Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o: imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany, istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu, cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki, zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, czyli sytuacji, gdy przed upływem dziesięciodniowego terminu przedsiębiorca rozpocznie świadczenie usług, na co konsument wyrazi zgodę, kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy, terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący, minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe, miejscu i sposobie składania reklamacji. Istotne jest przy tym to, iż informacje, o których mowa powyżej, powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania. Należy pamiętać, iż przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia konsumentowi na piśmie informacji, o których mowa powyżej, najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Nie może być tak, iż konsument często osoba młoda, będzie miała problemy interpretacyjne. Istnieją bowiem przypadki, gdy oznaczenie sprzedawcy będzie wskazane w taki sposób (różne adresy siedziby głównej, oddziałów albo filii, działu sprzedaży, działu marketingu), iż konsument nie będzie wiedział gdzie tak naprawdę wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jest to niejednokrotnie celowe działanie „nierzetelnych” sprzedawców, którzy w ten sposób chcą wpłynąć na niezachowanie wymogów przez kupującego odnośnie odstąpienia od umowy. Dlatego też zawierając tego typu umowę, warto zadzwonić do sprzedawcy albo napisać maila z zapytaniem, gdzie ewentualnie należy wysłać oświadczenie od umowy, i dopiero po uzyskaniu dokładnej odpowiedzi od sprzedawcy (i to najlepiej na piśmie) zdecydować się na dokonanie zakupu. Musimy bowiem pamiętać, iż głównym celem sprzedawcy jest sfinalizowanie transakcji, natomiast w przypadku późniejszych możliwych problemów, to konsument będzie musiał podjąć szereg kroków, niejednokrotnie prawnych, w celu wyegzekwowania należnych mu na podstawie przepisów praw.
Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter