Takich lądowań chciałoby się więcej

15
28.05.2016
Takich lądowań chciałoby się więcej
(fot. Michał Kuna-EPMB Spotters)
Dwanaście samolotów wylądowało dzisiaj na elbląskim lotnisku. Przylecieli nimi uczestnicy ósmego międzynarodowego rajdu, który wystartował w Kętrzynie. - Elbląg ma bardzo dobre lotnisko, ale przydałby się tutaj twardy pas startowy. Apeluję do samorządu, by go zbudować, bo wtedy do waszego miasta w celach biznesowych i turystycznych będzie przylatywać więcej osób – mówi Stanisław Tołwiński, organizator rajdu. Zobacz więcej zdjęć. 
VIII Międzynarodowy Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur rozpoczął się 26 maja w Kętrzynie i potrwa do niedzieli. Bierze w nim udział ponad 20 załóg, które odwiedziły już lotniska w Szymanach, Gryźlinach, Kikitach, olsztyńskich Dajtkach.
   - Na pogodę nie narzekamy, program realizujemy zgodnie z planem. Niestety, nie udało dolecieć się na rajd Czechom, bo mieli fatalne warunki pogodowe w górach – opowiada Stanisław Tołwiński, organizator rajdu i prezes Aeroklubu Krainy Jezior w Kętrzynie.
   Do Elbląga przyleciało dwanaście maszyn, uczestnicy rajdu mieli kilka godzin na zwiedzanie naszego miasta. - W Polsce lotnictwo turystyczne, rekreacyjne z roku na rok się rozwija, jest coraz więcej maszyn, licencji. Oczywiście do Czechów nam daleko, ale wszystko przed nami. Mam nadzieję, że pełną parą będzie działać lotnisko w Szymanach, które może przyjmować również loty general aviation, czyli małe samoloty, bo to jest przyszłość – dodaje Stanisław Tołwiński. - Elbląg też ma bardzo dobre lotnisko, ale przydałby się tutaj twardy pas startowy, betonowy lub asfaltowy. Dlatego apeluję do samorządowców, by dostrzegli ten problem. Wybudowanie kilometra pasa kosztuje tyle, ile wybudowanie kilometra drogi. Z tą jednak różnicą, że pas daje otwarcie na świat, a kilometr drogi to w zasadzie tylko ślepa uliczka. Gdy w Elblągu będzie taki pas, do waszego miasta w celach biznesowych i turystycznych będzie przylatywać więcej osób.
   O tym, że dla chcącego nic trudnego, przekonują trzej piloci z Warszawy: Michał, Zygmunt i Janusz, którzy w Kikitach niedaleko Jezioran zbudowali własne trawiaste lotnisko. - Mieliśmy już samoloty i wielką pasję do latania. Brakowało nam celu. Skrzyknęliśmy się więc ze znajomymi, po dwóch latach poszukiwań znaleźliśmy malownicze miejsce, urządziliśmy lądowisko i tak sobie latamy. Często odwiedzają nas piloci z innych regionów, także z Elbląga – mówi pan Michał.
   
   
RG

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Po co nam lotnisko? Przecież Olsztyn nam już wybudował. Jedyne 150 km.
(2016.05.28)
To że Olsztyn wybudował, nie znaczy że Elblag musi mieć. Dla nas, Elblążan, wogóle lotnisko Olsztyn-Mazury nie ma racji bytu. Po prostu za dalekoo, porównując do Gdańska. Na naszym lotnisku nie musimy mieć giganta w stylu lotniska Olsztyn. Przydałby się jedynie kawałek pasa betonowego dla awionetek.
(2016.05.28)
To zadanie nie dla twardogłowych z elbląskiego ratusza, którzy co rusz jeżdżą po wytyczne do olsztyna. Fredek
(2016.05.28)

info

9  
  0
Latam od ponad 30 lat, ale nigdy nie słyszałem na żadnym lotnisku ani z ust jakiegokolwiek człowieka związanego z lotnictwem słowa "awionetka". .. Co ono ma w ogóle oznaczać??? Chyba tyle co: żaglówetka albo quadówetka. ..
(2016.05.28)

info

6  
  0
Dawno temu, dawno pewien autochton opowiadał, że pracował jako robotnik na tym lotnisku i twierdził, że zbudowano betonowy pas startowy, który został przykryty darniną w celu zamaskowania. Miało to być wg. jego opowiadania lotnisko zapasowe. Może jest w tym jakaś prawda ? Trudno orzec. Sądzę, że po latach wyszła by na jaw. Ale może ?
Awiator (2016.05.28)
Może potem darń zerwano a droga została, później ją tylko poprawiono.
(2016.05.28)
A może w czynie społecznym wybetonujmy? Szalunek i jazda z betonem . . . No tak ale papierologia pozwolenia też kosztują.
(2016.05.28)

info

2  
  0
Potrzeba pilnych działań dla odbudowy rangi Elbląga jako Ośrodka Regionalnego. Już trzeba zbudować pas startowy dla GA (vide artykuł). W oparciu o elbląskie lotnisko (oraz Szpital Wojewódzki) powinna zostać utworzona baza HEMS (Śmigłowcowa Baza Pogotowia LPR). Byłaby szansa na utworzenie małej doliny lotniczej (przeglady silników, naprawy i budowa szybowców, nowe technologie lotnicze, itp. ) - w oparciu o właśnie rozsprzedawane na zupełnie nielotnicze cele obiekty powojskowe, gdyby Miastu nie zabrakło wyobraźni i pomysłu na sensowne czyli lotnicze wykorzystanie tych budynków. Palety można produkować gdziekolwiek, szkoła czy handel może być w dowolnej lokalizacji, ten teren lotniczy jest bezcenny i właściwie nie do zastąpienia. Wystarczyło zasięgnąć rady fachowców z branży lotniczych. Niestety właśnie trwonione są całe historyczne dokonania związane z tym terenem - trudne do odtworzenia
pioan (2016.05.28)

info

15  
  0
Dlatego też w obecnym jak i poprzednim anturażu miasto omijane zawsze przez komunikację i wszelaką myśl twórczą jak i wykonawczą, bo nie wspomnę o odpływie wszystkiego poza lumpenproletariatem pozostaje nam się pogodzić Drodzy Parafianie z kompletnym brakiem jakiejkolwiek logicznej perspektywy poza zjadaniem własnego ogona i przetrwaniem do najbliższych wyborów - tak gmina "Ni wyżyna, ni nizina, Ni krzywizna, ni równina - Taka gmina. Spotkasz chłopa - gęba sina, Oj, nie wraca ci on z kina - Taka gmina. Miast kobiety, śpiewu, wina - Wóda, czkawka, Gwiżdż Janina - Taka gmina. Nikt od ucha nie ucina, Tylko czasem chrząszcz brzmi w trzcinach Taka gmina. Ni wyżyna, ni nizina, Ni krzywizna, ni równina - Taka gmina. " etc. ..
AMalejużniekoniecznie (2016.05.28)

info

6  
  0
Była jednostka wojskowa to wówczas trzeba było naciskać na pas startowy - chłopaki mieli by się gdzie wykazać, nawet po rozwiązaniu adaptacja zaplecza to by była pestka. A teraz? Cóż, trzeba się cieszyć że uaktywniono długi pas.
(2016.05.29)

info

0  
  0