Platformy do zajęć zdalnych, komunikacja i brak książek
- W moim przypadku wykÅ‚adowcy przesÅ‚ali na maila naszego roku prezentacje w Power Point, sylabusy w Wordzie i zadania do wykonania – mówi Dorota, jedna ze studentek EUH-E. - Od jednego z wykÅ‚adowców dostaliÅ›my też filmik instruktażowy dotyczÄ…cy plagiatu. Otrzymujemy też informacje o terminach wykonania prac i zapoznania siÄ™ z materiaÅ‚em. Kontaktujemy siÄ™ z prowadzÄ…cymi mailowo – mówi. - Plusem nauki zdalnej jest to, że nie musimy siedzieć w Å‚awce przez kilka godzin, można samemu sobie dawkować ilość przyswajanej wiedzy, rozÅ‚ożyć jÄ… na kilka dni i skupić siÄ™ bardziej na tym, co nas interesuje, a nie na wszystkim jednoczeÅ›nie. Z drugiej strony nie ma nad nami tzw. "bata", to znaczy nie wszyscy zapoznajÄ… siÄ™ z otrzymanÄ… treÅ›ciÄ…. W dodatku wykÅ‚adowcy podajÄ… literaturÄ™ do zapoznania siÄ™ albo do przygotowania pracy, a niestety biblioteki sÄ… nieczynne i nie wszystko można znaleźć w Internecie. Tak samo jest z pisaniem pracy magisterskiej i problemem dostÄ™pu do literatury oraz do wykonania badaÅ„ – zaznacza studentka. - Co do ogólnego przeżywania pandemii w kontekÅ›cie studiowania: CieszÄ™ siÄ™, że nie muszÄ™ siedzieć na uczelni, ale tak serio to mam obawÄ™. że to wszystko siÄ™ przedÅ‚uży, praktyki, wykonywanie badaÅ„ do magisterki i same zaliczenia oraz rok akademicki… Lecz czym sÄ… studia wobec caÅ‚ego naszego życia i tego, co siÄ™ dzieje obecnie na Å›wiecie – pyta studentka.
Dominika z I roku informatyki zaznacza, że w ramach nauki zdalnej wraz z innymi studentami korzysta z platform takich jak Moodle czy WebEx. – Zlecane sÄ… nam materiaÅ‚y do opracowania wÅ‚asnego, po czym studenci dostajÄ… krótki test, który potwierdza przerobiony materiaÅ‚. Niektórzy prowadzÄ…cy prowadzÄ… wideokonferencje – dodaje studentka PWSZ. - Zawsze mamy wszystko pod rÄ™kÄ…, Internet daje nam duże możliwoÅ›ci, jeżeli chodzi o materiaÅ‚y. O każdej porze możemy też zobaczyć udostÄ™pnione nam materiaÅ‚y i wykÅ‚ady.
Studentka uważa jednak, że uczelnie nie sÄ… przygotowane do prowadzenia w takim trybie zajęć, stÄ…d też jest wiele niedociÄ…gnięć. - Poczta uczelniana ma duże przeciążenia i czÄ™sto wyrzuca studentów, przez co nie jest możliwe wykonanie wszystkiego w zleconym czasie. Wielu studentów nie posiada w domu warunków do odbywania takich zajęć, bo np. pięć osób mieszka w jednym pokoju, a w takiej sytuacji ciężko o skupienie. Wiem, że wiÄ™kszość osób tÄ™skni za normalnymi wykÅ‚adami, gdzie z prowadzÄ…cym można spotkać siÄ™ twarzÄ… w twarz – dodaje.
Są minusy, są też plusy
- Podczas pandemii wykÅ‚adowcy wysyÅ‚ajÄ… nam zadania na e-mail bÄ…dź przez platformÄ™ Moodle. O zadaniach nie mogÄ™ w tym momencie zbyt dużo napisać, ponieważ mamy zajÄ™cia tylko raz w tygodniu i jak na razie wykÅ‚adowcy nas oszczÄ™dzajÄ… – przyznaje Anita z III roku ekonomii. - PatrzÄ…c jednak na zadania, które dostaliÅ›my od jednego wykÅ‚adowcy, nie sÄ… one trudne. JeÅ›li chodzi o plusy takiej nauki to jedyny, który widzÄ™ to fakt, że nie muszÄ™ codziennie dojeżdżać na uczelniÄ™, jednak minusów znajdzie siÄ™ wiÄ™cej. To choćby brak kontaktu ze znajomymi, brak bezpoÅ›redniego kontaktu z wykÅ‚adowcami, a czasem zdarza siÄ™, że w trybie nauki zdalnej ominiemy jakaÅ› wiadomość od prowadzÄ…cych – mówi.
Nieco inaczej widzi tÄ™ sprawÄ™ Szymon, student II roku filologii angielskiej. – Uważam, że studiowanie z domu to Å›wietna alternatywa, bo czujÄ™, że nie marnujÄ™ na nic czasu: na podróż na uczelniÄ™, na transport miÄ™dzy wydziaÅ‚ami itd. Mam wszystko pod rÄ™kÄ…, kiedy chcÄ™ i jak dÅ‚ugo chcÄ™. Nie ograniczajÄ… mnie godziny zajęć, wiÄ™c jeÅ›li coÅ› mi nie idzie, mogÄ™ nad tym spÄ™dzić tak dużo czasu, jak potrzebujÄ™, a w domu jest mi siÄ™ o wiele Å‚atwiej skupić. Nauka zdalna to chyba jedyny plus obecnej sytuacji na Å›wiecie i cieszÄ™ siÄ™, że mogÅ‚em tego spróbować – przyznaje.
- Jest wiele zalet nauki zdalnej – dodaje Julia z II roku filologii polskiej. - Można brać w niej udziaÅ‚ z niemal każdego miejsca, w którym mamy dostÄ™p do Internetu. Nie ma problemów z transportem na uczelniÄ™, a pracować można siedzÄ…c w domu na kanapie. Z drugiej strony zachodzÄ… czÄ™ste problemy z komunikacjÄ…, m.in. zakłócenia poÅ‚Ä…czenia sieciowego, możliwy brak dostÄ™pu do kamerki internetowej bÄ…dź mikrofonu. Sporym utrudnieniem jest także zdobycie potrzebnej literatury. Jednak najwiÄ™kszym problemem w realizacji postawionych przed nami zadaÅ„ jest brak możliwoÅ›ci bezpoÅ›redniej rozmowy z wykÅ‚adowcÄ… i uzyskania pomocy i wyjaÅ›nieÅ„ w sytuacji, w której materiaÅ‚ jest dla nas niezrozumiaÅ‚y. WykÅ‚adowcy sÄ… jednak otwarci na różne rozwiÄ…zania – twierdzi studentka. - UwzglÄ™dniajÄ… swoje i nasze możliwoÅ›ci, a także ograniczenia. ProponujÄ… miÄ™dzy innymi grupowe konferencje, wideo czat, a także korespondencjÄ™ mailowÄ… i i kontakt telefoniczny. Pomocna przy nauce zdalnej jest przede wszystkim platforma Moodle, dajÄ…ca wykÅ‚adowcom możliwość zadawania nam poleceÅ„, a nam ich wykonania i odesÅ‚ania.
Szansa dla edukacji?
A jak wyglÄ…da zdalne studiowanie z perspektywy prowadzÄ…cego zajÄ™cia? - WykÅ‚ady oraz ćwiczenia, które odbywam ze studentami, Å›ciÅ›le dotyczÄ… obsÅ‚ugi mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – mówi Robert Turlej, wykÅ‚adowca z elblÄ…skiej PWSZ. – Dlatego też caÅ‚Ä… komunikacjÄ™ ze studentami oparÅ‚em wÅ‚aÅ›nie o social media. PrzeprowadziÅ‚em już kilka wykÅ‚adów w ramach transmisji live, podczas których studenci zadawali mi pytania, a ja przesyÅ‚aÅ‚em im zadania do wykonania. Taka forma zajęć sprzyja przedmiotowi, który prowadzÄ™, bo studenci zdobywajÄ… wiedzÄ™ praktycznÄ…. W tej nowej sytuacji konsultujÄ™ siÄ™ również z innymi pracownikami uczelni – podkreÅ›la. - Wymieniamy siÄ™ poglÄ…dami, część osób nagrywa swoje wykÅ‚ady, udostÄ™pnia materiaÅ‚y w chmurze. Część osób dopytuje siÄ™ też, jak przeprowadzić transmisje "na żywo".
Robert Turlej zaznacza, że organizacja kształcenia zdalnego realizowana jest na podstawie zarządzenia rektora uczelni. - Wszystko odbywa się przy ustaleniach z dyrektorami instytutów, ale w tym wypadku mamy też pewną dowolność, jeśli chodzi o wybór wykorzystywanych środków. Zaletą obecnej formy kształcenia zdalnego jest to, że studia nie zostały przerwane. W bezpieczny sposób pozostajemy w kontakcie z naszymi studentami - zaznacza. - Moje materiały, w tym nagrania, dostępne są dla studentów cały czas, w każdej chwili mogą do nich wrócić i to również jest duża wartość dodana. Wadą jest tu oczywiście brak normalnego kontaktu z drugim człowiekiem.
Robert Turlej podkreÅ›la, że obecnÄ… sytuacjÄ™ przedstawiciele Å›rodowiska akademickiego przeżywajÄ… tak, jak każdy inny obywatel. - OsobiÅ›cie skupiam siÄ™ na zdrowiu mojej rodziny, wiÄ™c jestem zadowolony, że mogÄ™ pracować zdalnie. Uczelnia nie jest zamkniÄ™ta, caÅ‚y czas zapewniona jest ciÄ…gÅ‚ość jej funkcjonowania, a studenci wszelkie sprawy mogÄ… zaÅ‚atwić online – zaznacza.
- Nauka zdalna jest dla wielu nowym doÅ›wiadczeniem, a wszystko, co nieznane, z poczÄ…tku budzi lÄ™k i trudnoÅ›ci – przyznaje Julia z polonistyki. - Jest to przeÅ‚amywanie naszej strefy komfortu, schematów, do których przyzwyczajeni jesteÅ›my już od podstawówki. Obecny stan zmusza nas jednak do próby opanowanie nauki przez Internet, co w przyszÅ‚oÅ›ci może otworzyć wiele drzwi dla nowych form edukacji.
Nowe sytuacje czÄ™sto wymuszajÄ… szukania nowych rozwiÄ…zaÅ„. Pokazuje to choćby jeden z tweetów ministra nauki i szkolnictwa wyższego JarosÅ‚awa Gowina: „Szanowni PaÅ„stwo, sesja i obrona prac dyplomowych bÄ™dzie mogÅ‚a być przeprowadzona on-line” – napisaÅ‚ na swoim profilu spoÅ‚ecznoÅ›ciowym wicepremier. Czy do tego dojdzie, pokażą zapewne najbliższe tygodnie.