Gdy nie ma już sklepu...

11.01.2005
Wielokrotnie tematem skarg elbląskich konsumentów jest brak możliwości zgłoszenia reklamacji towaru z powodu likwidacji sklepu lub całkowitej likwidacji działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Zdezorientowany konsument nie wie co wtedy zrobić, jak dochodzić swoich roszczeń.
O tym, jak ma się zachować konsument w takich okolicznościach decyduje przede wszystkim forma, w jakiej sprzedawca lub usługodawca prowadził działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, ale posiadająca zdolność sądową. Za przedsiębiorców uważa się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności. Jaki adres? - Najważniejsze jest terminowe zawiadomienie przedsiębiorcy o niezgodności towaru z umową i określenie swoich żądań - radzą inspektorzy elbląskiej delegatury Państwowej Inspekcji Handlowej. - Do tego jednak niezbędny jest adres przedsiębiorcy, na który listem poleconym konsument będzie mógł przesłać reklamację. By to ustalić pomocna jest Ewidencja Działalności Gospodarczej, gdy działalność prowadziła osoba fizyczna i spółka cywilna lub Krajowy Rejestr Sądowy - dla pozostałych form działalności gospodarczej. Zarówno ewidencja działalności gospodarczej, jak i rejestr sądowy są jawne i stanowią podstawowe źródło informacji o przedsiębiorcy dostępne konsumentom. Przedsiębiorca, pomimo zlikwidowania swojej działalności, zobowiązany jest ustosunkować się do tak złożonej reklamacji w ustawowym terminie 14 dni. Nie może argumentować nie rozpatrzenia reklamacji likwidacją działalności gospodarczej. Odpowiedzialność majątkowa - W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą za zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności odpowiada ona również po likwidacji tej działalności całym swoim majątkiem osobistym - wyjaśniają inspektorzy. - W przypadku spółki cywilnej za zobowiązania spółki, między innymi wynikające ze sprzedaży towaru lub wykonania usługi niezgodnej z umową, odpowiadają solidarnie wspólnicy nawet po rozwiązaniu umowy spółki cywilnej. Podobnie jest w przypadku spółek osobowych. Oznacza to, że konsument może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich wspólników łącznie, lub od każdego nich z osobna. Zaspokojenie konsumenta przez któregokolwiek z nich zwalnia z odpowiedzialności pozostałych wspólników. Dla odpowiedzialności przedsiębiorcy nie ma również znaczenia fakt, iż zmienił on profil działalności lub asortyment sprzedawanych towarów. W razie nie uznania reklamacji przez przedsiębiorcę, który zakończył działalność gospodarczą, konsument może dochodzić roszczeń tylko na drodze sądowej z powództwa cywilnego. Pomocy w tym zakresie może udzielić rzecznik konsumentów.
A

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter