Wadliwy sprzęt

22.10.2004
Prawa konsumenta gdy zakupiony sprzęt AGD lub RTV okaże się wadliwy.
Zdarza się, że zakupiony sprzęt AGD lub RTV nie spełnia oczekiwań konsumenta opartych na zapewnieniach sprzedawcy lub producenta, składanych publicznie w postaci oznakowania towaru czy reklamy lub wręcz nie działa. Wówczas konsument może dochodzić swoich roszczeń w stosunku do sprzedawcy na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. (Dz. U. 141, poz. 1176) pod warunkiem zgłoszenia reklamacji, czyli zawiadomienia sprzedawcy o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia tej niezgodności. Jeżeli sprzedawca nie sporządzi protokołu reklamacyjnego to dla zachowania tego terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia, najlepiej listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru, przed upływem tego terminu. W zawiadomieniu o niezgodności towaru z umową powinno być również określone na czym ta niezgodność polega (wady sprzętu), a także sposób oraz realny termin doprowadzenia sprzętu do zgodności z umową. Jeżeli towar jest niezgodny z umową, to konsument może żądać doprowadzenia do stanu zgodności poprzez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądań konsumenta. Jeżeli tego nie uczyni uważa się, że uznał je za uzasadnione. Gdy spełnienie żądań doprowadzenia sprzętu do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę lub wymianę nie jest możliwe lub wymaga nadmiernych kosztów, konsument może żądać stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy tylko w przypadku gdy wada jest istotna. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania towaru konsumentowi. Na ogół wraz ze sprzętem AGD lub RTV konsument otrzymuje kartę gwarancyjną, na podstawie której również może dochodzić swych roszczeń od gwaranta. Gwarantem może być producent, importer, sprzedawca. Udzielenie gwarancji następuje bez odrębnej opłaty poprzez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie i określa obowiązki gwaranta oraz uprawnienia kupującego w przypadku gdy właściwości sprzedanego towaru nie odpowiadają właściwościom wskazanym w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie zawiera obowiązków gwaranta. W dokumencie gwarancyjnym powinny być umieszczone podstawowe dane niezbędne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela na terenie RP, czas trwania gwarancji i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. W dokumencie gwarancyjnym powinna być zawarta informacja, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza i nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Udzielenie gwarancji nie jest obowiązkowe. W przypadku reklamacji sprzętu kupujący może wybrać, czy chce dochodzić swych roszczeń z gwarancji (od gwaranta) czy z niezgodności towaru z umową (od sprzedawcy), w zależności od tego, co jest w danym wypadku dla niego korzystniejsze. Zatem niezwykle istotne jest dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji. Tekst przygotowany przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Olsztynie, Delegaturę w Elblągu

Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter