JAK samolot można odbudować?

15
06.02.2019
JAK samolot można odbudować?
JAK - 12A w hangarze Aeroklubu Elbląskiego przechodzi podstawowy remont (fot. Michał Skroboszewski)
Odpowiedź jest prosta: trzeba się zrzucić, by uzbierać 75 tys. zł. Niby dużo i niedużo, ale Aeroklub Elbląski sam nie udźwignie takiego wydatku. Póki co, JAK-12A przechodzi w hangarze podstawowy remont (zobacz zdjęcia), czeka go rentgen konstrukcji, a docelowo pokrycie płótnem kadłuba i skrzydeł. Po to, by mógł wrócić na niebo nad Elblągiem.
"JAK-12A jest to wielozadaniowy samolot otrzymany w formie darowizny, który służył polskiemu lotnictwu cywilnemu, jak i wojskowemu. Znalazł on również szerokie zastosowanie w naszym aeroklubie, był wykorzystywany między innymi do lotów widokowych i skoków spadochronowych. Jednak jego głównym zadaniem i zaletą było holowanie szybowców, był on niezastąpiony ze względu na swoje możliwości. Potrafił jednocześnie holować nawet do 3 szybowców jednocześnie i charakteryzował się dobrymi parametrami technicznymi." - tak Aeroklub Elbląski przedstawia na platformie crowdfundingowej samolot, który potrzebuje remontu.
   - W 1979 r. nasz aeroklub otrzymał ten samolot w formie darowizny od bazy wojskowej w Malborku - mówi Jacek Sobolewski, dyrektor Aeroklubu Elbląskiego. - Samolot wyprodukowany w 1960 r. służył do 2006 r., kiedy to minął okres ważności pokrycia kadłuba i skrzydeł płótnem. Od tego czasu  stoi w kącie w hangarze. Został zdemontowany, stare płótno zostało zdjęte. W 2018 r. podjęliśmy decyzję, że bierzemy się za ten projekt, by go dokończyć. Samolot bardzo by nam się przydał w powietrzu, tym bardziej, że tego typu samolotów, w tej wersji nie lata tak dużo w Polsce. Zobaczymy czy nam się uda (śmiech). Pewne prace już poczyniliśmy, plany też mamy, jesteśmy w stałym kontakcie z władzą lotniczą i z firmą litewską, która wykonałaby malowanie (samolot nie będzie już żółto-czerwony, a w kolorze khaki) i opłótnienie tego samolotu.
   Aeroklub nie czeka z założonymi rękoma na pieniądze (choć 25 tys. zł już zagwarantował ze środków własnych i liczy na to, że zrzutka przyniesie brakujące 50 tys. zł). W hangarze JAK - 12A przechodzi "lifting".
   - Oczyściliśmy konstrukcję, wyremontowaliśmy całe podwozie, ośki i bębny hamulcowe, nałożyliśmy nowe opony - wylicza Jacek Sobolewski. -  Do tego remont silnika, zweryfikowaliśmy też śmigło. Odnowieniu będzie poddawane wnętrze, czyli tablice - przyrządy są zabezpieczone - zamontujemy nową radiostację, transponder, dzięki któremu samolot będzie widoczny na radarze, przeprowadzony zostanie przegląd instalacji elektrycznej, paliwowej, pneumatycznej etc. Specjaliści z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy przyjadą ze specjalistycznym sprzętem rentgenowskim, po to, by weryfikować elementy konstrukcyjne tego samolotu - zapowiada dyrektor Aeroklubu Elbląskiego. - To skomplikowana operacja - mówi o całej odbudowie samolotu - wymagająca wielu zabiegów, ale nie odpuszczamy i mamy nadzieję, że w niedługim czasie znowu zobaczymy JAKa na naszym niebie (śmiech). [fotor] Jacek Sobolewski wskazuje na zalety tego samolotu: - Jest większy i bardziej przyjemny od użytkowanej przez nas Cessny. Cztery osoby spokojnie zajmują miejsca siedzące. Jest tam sporo przestrzeni, wystarczy wspomnieć, że taki typ samolotu był wykorzystywany również jako samolot sanitarny, w którym mieściło się łóżko dla pacjentów.
   Jak można sprawić, by JAK-12A wrócił na niebo? Na www.zrzutka.pl można wpłacić dowolną kwotę (dotychczas zebrano 4713 zł).
   - Dowolna kwota jest mile widziana, ale po przekroczeniu pewnych progów będziemy nagradzali darczyńców lotami szybowcem - zachęca dyrektor aeroklubu.
   
Agata Janik

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
A miasto NIC jak na hangar to pieniądze znalazły sie. Miasto obiecało wielokrotnie zjąć sie remontem lotniska. CO Kłamcy milczycie.
(2019.02.06)

info

9  
  11
skakałem z takiego :). Z.
(2019.02.06)

info

8  
  0
Były samoloty w Elblągu jeden sprzedany a drugi poszedł na bagna co?????
(2019.02.06)

info

15  
  0
Były Elbląski An 2,SP-KBA, lata teraz w Fundacji Biało Czerwone Skrzydła. tak dla informacji.
(2019.02.06)
To nie jest ten sam AN2.Ma tylko ten sam kod, który przejął po wyrejestrowanym byłym elbląskim antku.
(2019.02.06)
A drugi lata w olsztynie. TVP regionalna pokazywała i co legalnie zmienił właściciela. Przemalowany.
(2019.02.06)

info

3  
  0
Dokładnie, ten ?Elbląski? trafił do Wenezueli.
(2019.02.06)
Chce sie latać to po pożyczke do bociana. ..Polska to dziwna kraja..
Daj już dawno wymarło (2019.02.06)

info

7  
  6
aeroklub nie ma ciała i nigdzie nie poleci tym samolotem, może pokażą twarze osoby, które kryja się pod nazwą "aeroklub" będzie wtedy uczciwie i każdy się dowie czy rzeczywiście są tacy biedni, że muszą żebrać jako metafizyczny aeroklub
Firm (2019.02.06)

info

7  
  4
Fajnie... Pewnie dotowane skoki spadochronowe z Jaka będą uruchomione.
Nielot (2019.02.07)

info

3  
  0