Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt ustawy, która zakłada nowy system szkolenia kierowców kat. A. Nowe przepisy ograniczyć mają dostęp młodych ludzi do kierowania motocyklami o dużej mocy. Dotychczasowe wymagania wiekowe to 16 lat - dla kategorii A1 (uprawnia do prowadzenia motocykli o pojemności nie przekraczającej 125 cm3.) oraz 18 lat dla kat. A (uprawnia do prowadzenia każdego motocykla). Według proponowanych zmian pojawią się trzy różne kategorie prawa jazdy na motocykl:
- A1 (na dotychczasowych zasadach),
- A2 upoważniająca jedynie do prowadzenie motocykli o mocy nie przekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy nie przekraczającym 0,2 kW/kg; dostępna od 18 roku życia
- A, upoważniająca do prowadzenia każdego motocykla, ale jej uzyskanie możliwe będzie dla osób po 20 roku życia, jeśli co najmniej dwa lata posiadały kat A 2, a dla pozostałych dopiero po ukończeniu 24 lat.
Każde zmiany budzą kontrowersje - szczególnie takie, które czegoś w pewnym zakresie zabraniają. Ale w tym przypadku są chyba uzasadnione. Podwyższenie granicy wiekowej dla przyszłych posiadaczy ścigaczy powinno przynieść zakładany efekt - czyli poprawę bezpieczeństwa nie tylko samych motocyklistów, ale także innych uczestników ruchu. Z pewnością inną świadomość życiową ma niezależny osiemnastolatek, a zupełnie inną młody człowiek, który zakłada rodzinę. Potrzeba bezpieczeństwa zyskuje wtedy nowe oblicze, dzięki któremu kierowcy są po prostu ostrożniejsi.
Opracowane przez Ministerstwo zmiany mają wejść w życie prawdopodobnie w połowie przyszłego roku.
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter