Jadąc samochodem od strony Starego Pola, tuż przed Królewem Malborskim skręcamy w lewo przed tabliczką Klecie 1. Asfaltowo-brukowa droga prowadzi wzdłuż płotu, za którym znajduje się pas startowy i baza wojskowa.
Pojazdy można zostawić na
poboczu i z drogi obserwować to, co się dzieje na pasie startowym oraz w jego okolicach. A patrzeć jest na co, bo obecnie praktycznie codziennie (oprócz sobót i niedziel ) odbywają się loty treningowe oraz patrolowe na maszynach typu MiG-29 Fulcrum oraz Dassault Mirage 2000C, które od kilku miesięcy goszczą na EPMB (oznaczenie lotniska w Malborku). Francuskie samoloty pozostaną prawdopodobnie do września, następnie zastąpione będą przez F-16 Falcon. Oprócz tych maszyn pojawiają się również (sporadycznie) samoloty transportowe oraz śmigłowce używane przez Polskie Siły Zbrojne.
Wiemy, już jak dojechać oraz co możemy zaobserwować. Pozostanie tylko pytanie, jaką mamy pewność, czy coś będzie latać? Do tego pomocny jest arkusz AUP pokazujący wykorzystanie przestrzeni powietrznej w Polsce. Wchodzimy na stronę
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i wybieramy AUP Bieżący lub AUP Jutrzejszy. Następnie szukamy tabeli CHARLIE i w niej po prawej stronie sekcji EPMB. W wierszach zawierających tę frazę podane mamy godziny wykorzystania przestrzeni powietrznej (czyli w jakich godzinach możemy zaobserwować starty i lądowania) oraz typy samolotów operujących z lotniska. Bardzo ważne, abyśmy do godzin podanych w tabeli doliczyli czas lokalny - w okresie letnim dodajemy dwie godziny.
Dla przykładu w sierpniu
08:00 18:00 EPMB MIR2/U.ASM3 oznacza, że loty będą odbywały się w godzinach 10-20 na samolotach Mirage 2000.
A czym fotografować ? Praktycznie... wszystkim. Samoloty podchodzące do lądowania są na tyle nisko, że wydawałoby się, że można je dotknąć. Żaden specjalistyczny sprzęt, teleobiektywy, lunety nie są wymagane.
Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć przyjemnego wypoczynku przy ryku silników, a także ciekawych zdjęć. Wrażliwi na hałas lepiej niech zaopatrzą się w zatyczki do uszu.