W piątek (18 stycznia) prezes UOKiK stwierdziła stosowanie przez Energetyczne Centrum praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz nałożyła na spółkę karę pieniężną w wysokości 92 761 zł.
Przed akwizytorami chodzącymi po domach, którzy namawiają na podpisanie umów do dostawę prądu przestrzegał już Urząd Ochorny Konkurencji i Konsumentów i Spółka ENERGA. W sprawie Centrum Energetycznego z Radomia 25 września 2012 roku Prezes UOKiK skierowała już jeden pozew do sądu. Dotyczył on niejasnego sposobu naliczania sankcji za odstąpienie od umowy stosowanego przez Energetyczne Centrum z Radomia. Teraz stwierdzono, że Spółka Energetyczne Centrum stosowała niezgodne z prawem praktyki, związane ze sprzedażą energii w domach konsumentów, za co Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 90 tys. zł. Decyzja na razie nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
Skargi klientów
Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, od kilku miesięcy na praktyki Energetycznego Centrum wpływały liczne skargi dotyczące zawierania umów sprzedaży energii elektrycznej w czasie wizyt w domach konsumentów, kierowane przez klientów spółki, powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, Federację Konsumentów, przedsiębiorców oraz Urząd Regulacji Energetyki. W kwietniu 2012 roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce. Wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziła treść formularzy oraz sposób zawierania umów z konsumentami.
W wyniku postępowania ustalono m.in., że spółka nie wywiązywała się z obowiązku wręczania swoim klientom wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem konsumenci, którzy zawierają umowę poza lokalem przedsiębiorcy np. poprzez akwizytora składającego wizytę w domu, mają prawo do odstąpienia od niej w ciągu 10 dni. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie o tym konsumenta i wręczenie mu formularza ułatwiającego odstąpienie od umowy. W opinii UOKiK zaniechanie przez spółkę obowiązku wręczenia wzoru oświadczenia odstąpienia od umowy mogło utrudniać konsumentom korzystanie z przysługującego im prawa do rezygnacji z kontraktu.
Słono trzeba zapłacić za wznowienie dostarczania prądu
Inna zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na uzależnianiu wznowienia dostarczania energii elektrycznej, po jej odcięciu z powodu zaległości w płatnościach, od wniesienia przez konsumenta dodatkowych opłat (np. opłata za wznowienie sprzedaży 250 zł, opłata za wysłanie wezwania do zapłaty 30 zł). Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorca ma obowiązek wznowić dostarczanie energii elektrycznej niezwłocznie po ustaniu przyczyn uzasadniających wstrzymanie świadczenia.
Urząd sobie, firma sobie
Z przebiegu sprawy wynika, że UOKiK nakłada kolejne kary, ale na firmie raczej nie robi to zbyt wielkiego wrażenia. W tej sytuacji jedynym ratunkiem może być pomoc rzecznika praw konsumenta oraz przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy stosowanie się do zasady, aby dokładnie czytać dokumenty lub poprosić akwizytora/przedstawiciela firmy o pozostawienie dokumentów do namysłu, skonsultowanie umowy i ewentualne podpisanie ich na drugi dzień, po przeanalizowaniu na spokojnie. Uczulić na takie sytuacje trzeba szczególnie osoby starsze, prosząc, aby przed podpisaniem czegokolwiek najpierw skonsultowały się z kimś z rodziny, choćby telefonicznie.
Gdzie się zgłosić po pomoc?
Osoby, które mają problem z rozwiązaniem umowy na energię lub doświadczyły ze strony firmy niezgodnych z prawem praktyk, mogą skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu.
Kontakt:
Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl
Źródło: UOKiK
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter