Jeśli realizuje się pakowanie morskie, pod uwagę trzeba wziąć różnorodne unormowania, przede wszystkim te o charakterze międzynarodowym. Jest to potrzebne, aby uniknąć problemów związanych z:
Aby nie narazić się na przykre konsekwencje, z możliwością zablokowania statku w porcie włącznie, pakowanie morskie warto zlecić doświadczonej firmie. Idealnym partnerem jest Inrel (https://inrel.pl/oferta/pakowanie-transport-morski/), który profesjonalnie i kompleksowo zorganizuje oraz przeprowadzi przewóz maszyn drogą morską.
Można wskazać trzy podstawowe rodzaje regulacji, które dotyczą tego, jak powinno wyglądać pakowanie morskie. Normują one kwestie związane z zabezpieczeniem ładunku, jego oznakowaniem oraz dokumentacją potrzebną do jego przewozu.
Przepisy na temat zabezpieczenia ładunku
Kwestie związane z przygotowaniem ładunku do transportu morskiego znajdują się w dokumentach Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Dotyczy to między innymi:
Jeśli trzeba zrealizować pakowanie morskie maszyn i urządzeń, duże znaczenie mają też reguły Incoterms 2020 wydane przez Międzynarodową Izbę Handlową oraz umowa ADR, która dotyczy przewozu ładunków niebezpiecznych. Pod uwagę trzeba ponadto wziąć uregulowania znajdujące się w Międzynarodowym Standardzie dla Środków Fitosanitarnych ISPM 15. Wskazano w nim, że towary transportowane drogą morską powinny być umieszczone w skrzyniach z drewna fumigowanego, czyli pozbawionego szkodników.
Aby nie doszło do uszkodzenia ładunku, na opakowaniu, w którym się on znajduje, muszą być umieszczone określone symbole. Przykładem jest parasolka, która wskazuje, że maszyny i urządzenia muszą być chronione przed wilgocią. Prawidłowe pakowanie morskie polega na stosowaniu symboli określonych w normach jednostek unifikujących, głównie Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) oraz Europejskiej Federacji Opakowań (EPKF). Na skrzyniach z drewna fumigowanego trzeba też umieścić znak IPCC zgodny ze standardem ISPM 15.
Pakowanie morskie pozwoli szybko i efektywnie zrealizować transport maszyn i urządzeń do miejsca docelowego tylko, gdy skompletowane zostaną właściwe dokumenty. Jest o nich mowa przede wszystkim w konwencji IMO o bezpieczeństwie życia na morzu z 1960 r. oraz w konwencji ONZ dotyczącej przewozów ładunków morzem z 1978 r.
Realizując pakowanie morskie, należy uwzględnić szereg przepisów i norm. Są to zarówno konwencje IMO czy ONZ, jak również określone kodeksy i standardy. Regulują one kwestie dotyczące zabezpieczenia i oznakowania ładunku oraz dokumentacji niezbędnej podczas jego przewozu.