Drogi wodne mogą połączyć Litwę, Rosję i Polskę

3
06.07.2015
Drogi wodne mogą połączyć Litwę, Rosję i Polskę
W Kaliningradzie, fot. nadesłana
Od 1 do 3 lipca w Obwodzie Kaliningradzkim i na Litwie przebywali przedstawiciele Międzywojewódzkiego Zespołu ds. Rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Celem wizyty było zaprezentowanie działań na rzecz rozwoju transportu i turystyki na polskich drogach wodnych oraz wyartykułowanie spraw, które można realizować wspólnie.
Zespołowi, utworzonemu w 2007 roku przez marszałków województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiemu przewodniczy Jerzy Wcisła, dyr. Biura Regionalnego w Elblągu. Biuro Regionalne w Elblągu było też głównym organizatorem spotkań. – Praktycznie od roku czuliśmy potrzebę zorganizowania spotkań w Obwodzie Kaliningradzkim i na Litwie, a więc tam, gdzie MDW E70 się zaczyna. Rosjanie i Litwini też taką potrzebę dostrzegli, delegując do rozmów najważniejsze i decyzyjne osoby, dzięki czemu rozmowy były merytoryczne i owocne – podsumowuje Jerzy Wcisła. Organizacją wyjazdu zajęła się Regina Czymbor, którą wspierała Małgorzata Samusjew z Euroregionu Bałtyk.
   
   W Kaliningradzie o transporcie i kanale przez Mierzeję…

   W Porcie Morskim w Kaliningradzie rozmowy dotyczyły współpracy transportowej. Specjalnie na to spotkanie przyjechał dyr. Portu Morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński. Chociaż port elbląski ma niewielki parytet w przeładunkach w Kaliningradzie, Rosjanie dokładnie znają specyfikę naszego portu. Przedstawiciel Cargo Service, S. W. Zabortyński zapewniał, że przewozy byłyby znacznie większe, gdyby polska strona uporała się z głównymi blokadami: brakiem odpraw fitosanitarnych i mostem w Nowakowie. – W chwili obecnej nie jesteśmy w stanie wykorzystać naszych potrzeb przewozowych – mówił Zabortyński.
   O woli rozwijania współpracy z polskimi portami zapewniał wicegubernator Obwodu Kaliningradzkiego Aleksander Rolbinow. Jerzy Wcisła przedstawił plany rozwojowe dla polskiego odcinka MDW E70. Dobrze przyjęto ideę budowy kanału przez Mierzeję, widząc w tym przedsięwzięciu przede wszystkim możliwość wykorzystania floty towarowej o zanurzeniu przekraczającym możliwości Zalewu Wiślanego i Kaliningradzkiego.
   Stanisław Wroński z województwa kujawsko-pomorskiego przedstawił projekt budowy portu multimodalnego w Solcu Kujawskim, na Wiśle koło Bydgoszczy.
   
   W Polessku o turystyce od Zalewu Wiślanego do Kurońskiego…

   Polessk to ostatni etap drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Kaliningradzkim (Wiślanym). Rosjanie od lat budują projekt rozwoju turystyki wodnej wokół Kaliningradu. Obecnie ruszają pierwsze inwestycje. W Zielonogradsku, położonym nad Zalewem Kurońskim i Zatoką Gdańską trwa budowa nowoczesnej przystani. Ruszają prace w Gwardijsku, w miejscu gdzie Pregoła łączy się z Dejmą. W Polessku rozpoczyna się budowa „dworca turystycznego”, który będzie obsługiwał tramwaj wodny pływający na linii Kaliningrad-Polessk.
   – Płynąłem Pregołą i Dejmą dwa lata temu. Piękna droga wodna, ale bez żadnej infrastruktury. Za dwa lata ten szlak będzie nie do poznania. Mamy tu proces podobny do tego, który my przeszliśmy na polskim odcinku MDW E70, gdzie pod wpływem naszej aktywności powstało ok. 20 marin i przystani. Uzgodniliśmy, że w roboczych spotkaniach będziemy szukali możliwości wspólnej realizacji projektów sprzyjających turystyczne wodnej. Poza MDW E70, Rosjanie zwracali uwagę na potencjał Łyny i Kanału Mazurskiego – mówi Jerzy Wcisła. O gotowości do takiej współpracy zapewniał minister turystyki J. Wiktorowicz.
   Planowana jest budowa mariny i przejścia granicznego w Krasnodonsku, koło Mamonowa.
   Rafał Wasil, z województwa pomorskiego przedstawił rozwój turystyki właśnie wzdłuż MDW E70, w tym projekt Pętli Żuławskiej.
   
Drogi wodne mogą połączyć Litwę, Rosję i Polskę
Spotkanie w Kłajpedzie
W Kłajpedzie o MDW E70 i E41…

   Gospodarzem spotkania w Kłajpedzie był burmistrz Miasta Vytautas Grubliakas, a uczestnikami przedstawiciele administracji wodnej, zarządu portu w Kłajpedzie, przedstawiciele administracji i organizacji turystycznych.
   Antanas Ivanauskas, dyrektor zarządu Litewskich Dróg Śródlądowych zapewnił, że Litwa dostrzega korzyści ze współpracy z Polską w zakresie wykorzystania MDE E70, ale też dostrzega problemy wynikające przede wszystkim z niskich głębokości na naszych drogach wodnych. Podobnie, jak w Kaliningradzie, projekt budowy kanału przez Mierzeję odebrano jako możliwość rozwoju żeglugi przybrzeżnej (poza MDW E70 łączy nas bowiem szlak przybrzeżny MDW E60).
   Stwierdził jednak, że największy nacisk Litwini kładą obecnie na wykorzystanie MDW E41, czyli rzeki Niemen. Z turystyką na tej rzece jest problem, gdyż w Kownie bieg rzeki jest przerwany przez elektrownię wodną.
   Kłajpeda współpracuje w projekcie EMMA, dotyczącym transportu śródlądowego, realizowanym m.in. przez partnerów polskich znad MDW E70, który zaprezentował Leszek Turowski w kujawsko-pomorskiego.
   Jerzy Wcisła przedstawił sytuację na polskich drogach wodnych, a Rafał Wasil sprawy związane z rozwojem turystyki wodnej na MDW E70 oraz Pętlę Żuławską. Dyskusja była tak ożywiona, że postanowiono przenieść ją na następne spotkanie, na które zaprosił do Elbląga Jerzy Wcisła.
   - Wydawało się, że z Kłapedą mamy najmniej wątków wspólnych. Jednak fakt, że jesteśmy członkami Unii Europejskiej od razu generuje szanse i dyskusje o szukaniu rozwiązań na podobne problemy. Uznaliśmy zatem, że potrzebne jest kolejne, robocze spotkanie, na które zaprosimy konkretnych fachowców. Partnerem w organizacji tego spotkania będzie dyr. A. Ivanaliskas, zarządzający litewskimi drogami wodnymi – informuje Jerzy Wcisła.
   
Jolanta Małkowska, Biuro Regionalne Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem...

Pojedli, pogościli się i rozjechali. Do zobaczenia na następnym bankiecie gdzie pojemy, pogadamy i tak do następnego bankieciku. .. .. Wbijcie sobie w główki, że port w Elblągu jest stworzony do obsługi handlu w Obwodem Kaliningradzkim. Do tego handlu nie potrzebny jest przekop za miliard dla czterech prywatnych armatorów i spółki, która ma roczny dochód 200 tys tylko dlatego tak duży bo żyje z dzierżaw budynków i placów!
Port..Tolkmicko (2015.07.06)

info

6  
  4
Takie wspólne działania z sąsiadami mogą pozytywnie oddziaływać na rozwój regionu i Elbląga.
klik (2015.07.06)

info

3  
  5
Bravo Port Tolkmicko! Pozostaje mieć nadzieję, naczelni mieszaciele wody w Zalewie Wiślanym pójdą głosami wyborców w odstawkę i zaczniemy rozwijać Elbląg w inną - realną stronę. Pan Wcisła niech zejdzie na ziemię i zajmie się realnymi problemami Elblążan a te kilkanaście elbląskich jachcików i porcik też będą żyli dostatnio.
ANTY_przekopowiec (2015.07.07)

info

1  
  2