Senator Wcisła: "Przez poprzedni rząd rozbudowa portu opóźni się o kilka lat"

107
19.08.2024
Senator Wcisła: Przez poprzedni rząd rozbudowa portu opóźni się o kilka lat
Terminal przeładunkowy w elbląskim porcie z lotu drona (fot. Mikołaj Sobczak)
- Pod koniec 2025 roku ma zostać ukończony ostatni etap przekopu przez Mierzeję Wiślaną, czyli port w Elblągu z Bałtykiem połączy droga wodna. Termin ten nie jest zagrożony - mówił w poniedziałek (19 sierpnia) podczas konferencji prasowej senator Koalicji Obywatelskiej Jerzy Wcisła. O wiele później ma być oddana do użytku obrotnica dla statków.

Poniedziałkowa konferencja w większej części była odniesieniem do słów byłego już dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. Wiesława Piotrzkowskiego, które opublikował jeden z lokalnych portali, a w którym zarzuca on obecnemu rządowi oszczędzanie na przekopie przez Mierzeję Wiślaną. Ze względu na te oszczędności do Elbląga będą mogły, jak twierdzi Piotrzkowski, wpływać mniejsze jednostki, niż wcześniej zakładano. Zdaniem Wiesława Piotrzkowskiego na wpływanie większych statków nie pozwoli zwężenie drogi wodnej na ostatnich dwóch etapach inwestycji.

- Ponieważ Urząd Morski w Gdyni nie przygotował inwestycji do końca, nie opracował koncepcji obrotnicy i nie wykonał badań środowiskowych, jej dokończenie w standardzie docelowym będzie możliwe w 2028 roku. W związku z zablokowaniem przez Prawo i Sprawiedliwość środków unijnych w wysokości około 200 mln zł na rozwój portu, rozbudowa portu opóźni się także o kilka lat. W tej sytuacji uznaliśmy, że do końca 2025 roku połączymy Elbląg z morzem w ograniczonym zakresie, ale najważniejsze jest, by port zaczął wreszcie działać. Nie stać nas na opóźnianie inwestycji do 2028 roku - mówił senator Jerzy Wcisła, krytykując wypowiedzi byłego dyrektora Urzędu Morskiego.

Senator Wcisła: Przez poprzedni rząd rozbudowa portu opóźni się o kilka lat
Konferencja prasowa senatora Jerzego Wcisły, fot. Anna Dembińska

Na jakim etapie jest obecnie inwestycja?

- Kończymy budowę toru wodnego o głębokości 5 m na rzece. Na odcinku końcowym będzie to tor o ograniczonej szerokości, umożliwiający płynięcie statków w jedną stronę. Przygotowywana jest także budowa obrotnicy, umożliwiającej wpływanie do Elbląga jednostek o długości do 80 metrów. Aby ruszyć z pracami, konieczna jest analiza środowiskowa. Docelowo obrotnica będzie musiała być większa - mówił senator.

Jerzy Wcisła zaznaczył, że obecna koalicja rządząca od początku mówiła o dokończeniu tej inwestycji w dwóch etapach. - W pierwszym etapie doprowadzimy do uruchomienia drogi wodnej do Elbląga w 2025 r. W drugim osiągniemy docelowe standardy w ciągu około dwóch lat. Nie rozumiem, dlaczego były dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, odpowiedzialny za tę inwestycję, udaje, że tego nie wie i opowiada o zakończeniu etapu pierwszego, jak o zakończeniu całej inwestycji – mówił Jerzy Wcisła.

Zdaniem senatora Wcisły, to były dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni nie planował budowy obrotnicy, ani pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego.

- Nic w tym zakresie przez 6 lat nie zrobił. Dziś musimy zaczynać prace od początku: wykonanie projektów, badań środowiskowych, procedur przetargowych. To zadanie możliwe do wykonania najwcześniej w 2027 roku. Do tego czasu żaden statek nie wpłynąłby do Elbląga. Nie chcemy tyle czekać z uruchomieniem portu, dlatego to zadanie zostawiliśmy na drugi etap – zaznaczył senator Wcisła.

daw

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
a to nie było tak, że pan senator z kolegami za wszelką cenę chcieli blokować tę inwestycję ? kolega pyta, bo ma krótką pamięć
Jacyna (2024.08.19)
Dwa razy obiecać to jak raz dotrzymać, a po cichu sabotaż
Patriot (2024.08.19)

info

99  
  10
Hahaha. Zapomniał dodać że kosmici też blokują rozbudowę. Jakie to PEOWSKIE. Proszę o uśmiech.
(2024.08.19)
O 180 % odwracają sytuację, winią poprzedników a portu jak nie było, tak nie będzie. Ta ekipa to bajkopisarze i nieudacznicy.
Hanza 24 (2024.08.19)

info

133  
  17
no i powiedzcie kto na takiego głosuje???
kahatella (2024.08.19)

info

121  
  11
to jest chodzący wstyd dla regionu i Polski
siesta777 (2024.08.19)

info

119  
  12
i na takiego kogoś marnowane są pieniądze podatników!!!
arteon (2024.08.19)

info

110  
  14
proszę sie naburmuszyć jak idol pisowców
(2024.08.19)
@Jacyna - Pan senator niestety walczył o kaczy rów z zaciętością godną lepszej sprawy. Oczywiście na konferencji prasowej pana senatora zabrakło "wścibskiego" dziennikarza, który zapytałby pana senatora o dyrektywę TEN-T i to jak się ma do niej parking dla TiRów, o którym pan senator mówi PORT. Wykonanie badań środowiskowych najprawdopodobniej zamknie cały bałagan. Przede wszystkim ciągle nie ma symulacji wpływu toru wodnego na bezpieczeństwo powodziowe Żuław. A z całą pewnością nie będzie on zbawienny...
GłębokaMyśl (2024.08.19)
Budowa tego portu ma taki sens, jak zakładanie prezerwatywy zrobionej z wełny. Ciepło, ale działanie żadne. Zalew i jego charakterystyka dna jest taka że pogłębianie to syzyfowa praca. Nic co ma zanurzenie większe jak 2 metry nie ma sensu bytu na tym akwenie. Zwrot finansowy tej inwestycji nie nastapi nigdy.
(2024.08.19)

info

25  
  53