Dodatek dla najuboższych

7
17.01.2006
Od 1 stycznia również rodzice wychowujący dzieci w rodzinie wielodzietnej, a znajdującej się w szczególnie trudnej sytuacji finansowej, mają prawo ubiegać się o dodatek do zasiłku rodzinnego.
31 grudnia 2005 r. straciły moc przepisy art. 3 pkt 17, art. 8 pkt 3 i 4, art. 11 i art.12 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy te są niezgodne z art. 18, art. 32 ust.1, art. 71 ust. 1 Konstytucji oraz z art. 27 Konwencji o Ochronie Praw Dziecka. Uchylone przepisy przewidywały prawo uzyskania dodatku do zasiłku rodzinnego w przypadku szczególnie niskiego dochodu na członka gospodarstwa domowego, ograniczając jednak prawo do jego uzyskania tylko do osób samotnie wychowujących dzieci. Z art. 71 Konstytucji wynika, że każda rodzina znajdująca się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, ma prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych. Jednak spośród tych wszystkich rodzin to właśnie rodziny wielodzietne i niepełne mają prawo do szczególnej pomocy. Trybunał stwierdził, że ochrona wartości konstytucyjnej, jaką jest rodzina, powinna być realizowana poprzez gwarantowanie szczególnej pomocy rodzinom będącym w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza rodzinom wielodzietnym i niepełnym. Ochrona ta nie może więc być sprawowana fragmentarycznie lub wyrywkowo, lecz winna dotyczyć obydwu kategorii wskazanych przez Konstytucję. Ograniczenie prawa do świadczeń wyłącznie do osób samotnie wychowujących dzieci jest więc niezgodne z Konstytucją i od 1 stycznia br. również rodzice wychowujący dzieci w rodzinie wielodzietnej, a znajdującej się w szczególnie trudnej sytuacji finansowej, mają prawo ubiegać się o wymienione wyżej świadczenia. Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że zasada ochrony i opieki nad rodziną wynikająca z art. 18 Konstytucji nie może być sprzeczna z ochroną i opieką nad małżeństwem, macierzyństwem czy rodzicielstwem. W przypadku rozpatrywanej sprawy oznacza to, że opieka nad rodziną nie powinna być pojmowana w sposób, który naruszałby zasadę ochrony i opieki nad małżeństwem, a w szczególności nad stabilnością małżeństwa. Proponowane w ustawie o świadczeniach rodzinnych rozwiązania, polegające na preferowaniu osób „samotnie wychowujących dzieci” przez przyznanie im dodatku do zasiłku rodzinnego i pozbawieniu takiego dodatku osób wychowujących dziecko w rodzinie, zachęcają do zmiany statusu prawnego rodziny, co stanowi zagrożenie dla trwałości małżeństwa, a zatem narusza art. 18 Konstytucji. Trybunał przypomniał również, jak należy rozumieć wyrażoną w art. 32 Konstytucji zasadę równości i związane z nią prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Prawodawca nie może określać kręgu podmiotów objętych uprawnieniami, przywilejami czy obowiązkami w sposób całkowicie dowolny. Uprawnienia te muszą obejmować wszystkie podmioty charakteryzujące się daną wspólną cechą istotną z punktu widzenia konkretnej regulacji prawnej. Dlatego też TK stwierdził, że zastosowanie przez ustawodawcę takiego środka prawnego, jakim jest dodatek do zasiłku rodzinnego, powinno dotyczyć zarówno dzieci w rodzinach niepełnych jak i w rodzinach wielodzietnych.
Marcin Wróbel – CPF Krislex

Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem...

wszystko fajnie ale o co chodzi w tych przepisach? w jakiej wysokości jest ten dodatek?i kto się może o niego starać ?jakie są kryteria przyznawania?
zsamychparagrafówciężkosię (2006.01.18)

info

0  
  0
Dodatek to 44 zł na jedno dziecko!! Majątek ;)
(2006.01.18)

info

0  
  0
zastanawiam sie tylko czy widzial ten material jakiś prawnik bo art.3pkt 17 został a dodano pkt 17a numeracja 12 zastapiona jest art.11a zmiany finansowe dotyczą tylko art.9 tj z tytułu urodzenia dziecka oraz kryterium dochodu z 1 ha przeliczeniowego dla rolników co jest dla nich bardzo korzystne
bka (2006.01.18)

info

0  
  0
hm sprawdziłem art. 9 to tzw becikowe, i nie ma tam nic o zadnych hektarach artykuł faktycznie jest troche nieścisły i pisany chyba na podstawue wyroku TK a nie zmian wprowadzonych na jego skutek- wyrok Tk z 18 maja 2005 sygn.akt k 16/04, w art 3 dodano art 16a) mówiący o rodzinach wielodzietnych czyli 3 + x, i w ogóle w ustawie tam gdzie jest mowa o samotnie wychwuujących dzieci dopisano te same uprawnienia dla rodzin wielodzietnych i na tym polegała ta zmiana.
jaga (2006.01.18)

info

0  
  0
art. 9 i owszem o becikowym a przepisy o pomocy społecznej od 1.01.2006 1 ha przeliczeniowy 135,50 zł a nie jak było 194 zł
bka (2006.01.18)

info

0  
  0
A co z samotnymi matkami/ojcami, którzy mają na utrzymaniu jedno ( z dwojga np.)dziecko. Ponieważ sąd zasądza ponoszenie kosztów, dla każdego z rodziców, dziecka które jest przy nim, to nie ma wyroku dot. alimentów i ani rodzinne ani dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka nie należy się. Pomimo spełnionych kryteriów dochodowych. Swego czasu w zas. rodzinnych usłyszałam "ustawodawca nie przewidział takiej sytuacji". Miłe nie??
Gabriela (2006.01.18)

info

0  
  0
Pani Gabrysiu ustawodawca przewidział taką sytuacje niech pani od takiej decyzji odwołuje się bo Pani zasiłek na dziecko napewno należy się.Ktoś źle Panią poinformował
bka (2006.01.18)

info

0  
  0