Tramwaje w Elblągu: z Polski lub Turcji

61
Dzisiaj
11:38
Tramwaje w Elblągu: z Polski lub Turcji
Tramwaje PESA na ulicach Elbląga jeżdżą od 2006 r. (fot. Michał Skroboszewski, archiwum portEl.pl)
Władze miasta będą miały niezły zgryz z rozstrzygnięciem przetargu na zakup 10 tramwajów. Na przetarg wpłynęły dwie oferty – tańsza turecka i droższa polska. Obie zresztą przekraczają szacunki urzędników.

Dzisiaj w Urzędzie Miejskim otwarto oferty, jakie napłynęły na przetarg ogłoszony przez władze Elbląga w listopadzie. Zainteresowane dostawą 10 nowych tramwajów dla miasta są dwie firmy – bydgoska PESA, która swoją ofertę wyceniła na 130,5 mln złotych oraz turecki producent BOZANKAYA RAYLI SİSTEMLER, który zaproponował niecałe 95 mln złotych. Urzędnicy oszacowali wartość zamówienia na 89,7 mln zł, co oznacza, że w każdym z przypadków trzeba będzie dołożyć pieniądze z budżetu miasta.

Komisja przetargowa zbada szczegóły ofert i w najbliższych tygodniach zarekomenduje rozstrzygnięcie przetargu prezydentowi. Warto podkreślić, że bydgoska PESA to firma, która wyprodukowała pierwsze nowoczesne tramwaje dla Elbląga (tzw. ogórki), jeżdżące po mieście od 2006 roku. Dzisiaj oprócz tramwajów produkuje także pociągi elektryczne i spalinowe oraz lokomotywy. Z kolei turecki producent to koncern założony w 1989 r. w Niemczech, który od 2003 swoją główną siedzibę ma w Turcji i dostarcza tramwaje, trolejbusy, elektryczne autobusy i wagony metra do wielu krajów świata. Dodajmy, że tureckie tramwaje, choć innego producenta, jeżdżą od 2022 r. po Olsztynie.

Przypomnijmy, że 10 tramwajów zwycięzca przetargu będzie musiał dostarczyć w ciągu 24 miesięcy od czasu podpisania umowy. A zostanie ona podpisana wtedy, gdy samorząd elbląski otrzyma dofinansowanie z programu Polska Wschodnia (tak jak środki na remonty torowisk). Decyzja w sprawie dofinansowania w łącznej wysokości ok. 184 mln (nie tylko na tramwaje, ale także na remonty torowisk i inne inwestycje) ma zapaść w drugim kwartale 2025 roku.

Nowe tramwaje mają mieć od 19 do 24 metrów długości, być niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i biletomaty. Zwycięzca przetargu będzie też zobowiązany do dostawy wyposażenie niezbędnego do wykonywania przeglądów i napraw tramwajów, dostawy części zamiennych do napraw, dostawę dokumentacji technicznej wraz z oprogramowaniem i licencjami, a także do przeszkolenia pracowników z ich obsługi.

RG

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Dla mnie oczywista sprawa, wygodne, sprawdzone tramwaje Pesy, do tego firma polska, trzeba wspierac polskie firmy. Tureckie ma lolszczytyn, niech sobie ma. Ciekawe jak urzedasy, mysla.
Polska mysl (2025.02.04)
Brać z Polski. Cudze chwalicie, swego nie znacie.
Haju (2025.02.04)

info

63  
  11
@Polska mysl - Ale czołgi koreańskie, jak te urzędasy myślały? Takie myślenie płaszczakowe.
(2025.02.04)
Dobrze, że nie 30 letnie tramwaje z niemiec jak w Poznaniu.
ooo (2025.02.04)

info

48  
  12
A mnie zastanawia co to za asy wycen w urzędzie robiły, że w przeliczyli się o ponad 40 mln zł w stosunku do cen PESY. Te tureckie 5,3 mln różnicy jeszcze można jakoś obronić, ale litości - 40 baniek...
(2025.02.04)
Jaka pomyłka? To nie było kalkulowanie zakupu PESY tylko przetarg, jedna oferta jest zbliżona, więc w czym problem? Gdybyś kiedykolwiek uczestniczył w postępowaniu przetargowym może by coś zajarzyło asowi.
(2025.02.04)
Kolejny temat dla lokalnych tubylców żeby się nim ekscytowali przez najbliższe parę lat, elblongi uwielbiają takie tematy z mchu i paproci
(2025.02.04)

info

15  
  12
Jeśli chodzi o nawozy to pisrolnicy wybierają tylko produkty z Rosji. Ciekawe czy tramwaje radzieckie też dla nich lepsze niż polskie.
Patriotyzm wg pis (2025.02.04)
@Patriotyzm wg pis - Powinno się brać pod uwagę ewentualne naprawy sprzętu czy nie taniej z Polski
(2025.02.04)
Oczywiste, ze PESA tramwaje z Polski, dobra i sprawdzona firma. Trzeba wspierac i kupować polskie marki.
(2025.02.04)