Ruszy budowa S7 do Gdańska. Dzisiaj podpisano umowę

24
09.10.2015
Można budować drogę ekspresową S7 na Żuławach! W piątek gdański oddział GDDKiA podpisał umowy na budowę dwóch odcinków 40-kilometrowej trasy. Pierwszy - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - wykona firma Metrostav, drugi - od Nowego Dworu do Kazimierzowa - Budimex. To rekordowe kontrakty na całej budowanej drodze S7.
W sierpniu gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnął przetarg na budowę dwóch odcinków - każdy po 20 km - drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga. Wygrały firmy Metrostav z Czech (oferta: 1,642 mld zł) i Budimex (oferta: 1,576 mld zł). Po zsumowaniu ich ofert 40-kilometrowa droga przez Żuławy miałaby powstać za 3,218 mld zł. Jednak dopiero w piątek udało się podpisać umowy na roboty budowlane. Na drodze zawarcia kontraktów stanęły wcześniej dwa odwołania od przetargów do Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Zamówień Publicznych. Złożyły je firmy Bilfinger i Salini.
   - To inwestycja o znaczeniu ekonomicznym i społecznym dla Pomorza. Na jej realizacji zyskają podwykonawcy z naszego regionu. Droga umożliwi też dalszy rozwój województwa. Skala przedsięwzięcia porównywana jest do jednoczesnej budowy Południowej Obwodnicy Gdańska, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
   
   Rekordowe kontrakty
   Wykonawcy w piątek podpisali rekordowe, pod względem wartości, kontrakty. Nigdy w historii nie podpisywano na budowę drogi ekspresowej S7 między Gdańskiem a Warszawą tak intratnych umów. Najdroższe zadanie będzie realizowane przez Metrostav - 1,642 mld zł, co daje ok. 82 mln zł za kilometr. Na drugim miejscu jest fragment realizowany na Żuławach przez firmę Budimex. Tutaj kontrakt to koszt 1,576 mld zł, co daje 79 mln zł za kilometr. Wysokie koszty budowy spotęgowały trudne warunki geologiczne na Żuławach - budowa przejdzie po gruntach podmokłych.
   - To nasz drugi projekt, który będziemy realizować w Polsce. Jest on dwukrotnie większy od poprzedniego. Na naszym odcinku jest przewidzianych wiele technologii zagęszczania gruntów - przed nami mnóstwo pali do wbicia w podłoże. Jesteśmy do tego przygotowani - zapewnia Radim Čäp z Metrostav a.s.
   Budimex skorzysta ze swojego zaplecza w Gdańsku. - Cieszymy się, że udało się nam wygrać przetarg. Przy realizacji zadania będą pracować głównie osoby, które już pracowały w Gdańsku, m.in. na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przed nami sześć kilometrów wbijania pali pod nową drogę. Daliśmy już dowód na to, że inwestycje kończymy w terminie, a nawet przed jego zakończeniem.
Ruszy budowa S7 do Gdańska. Dzisiaj podpisano umowę
(graf. GDDKiA Gdańsk)

   
   Nowe mosty i węzły
   W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych. To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy. Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki". Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace pod koniec 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.
   

   Maciej Naskręt, Trójmiasto.pl

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
trochę drogo ale i tak się cieszę
pil (2015.10.09)

info

24  
  0
Gdyby opodatkowano choćby hipermarkety w tym kraju - zamiast ścigać miliony zwykłych ludzi za jakieś grosze - cena ta nie byłaby problemem, i wybudowano by tą drogę np. za kasę wyprowadzoną przez Biedronkę (ok. 200 mld zł (!) w ostatnie 10 lat) - z podatków, bez dotacji, bez KREDYTÓW. .. po które ktoś kiedyś zapuka, składając "propozycję nie do odrzucenia", jak dziś dzieje się to w Grecji, Hiszpanii, Portugali. ..
PolskiAnarchista (2015.10.09)

info

10  
  10
PS. droga ta byłaby też BETONOWA - dzięki temu starczy na pokolenia, a nie na okres gwarancji - i tak wydłużony do 10 lat - wcześniej: 3,3 lata, na asfaltowych odcinkach "siódemki" między Elblągiem a Miłomłynem już pojawiają się kilku milimetrowe koleiny.
PolskiAnarchista (2015.10.09)

info

5  
  7
Już się nie będzie nazywała "Gelertówka" jak obiecał Donaldinio z Parti Oszustów.
Hihihihahaha............... (2015.10.09)

info

16  
  21
nie pozwolimy na te pszkrenty! odwaołamy oszukanczy pszetarg!
tylkoPIS (2015.10.09)

info

0  
  22
Polska w ruinie. .. .
tomcioromcio (2015.10.09)

info

16  
  5
A po wyborach stanie. PObiecują tylko do wyborów.
(2015.10.09)

info

8  
  14
A to jest ta sama S7 co miała powstać na Euro 2012 ?! To nowa obiecanka PO ! Mamy koniec 215 roku, od 3 lat powinny po niej jeździć samochody !
(2015.10.09)
Ktoś wie, ile pasów ruchu będzie?
Tomekkk (2015.10.09)

info

0  
  6
osiem w jedna strone
(2015.10.09)

info

22  
  0