W praktyce nie ma żadnych możliwości sprawdzenia, kto po drugiej stronie dokonuje zakupu. Może jednak okazać się, że zakup został dokonany wbrew woli rodziców. W takiej sytuacji, rodzić ma dwa wyjścia: może potwierdzić ważność umowy zawartej przez swoje niepełnoletnie dziecko, ewentualnie może zażądać anulowania umowy, z uwagi na to, iż została zawarta przez osobę nie mającą pełnej zdolności do czynności prawnych. Ważność umowy zawartej przez osobę o ograniczonej zdolności do czynności prawnych zależy od wyrażenia zgody przez jej przedstawiciela (rodzica, opiekuna prawnego, kuratora sądowego). Zgoda może być wyrażona uprzednio przed zawarciem umowy, w chwili dokonania tej czynności prawnej albo po jej zawarciu (potwierdzenie). Forma wyrażenia zgody musi czynić zadość wymogom wskazanym w kodeksie cywilnym. W sytuacji braku zgody przedstawiciela ustawowego lub braku upływu terminu do jej wyrażenia osoba o ograniczonej zdolności do czynności prawnych - a więc niepełnoletni w naszym przykładzie nabywca telefonu komórkowego - może sama potwierdzić umowę po uzyskaniu pełnej zdolności do czynności prawnych. Jeżeli jednak niezadowolony rodzic, który nie przewidywał w danym miesiącu finansowania zakupu telefonu komórkowego, nie zgadza się na jego zakup, może wysłać oświadczenie do sprzedawcy, iż rezygnuje z zawartej umowy. W praktyce najczęściej sprzedawcy wzbraniają się przed takimi działaniami tłumacząc, że kupujący „po drugiej stornie monitora’ wcale nie był osoba niepełnoletnią, a podjęte działania, są próbą odstąpienia od umowy. Najczęściej dzieje się tak w sytuacji, gdy minął już termin na odstąpienie od umowy określony w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.). Rodzić nieletniego nabywcy może skorzystać z próby polubownego zakończenia sporu (mediacja przed Inspekcją Handlową, bądź przed stałym mediatorem, lub organizacją godną zaufania, wpisaną na listę mediatorów prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego), a jeżeli to nie przyniesie skutku, będzie zmuszony wystąpić do sądu z powództwem o ustalenie nieważności zawartej umowy, co niejednokrotnie jest związane z dużymi kosztami, stresem i czasochłonnością. Aby zapobiec tak trudnym sytuacjom, wskazane jest aby rodzic jednak przeprowadził rozmowę motywującą ze swoimi pociechami przed ewentualnym nieprzewidzianym zakupem, no i oczywiście zastrzegł numer konta bankowego, aby dziecko nie mogło dokonać przelewu za zakupiony towar.
Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter