Język polski z głowy

6
06.05.2003
Język polski z głowy
Maturzyści pierwszy egzamin mają już za sobą. Poniżej tegoroczne tematy pisemne z języka polskiego.
W Elblągu pisemny egzamin dojrzałości z języka polskiego pisało dziś prawie 2300 osób. Zdecydowana większość pytanych przez nas osób była z siebie zadowolona, choć nie do końca pewna wyników. - Zobaczymy - dodawali jednak. Już jutro maturzyści zasiądą przed kolejnymi pytaniami - tym razem z wybranego przez siebie przedmiotu. Koperty z pytaniami czekają w Urzędzie Miejskim. Tematy prac pisemnych z języka polskiego: Tematy dla klas o profilu ogólnym i innych profilach liceum ogólnokształcącego oraz dla średnich szkół zawodowych: 1. "...kiedy zło tryumfuje, dobro się utaja, gdy dobro się objawia, zło czeka w ukryciu" (Wisława Szymborska). Omów wybrane literackie obrazy walki dobra ze złem, jednocześnie czyniąc odniesienia do sytuacji człowieka we współczesnym świecie. 2. Patriotyzm - kosmopolityzm - obywatelstwo. Omów znaczenia, jakie nadawała tym pojęciom literatura i oceń ich aktualność u progu XXI wieku. 3. Kobieta współczesna wobec swej prababki. Rozważ wpływ kobiet na kształtowanie różnych dziedzin życia w epokach dawnych i współcześnie. Posłuż się przykładami, jakie daje literatura i życie codzienne. 4. Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Tadeusza Różewicza "Kobieta w czerni stąpa po różach". Tematy dla klas o profilu humanistycznym: 1. "Powieść jest jak zwierciadło, które obnosi się po gościńcu" (Stendhal). Odnosząc powyższe zdanie do literatury i sztuki, zastanów się, czy dzieło sztuki daje wierne odbicie rzeczywistości, czy może jest jej krzywym zwierciadłem? Omów sposoby artystycznego opisywania świata przez dzieła literatury i sztuki XIX i XX wieku. 2. "Osoba istnieje tylko zwracając się ku drugiemu człowiekowi, tylko przez drugiego człowieka może siebie poznać, tylko w drugim człowieku może siebie odnaleźć" (Emmanuel Mournier). Powyższą myśl uczyć punktem wyjścia do rozważań nad międzyludzkimi relacjami. Swoje przemyślenia poprzyj przykładami z literatury. 3. "Szczęście przychodzi, gdy człowiek wybiera dobro przeciwko złu, które go wciąga" (ks. Józef Tischner). Podejmij próbę określenia istoty szczęścia, wykorzystując doświadczenia własne oraz wyniesione z obcowania z literaturą i sztuką. 4. Dokonaj analizy porównawczej i interpretacji wierzy "Schyłek wieku" Wisławy Szymborskiej i "Wiersz na koniec stulecia" Czesław Miłosza.
przyg. OP

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem...

musze powiedzieć, że tematy są nawet przystępne!Pozdrawiam wszystkie maturzystki:)
Ca$h (2003.05.06)

info

0  
  0
Dobro i zlo - wspanialy temat...
blados (2003.05.06)

info

0  
  0
"Osoba istnieje tylko zwracając się ku drugiemu człowiekowi..." - piękny temat. Tak zawsze było, jest i pozostanie. Eh, napisałoby się jakąś pracę maturalną !
aneks, (2003.05.06)

info

0  
  0
matura z polskiego nawet ujdzie gorzej z przedmiotem wybranym! dziwi mnie tylko czemu nic tu nie pisze o drugim dniu matur wlasnie z tego wybranego przedmiotu!
natala (2003.05.08)

info

0  
  0
matura to bzdura:) po pewszej sesji bedziecie sie smiac zmatury
(2003.05.10)

info

0  
  0
a ta maturzystka to całkem całkiem
(2003.05.10)

info

0  
  0