Kolejna kara dla Centrum Energetycznego z Radomia

4
21.01.2013
Kolejna kara dla Centrum Energetycznego z Radomia
Przedstawiciele tej firmy pojawili się w naszym mieście wiosną ubiegłego roku. O ich praktykach informowaliśmy na łamach portElu. Od tego czasu do miejskiego i powiatowego rzecznika konsumentów zgłosiło się wiele osób poszkodowanych w wyniku podpisania niekorzystnych umów.
W piątek (18 stycznia) prezes UOKiK stwierdziła stosowanie przez Energetyczne Centrum praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz nałożyła na spółkę karę pieniężną w wysokości 92 761 zł.
   Przed akwizytorami chodzącymi po domach, którzy namawiają na podpisanie umów do dostawę prądu przestrzegał już Urząd Ochorny Konkurencji i Konsumentów i Spółka ENERGA. W sprawie Centrum Energetycznego z Radomia 25 września 2012 roku Prezes UOKiK skierowała już jeden pozew do sądu. Dotyczył on niejasnego sposobu naliczania sankcji za odstąpienie od umowy stosowanego przez Energetyczne Centrum z Radomia. Teraz stwierdzono, że Spółka Energetyczne Centrum stosowała niezgodne z prawem praktyki, związane ze sprzedażą energii w domach konsumentów, za co Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 90 tys. zł. Decyzja na razie nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
   
   Skargi klientów
   Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, od kilku miesięcy na praktyki Energetycznego Centrum wpływały liczne skargi dotyczące zawierania umów sprzedaży energii elektrycznej w czasie wizyt w domach konsumentów, kierowane przez klientów spółki, powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, Federację Konsumentów, przedsiębiorców oraz Urząd Regulacji Energetyki. W kwietniu 2012 roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce. Wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziła treść formularzy oraz sposób zawierania umów z konsumentami.
   W wyniku postępowania ustalono m.in., że spółka nie wywiązywała się z obowiązku wręczania swoim klientom wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem konsumenci, którzy zawierają umowę poza lokalem przedsiębiorcy np. poprzez akwizytora składającego wizytę w domu, mają prawo do odstąpienia od niej w ciągu 10 dni. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie o tym konsumenta i wręczenie mu formularza ułatwiającego odstąpienie od umowy. W opinii UOKiK zaniechanie przez spółkę obowiązku wręczenia wzoru oświadczenia odstąpienia od umowy mogło utrudniać konsumentom korzystanie z przysługującego im prawa do rezygnacji z kontraktu.
   
   Słono trzeba zapłacić za wznowienie dostarczania prądu
   Inna zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na uzależnianiu wznowienia dostarczania energii elektrycznej, po jej odcięciu z powodu zaległości w płatnościach, od wniesienia przez konsumenta dodatkowych opłat (np. opłata za wznowienie sprzedaży 250 zł, opłata za wysłanie wezwania do zapłaty 30 zł). Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorca ma obowiązek wznowić dostarczanie energii elektrycznej niezwłocznie po ustaniu przyczyn uzasadniających wstrzymanie świadczenia.
   
   Urząd sobie, firma sobie
   Z przebiegu sprawy wynika, że UOKiK nakłada kolejne kary, ale na firmie raczej nie robi to zbyt wielkiego wrażenia. W tej sytuacji jedynym ratunkiem może być pomoc rzecznika praw konsumenta oraz przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy stosowanie się do zasady, aby dokładnie czytać dokumenty lub poprosić akwizytora/przedstawiciela firmy o pozostawienie dokumentów do namysłu, skonsultowanie umowy i ewentualne podpisanie ich na drugi dzień, po przeanalizowaniu na spokojnie. Uczulić na takie sytuacje trzeba szczególnie osoby starsze, prosząc, aby przed podpisaniem czegokolwiek najpierw skonsultowały się z kimś z rodziny, choćby telefonicznie.
   
   Gdzie się zgłosić po pomoc?
   Osoby, które mają problem z rozwiązaniem umowy na energię lub doświadczyły ze strony firmy niezgodnych z prawem praktyk, mogą skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu.
   Kontakt:
   Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
   Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl
   
   Źródło: UOKiK
   
oprac. mk

Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem...

A za te kary. .. zapłaci szary klienta. I trzeba pogoninna bezrobocie tego przemadrzałego blondaska BOK ENERGA pry ul. Hetmańskiej.
kilo vat (2013.01.21)

info

0  
  1
patologią jest, że Państwo nie znajduje albo nie chce znaleźć sposobu, żeby takie firmy nie żerowały na Polakach - na umowy często "łapią" się osoby starsze, mamione wyimaginowanymi obietnicami :-( Jan
(2013.01.21)

info

1  
  0
Nie wpuszczać do domu. Powiadamiać policje o intruzach.
pszczółka Maja (2013.01.21)

info

1  
  0
Witam, dobrze ze poruszacie ten temat, ja napisalam odstąpienie od umowy- mamy takie prawo, aby było tylko w ciągu 10 dni. .. .. !!!!!
MRM (2013.01.22)

info

3  
  5