Bruksela zgodzi się na przekopanie Mierzei

56
28.01.2016
Bruksela zgodzi się na przekopanie Mierzei
Najbardziej prawdopodobny jest przekop Mierzei w miejscowości Nowy Świat
Rząd przekonał Komisję Europejską, że przekopanie Mierzei Wiślanej służy bezpieczeństwu Unii Europejskiej – twierdzi dzisiejsza „Rzeczpospolita”. Według gazety decydujące były ubiegłotygodniowe rozmowy ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z unijnym komisarzem ds. środowiska.
„Rzeczpospolita” twierdzi, że Karmenu Vella, unijny komisarz ds. środowiska ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w rozmowie z Markiem Gróbarczykiem, ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapewnił, że Bruksela nie będzie blokowała budowy kanału i przekaże na tę inwestycję unijne środki. Pod warunkiem jednak, że polski rząd dołoży wszelkich starań, by straty dla środowiska były jak najmniejsze i w miarę możliwości skompensowane.
   Raport z prognozą oddziaływania na środowisko planowanego kanału przez Mierzeję wskazuje, że najlepszą lokalizacją dla tej inwestycji jest Nowy Świat, położony około dwóch kilometrów od Skowronek (w stronę Krynicy Morskiej). Ponad 600-stronicowy dokument kończy się konkluzją, że budowa kanału stanowi nadrzędny interes społeczny i jest możliwa, pod warunkiem zastosowania kompensacji przyrodniczych. Wśród nich specjaliści wymieniają m.in. odtworzenie 100 hektarów szuwarów na Zalewie Wiślanym między Krynicą Morską a Przebrnem, a także utworzenie dwóch wysp na Zalewie i polderu koło Przebrna
   Przeciwko takim planom protestują ekolodzy, którzy uważają, że inwestycja przyczyni się do dewastacji środowiska, pogorszenia jakości wód, zniszczenia siedlisk przyrodniczych i wzrostu zagrożenia powodziowego.
   Koszt inwestycji ma wynieść ok. 900 milionów złotych. Zdaniem zwolenników inwestycji, warto wydać te pieniądze, bo budowa kanału ma skrócić o ok. 94 km drogę wodną z portów trójmiejskich do portu w Elblągu, służyć rozwojowi regionu elbląskiego, przyczynić się do powstania około 2500 nowych miejsc pracy i uniezależnić Polskę od Rosji, która kontrolują Cieśninę Pilawską, jedyne otwarte przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk.
   
   Więcej w „Rzeczpospolitej
   
   
oprac. RG

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Brawo wszyscy inteligentni inaczej!
Kat.Na.Idiotów (2016.01.28)
Jak nam UE nie pomoże ta damy sobie rade sami.
(2016.01.28)
oj to teraz się będzie działo, ruska agentura dostanie kociokwiku pisarskiego, jak to źle, że przekop powstanie
asad (2016.01.28)

info

40  
  5
a co po przekopaniu to kajaki i żaglówki o zanurzeniu do 2 m będą przepływać?
(2016.01.28)

info

14  
  28
Jak nie olsztyn to bruksela nam pozwoli na naszych terenach ! no kpinka mala. POdobno juz Mister Krasulski z zona i dziecmi kopie szpadlem, ,
witoldsyn (2016.01.28)
radosna twórczość bolszewizmu katolickiego w rozkwicie - przecież ta inwestycja to fantasmagoria. Z racji zainteresowań żeglarskich chętnie bym ją widział ale znaj miarę mocium panie jak i konsekwencje nie ekologiczne (bo to także science fiction) ale te realne wynikające z położenia uwarunkowań logistycznych i nautycznych.
AMalejużniekoniecznie (2016.01.28)
Teraz pewnie się obudzi obłudna Rosja i powie że bez problemu możemy sobie przepływać przez ich cieśninę. Ale to juz przerabialiśmy i wiemy jak sie potem konczy. Szkoda że mój Tata nie doczekał tej chwili.
(2016.01.28)
Szkoda że profesor Jednorał i inni zwolennicy Przekopu od czasów krzyżackich nie doczekali tej chwili.
(2016.01.28)

info

15  
  4
Rozpoczęcie tej inwestycji to także ogromna szansa rozwoju dla marin, nie tylko tej w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Elblągu, ale także tych okolicznych we Fromborku, Tolkmicku, Braniewie, Malborku, Krynicy Morskiej, Kątach Rybackich i Sztutowie.
(2016.01.28)

info

34  
  10
Lecę szybko do UG Sztutowo kupować działke w poblizu, jeśli jeszcze jakieś są.
(2016.01.28)

info

18  
  3