- Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. W 2023 r. cała, złożona z trzech etapów inwestycja zostanie ukończona - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Na Przekopie Mierzei powstają dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.
- Na MoÅ›cie PoÅ‚udniowym odbywajÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›nie próbne obciążenia. Używamy do tego samochodów ciężarowych, czteroosiowych. Liczba i obciążenie tych ciężarówkÄ™ jest tak dobrana, by zbadać najbardziej niekorzystny ukÅ‚ad obciążenia dla mostu, co pozwala przetestować jego pracÄ™, ugiÄ™cia oraz odksztaÅ‚cenia – tÅ‚umaczy PaweÅ‚ Ciomek, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/​Besix, które jest generalnym wykonawcÄ… tej inwestycji.
Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to most stanie się przejezdny dla kierowców jeszcze w tym miesiącu.
- Czerwiec dla gospodarki morskiej jest szczególny. Jest zwiÄ…zany m. in. ÅšwiÄ™tem Morza i Dniami Morza, które sÄ… obchodzone od 1932 roku. W 2021 bÄ™dÄ… miaÅ‚y obraz wyjÄ…tkowy dla tej budowy, bo zostanie oddany do użytku Most PoÅ‚udniowy – zaznacza Andrzej MaÅ‚kiewicz, naczelnik WydziaÅ‚u Realizacji Inwestycji z UrzÄ™du Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem dla tego przedsiÄ™wziÄ™cia. - Prace na etapie pierwszym przebiegajÄ… zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzajÄ…. Krokiem milowym jest budowa Mostu PoÅ‚udniowego – zaznacza.
Jeden z najdłuższych obiektów obrotowych
Jak podkreÅ›lajÄ… specjaliÅ›ci z NDI, testowany obiekt jest wyjÄ…tkowy. - To jeden z najdÅ‚uższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego Å‚Ä…czna dÅ‚ugość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagÄ… to ok. 550 – 560 ton. CiekawostkÄ… jest, że pomimo tak specyficznej konstrukcji i masy, zostaÅ‚ zmontowany co do minimetrów i wyważony co do kilogramów - podkreÅ›la PaweÅ‚ Ciomek z konsorcjum NDI/Besix. Ale prace trwajÄ… też przy MoÅ›cie Północnym – zaawansowanie robót przy korpusach i skrzydeÅ‚kach podpór P1, P2, P3 siÄ™gnęło już 95 procent. Kontynuowany jest montaż konstrukcji stalowej (ok. 80%) i mechanizmów ruchu (ok. 60%). Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego.
Z kolei w rejonie kanału żeglugowego wykonywana jest warstwa wyrównawcza z betonu oraz nadbudowy żelbetowej. W części południowej kończą się prace związane z pogrążaniem ścianek, montażem kleszczy i ściągów.
- Najważniejszym elementem w części centralnej kanaÅ‚u żeglugowego jest Å›luza. Tu również widać zdecydowany postÄ™p. Po przeÅ‚ożeniu ruchu z drogi 501 na Most PoÅ‚udniowy bÄ™dziemy mogli spokojnie przystÄ…pić do budowy kanaÅ‚u żeglugowego w części poÅ‚udniowej. To odcinek o dÅ‚ugoÅ›ci ok. 500 metrów – mówi Andrzej MaÅ‚kiewicz.
Kamień na sztucznej wyspie
Intensywne roboty odbywają się też w Zatoce Gdańskiej. Trwa pogrążania ścianek szczelnych, zasypywanie grodzy oraz układanie narzutów z kamienia łamanego w części zasadniczej falochronu wschodniego i zachodniego. Na bieżąco odbywają się dostawy betonowych elementów typu Xblock, X-block plus, które są układane na falochronie wschodnim.
Sporo dzieje się również w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Przypomnijmy, usypana z piasku wydobywanego przy okazji pogłębiania kanału żeglugowego (o powierzchni 181 hektarów) ma być rezerwatem dla ptaków.
- ZrealizowaliÅ›my wiÄ™kszość prac zwiÄ…zanych z pogrążaniem Å›cianek szczelnych - okoÅ‚o 9,6 tysiÄ…ca metrów bieżących – mówi Jacek SzymaÅ„ski dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. - Poza tym zamontowanych zostaÅ‚o 557 sztuk Å›ciÄ…gów i wykonano 900-metrowy odcinek geotub. Wciąż trwajÄ… roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonano też warstwÄ™ kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na odcinku o dÅ‚ugoÅ›ci 700 metrów bieżących – dodaje Jacek SzymaÅ„ski.
Na całej budowie prowadzone są również roboty elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Zakończono już m. in. budowę instalacji elektrycznej i teletechnicznej w budynku Kapitanatu. Teraz trwa tam montaż instalacji fotowoltaicznej. Budowane jest też np. oświetlenie w rejonie mostu południowego oraz rond zachodniego i wschodniego.
Co dalej?
W kolejnych miesiącach wykonawca, czyli konsorcjum NDI/Besix, skupi się na pracach kafarowych i narzutowych na falochronach oraz na robotach żelbetowych na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu.
W rejonie kanału żeglugowego będzie trwało wykonywanie warstwy wyrównawczej z betonu oraz nadbudowy żelbetowej, a także pogrążanie ścianek, montaż kleszczy i ściągów oraz wyposażenia hydrotechnicznego. Kontynuowane będą prace przy Moście Północnym i zakończą się roboty wewnątrz budynku Kapitanatu. W dalszym ciągu będą prowadzone prace na sztucznej wyspie.
- 5 czerwca minęło 20 miesiÄ™cy od podpisania umowy na wykonanie pierwszej części budowy drogi wodnej Å‚Ä…czÄ…cej Zalew WiÅ›lany z ZatokÄ… GdaÅ„skÄ…. Do jej zakoÅ„czenia pozostaÅ‚ zatem rok. Dynamika i wielopÅ‚aszczyznowość wykonywanych prac za każdym razem, kiedy odwiedzam budowÄ™, robi ogromne wrażenie. Oprócz kluczowych elementów, jakimi niewÄ…tpliwie sÄ… mosty, falochrony, Å›luza i wyspa oko cieszy również budynek Kapitanatu Nowy Åšwiat, w którym aktualnie trwajÄ… prace wykoÅ„czeniowe. Na drugiej części naszej inwestycji – obudowa brzegów rzeki ElblÄ…g oraz budowa mostu w Nowakowie trwajÄ… prace przygotowawcze i porzÄ…dkowe, plac budowy zostaÅ‚ już przekazany wykonawcy, czyli firmie Budimex S.A. – powiedziaÅ‚ kpt.ż.w. WiesÅ‚aw Piotrzkowski, dyrektor UrzÄ™du Morskiego w Gdyni.