W zawodzie terapeuty ważna jest umiejętność pracy wieloma technikami, ponieważ jego rolą jest odkrywanie pasji i umiejętności wśród podopiecznych. Zajęcia dydaktyczne były prowadzone przez nauczycieli zespołu terapii, różnymi metodami, ze szczególnym uwzględnieniem aktywizujących technik nauczania. Na wystawie będzie można zobaczyć prace w drewnie, malarstwo, witraże, batik, dekupaż, mozaikę, wiklinę papierową, rękodzieło czyli połączenie prac szydełkowych z filcem, pomoce do biblioterapii, elementy dekoracji oraz scrapbooking. W trakcie wernisażu będzie można spróbować dietetycznych potraw, których uczniowie nauczyli się podczas treningu kulinarnego.
Autorami prac są: Elżbieta Basiukiewicz, Aleksandra Jędrzejewicz, Justyna Kempińska, Agnieszka Kuczek, Aleksandra Labuda, Anna Mikułowicz, Edyta Pilch, Lucyna Prociw, Dorota Sawicka, Weronika Sokół, Paulina Rzepecka, Łukasz Reszczyński, Dominika Tatarek.
Prace powstały w szkolnych pracowniach, w których na co dzień uczniowie przygotowują się do pracy z osobami chorymi, starszymi, niepełnosprawnymi, dziećmi w szpitalach, również z osobami wykluczonymi społecznie.
Szeroko rozumiana arteterapia jest definiowana jako „układ poglądów i czynności ukierunkowanych na utrzymanie i podnoszenie poziomu jakości życia ludzi przy pomocy szeroko rozumianych dzieł sztuki i uprawiania sztuki”.
Oddziaływanie sztuki o uzdrawiającym znaczeniu, znane było od dawna, co potwierdzał twórca koncepcji zwanej katharsis, czyli Arystoteles. Ale jednak dopiero w ostatnim stuleciu powstała inicjatywa wykorzystania procesu twórczego i sztuki do celów terapeutycznych, oparta na teorii, która określa psychologiczne mechanizmy twórczości.
W zajęciach arteterapii ważne jest stworzenie sprzyjającego klimatu pracy twórczej, która rozwija osobowość, obniża napięcia nerwowe, uspokaja i wycisza, sprawia , że swobodniej wyrażamy siebie, uwalniania od przykrych wspomnień i niepokojów, pozwala odreagować nagromadzone emocje, uaktywnia sferę komunikacji niewerbalnej, wpływa na rozwijanie własnych działań twórczych , zaspokaja potrzeby: akceptacji, bezpieczeństwa, współuczestniczenia, pobudza wielozmysłowe postrzeganie świata, wzmacnia poczucie sprawstwa, pomaga kreować przestrzeń. W szczególności relaksuje, sprawia przyjemność, daje odpoczynek.
Najnowsze artykuły w tym dziale
Bądź na bieżąco, zamów newsletter