Dzieci nieaktywne

2
27.02.2002
Na zlecenie wydziału edukacji i unijnego funduszu PHARE w elbląskich szkołach badano społeczne zachowania uczniów. - Nie jest dobrze - mówi Anna Korzeniowska, naczelnik wydziału edukacji.
Badaniem objęto 365 uczniów klas III z wszystkich 14 elbląskich szkół ponadpodstawowych. Prawie połowa elbląskich 18-latków uważa, że zna zasady demokracji, a tyle samo - że zna je częściowo; 6 procent przyznaje się jednak, że nie bardzo wie, o czym mowa. Najwięcej informacji o problemach demokracji młodzież czerpie ze szkoły (prawie połowa badanych) i z mediów (ponad 30 procent), a wciela je w życie samodzielnie "podejmując decyzje i wyrażając swoje poglądy" (46 procent) i aktywny udział w życiu szkoły (20,1 procenta). Ponad 17 procent młodych ludzi nie miało ochoty wypowiedzieć się na ten temat, a prawie 14 procent mówi, że zasad demokracji w swoim życiu nie stosuje. Lepiej jest z wiedzą o demokracji w najbliższym otoczeniu. O tym, że w szkole, do której uczęszcza, istnieje jakaś organizacja nie wie lub nie chce się na ten temat wypowiedzieć jedynie 5 procent uczniów. Gorzej jest z oceną własnego wpływu na życie szkolne. Duży wpływ deklaruje 17 procent uczniów, ograniczony lub żaden - 71 procent. Pozostałe 12 procent odpowiadających nie udzieliło na to pytanie odpowiedzi. Młodzi elblążanie nie są także specjalnie zainteresowani społeczną pracą na rzecz innych. Na pytanie: „Czy działasz w szkole lub organizacji pozaszkolnej” "nie" odpowiedziało 67 procent badanych. Na pytanie o działalność - ponad połowa ankietowanych odpowiedziała, że polega ona na braniu udziału w... zajęciach kulturalnych; co piąty młodych człowiek angażuje się w akcje charytatywne, a 15,3 procenta - w zajęcia sportowe. Na pytanie o to, czy zamierzasz włączyć się do walki z problemami społecznymi 42 procent badanych powiedziało "nie", "tak" - 51 procent. Dlaczego młodzi nie chcą działać społecznie i podejmować dodatkowych zobowiązań? - prawie 60 procent pytanych nie wie, dlaczego tak się dzieje; co czwarty uczeń mówi, że nie ma na to czasu, pozostali, że "nikt im tego nie zaproponował", "nie nadaje się do pracy w grupie", "brakuje odpowiedniej organizacji" lub go to nie interesuje (w sumie ponad 14 procent odpowiedzi). Autorzy ankiety sondowali także "pozytywne myślenie". Na pytanie, czy akceptujesz siebie i wierzysz we własny sukces - "tak" odpowiedziało 81 procent uczniów, a "nie wiem" - 14; nie wierzy w siebie co 20 młody elblążanin. Jeśli chodzi o dorosłe życie - większość - ponad 70 procent młodzieży zakłada, że będzie się kształciła na studiach, po których zamierza dobrze zarabiać. Co dziesiąty uczeń chce założyć rodzinę, co pięćdziesiąty - własną firmę. Nie wie, co będzie robić w przyszłości co 12 młody człowiek.
AJ

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem...

A czy znane są zasady demokracji czytelnikom oraz redaktorom portElu? Odnoszę wrażenie, że nie. Nie potrafią przyznać się do błędu, nie szanują „inności”, nie potrafią przeprosić człowieka który 40 lat temu popełnił błąd.
Helena B. (2002.02.27)

info

0  
  0
http://wiem.onet.pl/wiem/fts.html?q=demokracja - demokracja demokracją , a ludzie nawet nie wiedzą co ona oznacza ... wiec jak tu wiedzieć co sie ma a czego sie nie ma ... no i jaką w końcu demokracje mamy bo w encyklopedii jest tego troszkę
Dinaeel (2002.02.27)

info

0  
  0