Pogłębiarka zwodowana, ma trafić na zalew 

60
22.09.2023
W stoczni w Finlandii zwodowano statek-pogłębiarkę, którą zamówił Urząd Morski w Gdyni. Ma pracować na drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, będzie też wykorzystywana do utrzymania torów podejściowych do portów morskich. Zobacz film.

- Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Pogłębiarka jest budowana w stoczni w Finlandii. 19 września jednostka została zwodowana, zaawansowanie prac wynosi około 70 procent. Umowę na budowę statku podpisano w marcu 2022 roku. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.

- Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – mówi Wieslaw Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii. Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.

Pogłębiarka zwodowana, ma trafić na zalew 
(fot. Urząd Morski w Gdyni)

- Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa! – mówi Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.

Parametry pogłębiarki to: 62 m długości, 12 m szerokości, powyżej 950 m sześciennych ładowni na najwyższym poziomie przelewu, maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody to 18 metrów.

oprac. red. na podst. informacji Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Tak działa PIS, mówisz i masz Teraz tylko wykopać tych "nic nie mogę bo Tussk nie pozwala" 15 października zrobimy kolejny krok, zeby cała Polska się rozwijała.
Nadzieja umiera ostatnia (2023.09.22)
Tylko Donald Tusk
(2023.09.22)
@Nadzieja umiera ostatnia - wy już stoicie w bagnie po uszy pisowcy
(2023.09.22)
O w morde. Dobry masz towar.
(2023.09.22)
A dlaczego nie będzie lodolamaczy na zalewie. Dlaczego Elbląg jest biła plama na mapie polczen PKP z portem lotniczym-CPK.
(2023.09.22)

info

37  
  13
Pazdziernika 15tego, wybieramy Kaczyńskiego.
Cz. (2023.09.22)
@Nadzieja umiera ostatnia - Tak działa PiS, mówisz masz i to dotyczy także wiz Schengen dla obywateli Pakistanu, Bangladeszu, Iranu, Iraku czy Nigerii ! No właśnie. Kwestia sprzedaży polskich wiz to nie AFERA ! TAK WYGLĄDA NORMALNOŚĆ TWORZONA PRZEZ TEN RZĄD ! Forsa dla dumnych z Elbląga to też nie afera tylko kolejny przejaw nowej normalności. Głosując na populizm i socjotechnikę głosujesz na nową normalność. Wiwat populizm i socjalizm !
GłębokaMyśl (2023.09.22)
@Cz. - jarosławpolskęzbaw ! jarosławpolskęzbaw ! jarosławpolskęzbaw !
GłębokaMyśl (2023.09.22)
@Nadzieja umiera ostatnia - Tobie PiSS chyba mózg zlassował? Trzeba Cię wykopać jak najszybciej?
pifko+ (2023.09.22)
Ale nas Elblążan interesuje pogłębienie kanału do Elbląga ! Mówi wam to coś ?
(2023.09.22)