W Elblągu pisemny egzamin dojrzałości z języka polskiego pisało dziś prawie 2300 osób. Zdecydowana większość pytanych przez nas osób była z siebie zadowolona, choć nie do końca pewna wyników. - Zobaczymy - dodawali jednak.
Już jutro maturzyści zasiądą przed kolejnymi pytaniami - tym razem z wybranego przez siebie przedmiotu. Koperty z pytaniami czekają w Urzędzie Miejskim.
Tematy prac pisemnych z języka polskiego:
Tematy dla klas o profilu ogólnym i innych profilach liceum ogólnokształcącego oraz dla średnich szkół zawodowych:
1. "...kiedy zło tryumfuje, dobro się utaja, gdy dobro się objawia, zło czeka w ukryciu" (Wisława Szymborska). Omów wybrane literackie obrazy walki dobra ze złem, jednocześnie czyniąc odniesienia do sytuacji człowieka we współczesnym świecie.
2. Patriotyzm - kosmopolityzm - obywatelstwo. Omów znaczenia, jakie nadawała tym pojęciom literatura i oceń ich aktualność u progu XXI wieku.
3. Kobieta współczesna wobec swej prababki. Rozważ wpływ kobiet na kształtowanie różnych dziedzin życia w epokach dawnych i współcześnie. Posłuż się przykładami, jakie daje literatura i życie codzienne.
4. Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Tadeusza Różewicza "Kobieta w czerni stąpa po różach".
Tematy dla klas o profilu humanistycznym:
1. "Powieść jest jak zwierciadło, które obnosi się po gościńcu" (Stendhal). Odnosząc powyższe zdanie do literatury i sztuki, zastanów się, czy dzieło sztuki daje wierne odbicie rzeczywistości, czy może jest jej krzywym zwierciadłem? Omów sposoby artystycznego opisywania świata przez dzieła literatury i sztuki XIX i XX wieku.
2. "Osoba istnieje tylko zwracając się ku drugiemu człowiekowi, tylko przez drugiego człowieka może siebie poznać, tylko w drugim człowieku może siebie odnaleźć" (Emmanuel Mournier). Powyższą myśl uczyć punktem wyjścia do rozważań nad międzyludzkimi relacjami. Swoje przemyślenia poprzyj przykładami z literatury.
3. "Szczęście przychodzi, gdy człowiek wybiera dobro przeciwko złu, które go wciąga" (ks. Józef Tischner). Podejmij próbę określenia istoty szczęścia, wykorzystując doświadczenia własne oraz wyniesione z obcowania z literaturą i sztuką.
4. Dokonaj analizy porównawczej i interpretacji wierzy "Schyłek wieku" Wisławy Szymborskiej i "Wiersz na koniec stulecia" Czesław Miłosza.
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter