – o 5 więcej niż w 2020, o 6 więcej niż w 2019. Po zmianie przepisów odnotowano jednak mniej kolizji – o 7 mniej niż w 2020, o 4 mniej niż w 2019.

 

"Niechronieni bardziej chronieni"

Jak komentują zmiany w przepisach policjanci?

- „Niechroniony uczestnik ruchu drogowego”, pieszy czy rowerzysta, jest w tym momencie bardziej chroniony – mówi o wprowadzonych w zeszłym roku przepisach nadkom. Krzysztof Nowacki, oficer prasowy KMP w Elblągu. - Piesi i rowerzyści otrzymali swego rodzaju ochronę w postaci „gwarancji” ustąpienia pierwszeństwa, bo kierujący powinien mu ustąpić – tłumaczy policjant. Dodaje, że jeszcze za wcześnie, by szczegółowo komentować przywoływane wyżej statystyki. - Wydaje się, że upłynęło jeszcze za mało czasu, by w ten sposób podsumować liczby, potrzeba byłoby to zrobić na przestrzeni, powiedzmy, dwóch lat, bo wiele zdarzeń drogowych jest wynikiem pewnego przypadku – mówi nadkom. Nowacki. - Policjanci ruchu drogowego widzą jednak, że jest mniej takich sytuacji jak potrącenie pieszego czy rowerzysty na przejściu. Widzę to również ja sam, gdy przygotowuję dla mediów informacje prasowe o zdarzeniach – podkreśla.

 

A co o czerwcowych zmianach w przepisach sądzą Czytelnicy portElu? Jak oceniają je jako piesi czy rowerzyści, jak postrzegają je jako kierowcy?

Zapraszamy do rzeczowej dyskusji w komentarzach.

TB

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Taką dziwną zależność zauważyłem, że najczęściej to panie nie przepuszczają pieszych
zett11 (2022.03.09)
Smutne, że POLICJA, zamiast prewencji, chowa się za drzewami i namierza samochody kierowców, które jadą ponad 50 km/h. DLACZEGO robicie to z za krzaków, chowacie radiowozy jak przestępcy, nawet motocykliści chowają motorki w krzakach by kogoś złapać. Nie o to tu chyba chodzi, CO? No tak, na pincetplus zbieracie, bo już brakuje. POLICJĘ ma być widać! Taki widok ma działanie prewencyjne, nie chowanie się po krzakach (uwaga na psie kupy, można w krzakach wdepnąć). Żałosne to jest.
(2022.03.09)
@zett11 - no bo jak już ruszy, to jedzie.
(2022.03.09)
A jak jest kwalifikowana - w razie zderzenia - elektryczna hulajnoga przejeżdżająca przez przejście dla pieszych?
(2022.03.09)
Oczywiście, że niedobrze. Samochód jedzie 50 km/h i znajduje się 20 metrów od przejścia. Pieszy wychodzi zza budynku, dochodzi do przejścia. Wchodzi na nie, no bo ma pierwszeństwo i co. .nieszczęście gotowe. Ps. tylko nie piszcie, że kierowca musi zachować ostrożność przed przejściem. Musiałby jechać 15 km/h przez całe miasto.
(2022.03.09)
Przeciez to RD zazwyczaj sie chowa i lapie piratow a od innych rzeczy jest prewencja. Czego nie rozumiesz balwanku???
Hub (2022.03.09)
I nagminne stanie przy przejściu i ploteczki dwuch Karyn z bombelkami w wizjach, i nie wiesz, czy przechodzą czy stoją i gadają. A potem wtargnięcie i potrącenie z winy, a jakże, kierowcy, nie ? Bo jedna bzdziagwa z drugą się zagadali i "zapomniały"przejść. Albo, nadal młodzieży WM z nosem w telefonie. A milicja. .. .na ogrodach za brak kagańca ściga nadal, zamiast być na mieście
Chłop piwożłop (2022.03.09)

info

63  
  20
Polacy mają duży problem ze zmniejszeniem predkosci przed przejściem dla pieszych. .. wystarczy zwolnić!
(2022.03.09)
Samo stwierdzenie elektryczna hulajnoga w mojej ocenie jest samozaprzeczeniem. Generalnie tak samo jak rowery którym założono silnik z samej zasady stają się pojazdami silnikowymi i nie powinny poruszać się po chodniku i drodze dla rowerów
Paweł 678 (2022.03.09)
Bredzisz, bredzisz i jeszcze raz bredzisz. W nowych przepisach jest wyrazny zapis o tym, ze masz OBOWIAZEK zwolnic przed przejsciem, a po drugie pieszy NIE MA PRAWA wtargnac bezposrednio przed nadjezdzajacy pojazd i to tez jest w Kodeksie Drogowym zapisane.
(2022.03.09)