Śluza kanału przez Mierzeję Wiślaną po testach

41
29.04.2022
Próby szczelności śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej wypadły pomyślnie – informuje Urząd Morski w Gdyni. Komora śluzy ma długość 200 metrów, szerokość 25 metrów i głębokość 6,5 metra.. Zobacz, co nowego na przekopie oraz film z przelotu dronem.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma być otwarty 17 września. Zarówno inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni, jak i generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix zapewniają, że prace przewidziane w ramach tego etapu projektu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany są już na ostatniej prostej. Jednym z ważniejszych przedsięwzięć była ostatnio próba szczelności śluzy, która jest elementem kluczowym dla całej inwestycji.

- Próba polegała na tym, że w pierwszym etapie nalaliśmy wodę z Zalewu Wiślanego pomiędzy bramę nr 1 a grodzę technologiczną do poziomu „-1,3” metra. Następnie, po uzyskaniu tej rzędnej, zaczęliśmy pompować wodę między bramę 1 i 2, również do poziomu „-1,3”. Ostatnim etapem było napompowanie wody pomiędzy bramę 1 a grodzę technologiczną do poziomu „0”, czyli do poziomu wody w Zalewie Wiślanym. Po uzyskaniu tego poziomu wody, mierzono przecieki w komorze żelbetowej na bramach śluz. Wynik jest pozytywny, co oznacza, że wrota stalowe na bramie południowej są szczelne – podkreśla Maciej Klecha, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix.

 

Kapitanat z pozwoleniem

Gotowy jest już budynek Kapitanatu Portu Nowy Świat, który otrzymał pozwolenie na użytkowanie. W kompetencjach Kapitanatu będą: nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową, kontrola nad przeprawą śluzową, ale i obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie Kapitanatu i przeprawy śluzowej.

- Jesteśmy na etapie zatrudniania i szkolenia osób, które będę pracowały w Kapitanacie – mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Podkreśla przy tym, że osoby, które będą pracować w Kapitanacie, muszą nauczyć się korzystać z najwyższej klasy wyposażenia stacji operatorskiej Nadrzędnego Systemu Sterowania.

 

Falochrony prawie gotowe

Z kolei jak przekonuje kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix, na ukończeniu jest już także większość prac w rejonie falochronów.

- Obecnie kończymy prace polegające na robotach czerpalnych w porcie osłonowym, tor wodny żeglugowy od strony północnej. Kończymy główne prace żelbetowe związane z betonowaniem płyt na falochronie wschodnim. Rozpoczynamy betonowanie, prace żelbetowe na głowicy wschodniej. Kończymy również prace związane z instalacją elementów x-block i x-block plus. Prace związane z układaniem prefabrykatów wykonaliśmy w 80 procentach – wylicza Bartosz Zabłocki kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.

Śluza kanału przez Mierzeję Wiślaną po testach
(fot. materiały prasowe NDI/Besix)

Dla przypomnienia, przekop Mierzei Wiślanej to druga na świecie inwestycja, gdzie zastosowano prefabrykaty x-block plus. Po raz pierwszy w historii układane są też pod wodą, jako element konstrukcji rozpraszającej energię falowania.

- Kończymy też prace żelbetowe na falochronie zachodnim. Powoli szykujemy się do rozpoczęcia prac związanych z budową nawierzchni na falochronie zachodnim oraz układu odwodnieniowego – dodaje Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.

 

Kluczowa rola wyspy

Swoją rolę spełnia już sztuczna wyspa, która powstaje w odległości ok. 2 km od Przebrna i ok. 4,5 km od przekopu.

- Sztuczna wyspa jest kluczowym elementem realizacji tego etapu inwestycji. Kluczowym ze względu na jej przeznaczenie – z jednej strony, jako miejsce przeznaczone do odkładania urobku z prac czerpalnych pochodzących z dna Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg, a z drugiej strony z uwagi na aspekty związane z ochroną środowiska, m.in. migracją ptaków – tłumaczy Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - Wyspa jest w kształcie elipsy, ma 1900 na 1100 metrów średnicy. Jej powierzchnia to 181 hektarów. Wyspa podzielona została na dwie kwatery, z czego jedna przeznaczona jest na etap wykonawczy, a druga na etap utrzymaniowy.

Wszystko wskazuje na to, że wszelkie prace związane z budową pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zakończą się do jesieni. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.

oprac. red. na podst. inf. Magdaleny Kierzkowskiej z Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Brawo, Elbląg doczeka się wreszcie portu który będzie mu znosił tzw. przysłowiowo złote jajka. Dzisiaj gdy trwa wojna widzimy wszyscy, że ci wszyscy którzy blokowali powstanie naszego polskiego Kanału Sueskiego to opcja rosyjsko-niemiecka. Dzięki najlepszemu rządowi w historii naszego kraju Polska w obecnej sytuacji jest prymusem Europy a cały demokratyczny świat nas podziwia i szanuję.
TeofilSkorupa (2022.04.29)
@TeofilSkorupa - Zawsze z wielką przyjemnością czytam Pana komentarze, pełne trafnych ocen politycznych i gospodarczych.
Wyborca z Elbląga (2022.04.29)
Za to po stronie rosyjskiej wody się mieszają i różnica poziomów pomiędzy Bałtykiem i Zalewem stanowi potężne zagrożenie!
zwolennik (2022.04.29)

info

3  
  21
Towarzyszu skorupa sami oceniacie własne komentarze?
(2022.04.29)
Po prostu przestańcie reagować na Teofilcia w jakikolwiek sposób, nawet minusami. Brak reakcji to skuteczniejsza metoda niż minusowanie, wtedy umrze z głodu :)
laskipaa (2022.04.29)

info

13  
  19
bardzo proszę nazwać tę wyspę mianem "Kaczej wyspy"!
beniuu (2022.04.29)
Różnica poziomu wód w naczyniach połączonych ? Pisowcy nawet prawom fizyki zaprzeczają.
Fizyka z podstawówki (2022.04.29)
Tak to jest jak się wierzy w bożka a nie w naukę
Fizyka z podstawówki (2022.04.29)
@Fizyka z podstawówki - A wody z cieśniny piławskiej, to " członek"....
(2022.04.29)
Gdyby natura chciała to przekop by powstał. - Kidawa Błońska. To jest megalomania - Trzaskowski.
(2022.04.29)