- Prace na Przekopie Mierzei Wiślanej idą zgodnie z harmonogramem. Pierwsze jednostki przepłyną przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r. - mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
- DziÄ™ki otwarciu frontu robót ziemnych od strony Zalewu WiÅ›lanego, które nastÄ…piÅ‚o po przekierowaniu ruchu na Most PoÅ‚udniowy, już niedÅ‚ugo w peÅ‚ni zobaczymy ksztaÅ‚t kanaÅ‚u żeglugowego. BÄ™dzie to możliwe po zakoÅ„czeniu wbijania Å›cianek, mikropali i uciÄ…gleniu caÅ‚ej konstrukcji kanaÅ‚u poÅ‚udniowego – powiedziaÅ‚ kpt.ż.w. WiesÅ‚aw Piotrzkowski, dyrektor UrzÄ™du Morskiego w Gdyni. – Woda, która od strony północnej jest już widoczna w kanale na pewno uÅ‚atwia wyobrażenie sobie tego, jak już za rok bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚a caÅ‚ość przeprawy przez MierzejÄ™ WiÅ›lanÄ….
Kanał żeglugowy i śluza to kluczowe miejsce dla tej inwestycji. To dzięki niemu jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót. Prace w tym miejscu idą pełną parą. Zakończono już zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego. Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W część południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych. A to oznacza, że można przejść do kolejnej fazy.
- RozpoczÄ™liÅ›my prace pogÅ‚Ä™biarskie na kanale żeglugowym. W tym celu sprowadziliÅ›my pogÅ‚Ä™biarkÄ™ - jednÄ… z najnowoczeÅ›niejszych w Europie i najnowoczeÅ›niejszÄ… w Polsce – mówi Mariusz Sasin, z konsorcjum NDI/Besix, które wykonuje przekop. - W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogÅ‚Ä™biarki wykonać część kanaÅ‚u do Å›luzy północnej, a nastÄ™pnie przenieść jÄ… na stronÄ™ poÅ‚udniowÄ… i wykonać część aż do wrót Å›luzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót Å›luzy i ich uruchomieniu, dokonamy peÅ‚nego przekopania kanaÅ‚u żeglugowego.
Czas na most północny
Aby w momencie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba było wstrzymywać ruchu samochodowego, zaprojektowano dwa mosty obrotowe. Most południowy w ubiegłym miesiącu oddano do użytku. Teraz prace mostowe skupiły się wokół mostu północnego. Wykonano już jego konstrukcję stalową. Bliskie ukończenia są także korpusy i skrzydełka podpór P1, P2, P3. Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego. Zamontowano również część elementów wyposażenia obiektu, m. in. bariery energochłonne oraz kolektor odwodnienia.
- Ostatnio mieliÅ›my do czynienia z wysokimi temperaturami, co sprzyjaÅ‚o burzom, szkwaÅ‚om, a to utrudniaÅ‚o pracÄ™. W tym czasie wykonywaliÅ›my zadania na lÄ…dzie, dlatego możemy powiedzieć, że w dalszym ciÄ…gu idziemy zgodnie z harmonogramem – mówi Bartosz ZabÅ‚ocki, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI.
Zakończono już prace kafarowe na falochronie wschodnim. Wykonano 921 metrów bieżących grodzy. Obecnie trwają roboty kafarowe związane z pogłębianiem ścianki na głowicy. Jednocześnie prowadzone są prace narzutowe. Dotąd wykonano 50 procent z nich.
- Prace narzutowe polegajÄ… na tym, że ukÅ‚adamy rdzeÅ„ i warstwÄ™ poÅ›redniÄ… pod x-bloki, co podtrzyma konstrukcjÄ™ grodzy. W ten sposób przygotowujemy podÅ‚oże pod prefabrykaty typu x-blok plus. Prefabrykaty sÄ… ukÅ‚adane po to, by rozpraszać fale i przejmować ich energiÄ™ kinetycznÄ…, a w konsekwencji ochraniać narzut przed rozmyciem w przyszÅ‚oÅ›ci – tÅ‚umaczy Bartosz ZabÅ‚ocki.
Na wyspie 715 ściągów
Nie mniej dzieje siÄ™ w rejonie sztucznej wyspy, która docelowo ma siÄ™ stać rajem dla ptaków. Coraz bliżej koÅ„ca sÄ… tam roboty zwiÄ…zane z pogrążaniem Å›cianek szczelnych. Zamontowano już ponad poÅ‚owÄ™, czyli 715 Å›ciÄ…gów. TrwajÄ… prace zwiÄ…zane z robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy. Wykonano warstwÄ™ kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 12 sekcjach – to 20 procent zaplanowanego zakresu. Wykonano też narzut z kamienia hydrotechnicznego na skarpie na dwóch sekcjach oraz obciÄ™to Å›ciankÄ™ szczelnÄ… na jednej sekcji.
W ostatnim czasie zakończono m. in. budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku Kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.
Co dalej?
W najbliższych miesiącach zaplanowane jest zakończenie prac kafarowych na obu falochronach na Zatoce Gdańskiej. Kontynuowane będą roboty żelbetowe na koronie falochronu zachodniego oraz w jego części lądowej.
W rejonie kanaÅ‚u żeglugowego prowadzone bÄ™dÄ… prace zwiÄ…zane ze zbrojeniem i betonowaniem Å›cian Å›luzy. Montowane bÄ™dÄ… elementy mechaniki – szyny dolne, boczne i górne, a od sierpnia rozpocznie siÄ™ montaż konstrukcji stalowej bram. W dalszym ciÄ…gu prowadzone bÄ™dÄ… prace przy moÅ›cie północnym.
Na sztucznej wyspie kontynuowane będzie m. in. pogrążanie ścianek szczelnych, montaż ściągów, wykonywanie geotub, roboty czerpalne i zasypywanie grobli wyspy.
W planach są również dalsze prace związane z instalacjami elektrycznymi, teletechnicznymi i sanitarnymi.
WykonawcÄ… robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej Å‚Ä…czÄ…cej Zalew WiÅ›lany z ZatokÄ… GdaÅ„skÄ… – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest UrzÄ…d Morski w Gdyni.