Jaki adres podać w rocznym rozliczeniu PIT?

25.03.2014
Jaki adres podać w rocznym rozliczeniu PIT?
W rozliczeniu PIT podatnik musi podać swój aktualny adres zamieszkania. Należy pamiętać o tym, że w zeznaniu podatkowym w części B należy wpisać adres zamieszkania właściwy w dniu składania zeznania podatkowego, a nie adres zameldowania. W kontaktach z urzędem skarbowym liczy się natomiast to, gdzie podatnik faktycznie mieszka.
Adres podatnika
   Kryterium wyboru urzędu skarbowego właściwego w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych – także prowadzących działalność gospodarczą – jest miejsce zamieszkania podatnika.
   Roczne rozliczenie podatku dochodowego należy, co do zasady, złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania w ostatnim dniu roku podatkowego, którego ono dotyczy. W przypadku PIT za 2013 r. bierze się więc pod uwagę miejsce zamieszkania z 31 grudnia 2013 r.
   Zasada ta obowiązuje również małżonków korzystających z łącznego opodatkowania dochodów. Wspólne zeznanie składają w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca ich zamieszkania. Jeżeli mają różne adresy, rozliczenie składają w urzędzie skarbowym właściwym dla jednego z nich. Wybrany urząd skarbowy wskazują we wspólnym zeznaniu.
   
   Aktualizacja adresu
   W zeznaniu trzeba podać adres zamieszkania aktualny na dzień składania rozliczenia. To ważne w przypadku osób, które w tym roku przeprowadziły się i podlegają pod inny niż dotychczas urząd skarbowy. PIT za 2013 r. składają w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania na ostatni dzień 2013 r. Wpisują w nim jednak swój aktualny adres.
   Osoby, których identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL (m.in osoby nie prowadzące działalności gospodarczej), nie składają już dodatkowo zgłoszenia aktualizacyjnego. Podanie nowego adresu w zeznaniu rocznym uznaje się za dokonanie aktualizacji i na jego podstawie urząd dokona zmiany adresu.
   Inaczej jest w przypadku podatników identyfikowanych za pomocą NIP. Osoby niebędące przedsiębiorcami wpisanymi do CEIDG muszą zgłosić nowy adres zamieszkania, na formularzu NIP-7. Wypełniony druk należy złożyć w urzędzie skarbowym lub wysłać na jego adres. Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG zgłaszają swój nowy adres zamieszkania na wniosku CEIDG-1 w dowolnie wybranym urzędzie gminy. Na dokonanie aktualizacji – złożenie NIP-7 albo CEIDG-1 – jest 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.
   
Aneta Dziemidowicz, Urząd Skarbowy w Elblągu

Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter