Trzecia interpelacja Gorczycy

7
19.09.2006
Trzecia interpelacja Gorczycy
Poseł PO Stanisław Gorczyca.
Wystąpiłem z trzecią interpelacją do Ministra Sprawiedliwości w sprawie ponownego zaniechania przez Prokuraturę Rejonową w Malborku działań dotyczących niezgodnej z prawem budowy mostu zwodzonego na rzece Szkarpawie - informuje Stanisław Gorczyca, poseł na Sejm RP. - Nie można przejść nad tą sprawą do porządku dziennego.
- Tym razem wnioskuję do ministra o przeniesienie tej sprawy do prokuratury poza województwo pomorskie - podkreśla poseł. - Trzeba to w końcu raz na zawsze wyjaśnić, w interesie miasta Elbląga i naszego województwa. Liczyłem, że wobec oczywistego ograniczenia walorów żeglugowych, instytucje odpowiedzialne za tę inwestycję podejmą działania, których efektem będzie przywrócenie rzece parametrów sprzed budowy mostu. Stało się inaczej. Nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za popełnione błędy. Inwestorzy mostu nie uwzględnili przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych. Wyjaśnię, że ten przepis w & 7.1 nakłada na inwestora obowiązek uwzględnienia przy budowie mostu „wielkości odpowiadających co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy bezpośrednio wyższej”. Ponieważ rzeka Szkarpawa posiada II klasę, most winien odpowiadać wymogom stawianym rzece III klasy. Tego warunku nie spełniono - zaznacza poseł. Niespełniający wymogów prawa most na Szkarpawie zbudowano za 5 mln euro. Obecnie blokuje on dostęp do portu morskiego w Elblągu, rozbudowanego kosztem 6 mln euro. Obie inwestycje finansowo wsparła Unia Europejska. Nie da ona już z pewnością pieniędzy na taką korektę koryta Szkarpawy w rejonie mostu, aby mogły pod nim przepływać swobodnie jednostki (np. zestawy barek) o długości 132 m. Armatorzy, przedstawiciele firm i instytucji żeglugowych, korzystający z tej drogi wodnej, negatywnie opiniują mostową inwestycję, podkreślając niemożliwość przepływu takich jednostek z towarem i niebezpieczeństwo żeglugi w tym rejonie. Rozpoczął się kolejny etap walki o wskazanie winnego za niezgodne z prawem zbudowanie mostu. Niezbędna korekta koryta rzeki będzie kosztowała kilka milionów złotych. Jeśli błąd nie zostanie udowodniony, nie będzie płatnika za prace dostosowujące rzekę do obowiązującej normy.
Andrzej Minkiewicz - Telewizja Elbląska

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem...

Unia dala kase Elblagowi na port 6 mln. Rownoczesnie dala na most blokujacy ten port za 5mln. Niezle jaja, Polak potrafi zakrecic, nawet tych w Brukseli. No za takie inwestycje, jak UE sie dowie co my tu z pieniedzmi robimy, kasy juz na nic nie da.
fuzzy_logic (2006.09.19)

info

0  
  0
kto przygotował i zaakceptował projekt? winni są!!! myśleli, że to koniec i sprawa zostanie umorzona. Niedoczekanie wasze!!! Nawet jesli ten posel zrezygnuje z walki, to jest jeszcze kilka osob, które cos wiedza na ten temat i na pewno go tak nie zostawia.
zastraszony Kazio (2006.09.20)

info

0  
  0
Pretensje mozna miec tylko do wladz Elblaga. Nie dbaja o wlasne interesy. Przeciez Gdansk nie bedzie robil dobrze Elblagowi. ;]
Chuck Norris (2006.09.20)

info

0  
  0
A więc Zacni Elblążanie - sprawa mostu w Drewnicy (Schönbaum) pokazuje ewidentnie stosunek władz m. Gdańska do naszych aspiracji morskich, portowych itd. itp. A więc Zacni Elblążanie - pomyślcie sobie, że dzisiaj Mierzeja Wiślana (Frische Nehrung) należy w całości do województwa z siedzibą w Gdańsku i dajcie sobie spokój z tym przkopem w okolicy Kątów Rybackich (Bodenwinkel). Pogadajmy jednak z tymi alkoholikami ze Wschodu odnośnie przejścia przez Głębię Piławską (Neu Tief) - to się chyba bardzie opłaci, a na pieniądze z EU czeka wiele innych inwestycji w okolicy Elbląga.
Chudy Marchołt. (2006.09.20)

info

0  
  0
... oby nam siępan Stanisław w walce nie zatrzymał ... pełne poparcie ... a ty Marchołcie co tak z niemca zaciągasz ? brakuje ci czegoś to na konia i wio na zachód ... no chyba że masz jakieś kompleksy lub nie spełnione ambicje i przechwalasz sięznajomoscią niemieckich nazw naszych terenów ? hę? ... przerost formy nad treścią ...
Hesus (2006.09.22)

info

0  
  0
Nie wierze, by pan posel nie wiedzial, kto jest winien. W przypadku tej inwestycji lancuch uczestnikow, w tym i opiniodawcow, jest bardzo krotki. Poza tym zawsze mozna zapytac tych, ktorzy na co dzien tkwia w srodowisku.
red (2006.09.23)

info

0  
  0
Wszyscy, będący w temacie, wiedzą kto opiniował, podpisał. Tyle, że bez sądowego orzeczenia w garści każdy się boi "ich" ruszyć. Tchórze.
killer (2006.09.25)

info

0  
  0