Po pojawieniu się licznych skarg od konsumentów oraz miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów UOKiK przeprowadził analizę wzorców umów stosowanych przez spółkę. Analiza warunków wykazała, że niektóre z nich mogą stanowić niedozwolone postanowienia, w związku z tym Prezes UOKiK dziś (25 września) pozwała spółkę Energetyczne Centrum z Radomia.
Co w pozwie
W skierowanym do sądu pozwie Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienie stosowane w umowach o zakup energii elektrycznej zawieranych na czas określony. Zdaniem Urzędu jest ono nieprecyzyjne, ponieważ nie zawiera jednoznacznych i jasnych informacji o ostatecznej wysokości sankcji za zerwanie umowy przed terminem. Z treści wynika, że konsumenci rezygnujący z umowy o zakup energii elektrycznej będą musieli zapłacić kwotę w wysokości ulgi przyznanej im w związku z zawarciem umowy. Jednak w umowie wysokość ulgi nie jest określona, ponadto spółka nie informuje o zasadach jej wyliczenia.
Zdaniem Urzędu, Energetyczne Centrum nie informując dokładnie o wysokości sankcji, może kształtować jej wysokość według własnego uznania, jednocześnie pozbawiając konsumenta możliwości weryfikacji. Postanowienie może być uciążliwe dla nabywających energię w szczególności, że są to kontrakty zawierane najczęściej na okres od 2 do 5 lat. Zgodnie z prawem przed zawarciem umowy klient musi zostać rzetelnie poinformowany o warunkach umowy w tym o wysokości ulg, opłat i kar. Jeżeli sąd podzieli argumenty Prezes Urzędu, zakwestionowane postanowienie zostanie wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych, a jego stosowanie będzie zabronione. Jednocześnie Urząd zwraca uwagę, że w każdym przypadku konsument powinien szczegółowo przeanalizować proponowane warunki umowy przez nowego dostawcę energii. Jednocześnie niedopuszczalne są praktyki polegające na wprowadzaniu w błąd oraz ograniczaniu prawa do informacji. Konsument powinien mieć w każdym przypadku możliwość przeanalizowania nowych warunków umowy, w tym możliwości skonsultowania ich oraz porównania.
Gdzie się zgłosić
W razie wystąpienia podobnych jak wyżej wymienione sytuacji, konsumenci mogą zwrócić się o bezpłatną poradę do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów:
Miejski Rzecznik Konsumentów - ul. Łączności 1, 82-300 Elbląg, tel. 55 239 34 56
Powiatowy Rzecznik Konsumentów - ul. Saperów 14a, 82-300 Elbląg, tel. 55 239 49 27
lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707.
Źródło: UOKiK
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter