Sposoby są różne Przedstawicieli różnych firm zachęcających nas do zmiany dotychczasowego dostawcy energii charakteryzuje jedna przynajmniej cecha wspólna – każdy przekonany jest, że to właśnie jego oferta jest najlepsza i dlatego to właśnie z nim powinniśmy podpisać nową umowę, za co on otrzyma oczywiście odpowiednie wynagrodzenie. Nie możemy o tym zapominać, aby nie ulec urokowi niekiedy fałszywej życzliwości, na którą niestety daje się nabrać wielu zwłaszcza starszych ludzi. Dlatego rozmowy w sprawie zmian dostawcy najlepiej jest prowadzić w towarzystwie kogoś z rodziny.
Krążący w ostatnich dniach po Elblągu akwizytorzy przyjęli też jako praktykę, wymuszanie od potencjalnych klientów okazywania im dotychczasowych faktur, czego robić nikt nie musi, chyba, że sam zechce. W każdym razie obowiązku takiego nie ma, a akwizytorzy nie są osobami upoważnionymi do tego, by się przed nimi „legitymować”.
Żeby nie było drożej… W naszym kraju jest pięć największych firm, do których sieci przyłączeni są prawie wszyscy odbiorcy prądu - Enea Operator, Energa Operator, RWE Stoen Operator, PGE Dystrybucja i Tauron Dystrybucja. Zgodnie z dostępnym kalkulatorem ofert URE klienci mogą zmienić sprzedawcę także na: Duon, PGNiG, Green, Centrum Energetyczne, Ergo Energy lub Novum. Trzeba jednak pamiętać, że swoboda wyboru sprzedawcy stwarza jedno podstawowe zagrożenie – możemy nieświadomie zgodzić się na warunki gorsze niż dotychczas. Dlatego przed zmianą sprzedawcy należy:
- dokładnie zbadać ofertę nowego sprzedawcy – przede wszystkim ceny;
- sprawdzić opcje płatności;
- ustalić okres obowiązywania kontraktu i warunki wypowiedzenia (czy kontrakt jest przedłużany automatycznie)
- sprawdzić, czy nie ma ukrytych opłat (typu kary za kolejną zmianę, które w przypadku pojawienia się w umowie byłyby praktykami niedozwolonymi).
W celu ułatwienia dokonania wyboru Urząd Regulacji Energetyki (URE) przygotował specjalną porównywarkę cen -
kalkulator energii elektrycznej.
10 dni na wypowiedzenie umowy Czasem zmiana dostawcy prądu się opłaca, a czasem nie. W przypadku akwizycji bezpośredniej i telefonicznej trzeba uważać, co się podpisuje. Warto pamiętać, że odbiorca ma 10 dni na odstąpienie od umowy na zakup energii elektrycznej, zawartej poza lokalem przedsiębiorcy. W tym celu informację o odstąpieniu od zawartej umowy należy wysłać pocztą - koniecznie za potwierdzeniem odbioru. Odstąpienia można dokonać także osobiście: w siedzibie przedsiębiorstwa. Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i odstąpienia od umowy zawartej na odległość znaleźć można
tutaj. Jeśli poszczególne zapisy umowy budzą wątpliwości, przed podpisaniem warto zapytać specjalistów, np. miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów:
– Miejski Rzecznik Konsumentów – ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
– Powiatowy Rzecznik Konsumentów – ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49