Drugi etap budowy drogi wodnej na półmetku

31
11.08.2022
Coraz bardziej zaawansowane są prace na drugim etapie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Na budowie pracuje obecnie ok. 200 osób i 20 jednostek pływających - informuje Urząd Morski w Gdyni. Zobacz zdjęcia.

Przypomnijmy, że umowa między inwestorem, czylu Urzędem Morskim w Gdyni, a wykonawcą (firmą Budimex SA) została podpisana w kwietniu ubiegłego roku. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.

- Już niedługo, bo 17 września otworzymy Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. To pierwszy etap wielkiego projektu, jakim jest budowa nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Jednym z elementów inwestycji łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie. Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie robót osiągnęło już półmetek – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zakres prac wynikający z umowy, obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie wraz ze zmianami układu drogowego.

Drugi etap budowy drogi wodnej na półmetku
(fot. materiały prasow Budimex)

- Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wchodzi w decydujący etap. Elementem bardzo ściśle związanym z drugim etapem jest droga powiatowa oraz most w Nowakowie, który budujemy jako nową przeprawę. Obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji. Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami – mówi Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika do spraw realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Obecnie firma Budimex wykonuje roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianek szczelnych i ich kotwienie, roboty mikropalowe oraz roboty żelbetowe.

- W tej chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Mamy zrealizowane 80 procent pogrążania grodzic, a także ponad połowę mikropali i kleszczy kotwiących tę konstrukcję. Cały kontrakt jest zaawansowany w ok. 50 procentach. W tej chwili na budowie pracuje ok. 200 pracowników i ponad 20 jednostek pływających. Mamy 5 zespołów do pogrążania grodzic i 5 zespołów pogrążających mikropale. Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic we wrześniu lub październiku. W sierpniu kończymy podpory obiektu mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej części ukończyć w tym roku – mówi Grzegorz Małasiewicz, dyrektor ds. Hydrotechniki Rejonu Budimex SA.

Zadaniem inwestycji jest ożywienie województwa warmińsko-mazurskiego, w szczególności portu w Elblągu. Nowe rozwiązanie infrastrukturalne ma być motorem rozwoju gospodarczego całego regionu. Budowa nowej drogi wodnej stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie sto kilometrów.

Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w tym dziale Bądź na bieżąco, zamów newsletter

A moim zdaniem... (od najstarszych)

Pokazuj od
najnowszych
Największe
emocje
Dopóki rząd nie da pieniędzy na powiększenie portu w Elblągu to do portu będą mogły wpływać kajaki, barki i pontony... Do tego czasu przekop jest bezużyteczny.
lol (2022.08.11)
Harleyowiec i Motorówa trzymajcie posadki dla swoich w "porcie"!!!rozwój Elbląga dalej miejcie w d.... e!!! ***** ***
(2022.08.11)

info

14  
  17
A jaki Elbląg ma port ? Bardziej adekwatne określenie to przystań !!!
As63 (2022.08.11)
I tak nas Amerykanie w konia z tym przekopem zrobią. Zawsze nas ze wszystkim robili w konia.
(2022.08.11)

info

7  
  24
Budować budowac. Kraj na węgiel czeka
:-) (2022.08.11)

info

15  
  2
"Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m. " Pani Magdalena podzieliła się z czytelnikami marzeniami twórców i pomysłodawców najkosztowniejszej dewastacji ostatniego stulecia mającej na celu pokazanie siły sprawczej PARTII i umożliwienie dojścia do korytka i jego utrzymanie przez 8 lat za pieniądze rozentuzjazmowanych podatników płacących coraz wyższe daniny publiczno-prawne, a ostatnio również cieszących się dwucyfrową inflacją. Wiwat Populizm i Socjotechnika !
GłębokaMyśl (2022.08.11)
@As63 - Elbląg posiada parking dla TiRów o wdzięcznej nazwie PME Sp. z o. o.który przynosi regularnie straty, ale władzuchna miejska do spółki z panem senatorem Jerzym Wcisłą bronią tego trupa jak niepodległości.
GłębokaMyśl (2022.08.11)
Rzeka Elbląg powinna być poglebiona na całej dlugosci, do tego powinny być umocnienie brzegi rzeki. Gdzie są te ścieżki rowerowe nad rzeką Elbląg.
(2022.08.11)
@lol - Jakby Olimpia awansowała to mogłaby być feta na statku na 100 metrów, do byłby to chociaż 1 ktory płynąwszu po Zalewie na pewno nie obniżyłby dumy i ducha patriotycznego naszego regionu
toast za brzeg (2022.08.11)
To władze Elbląga nic nie zrobili, aby zdobyć pieniądze na rozbudowę portu. Też przepadło 85% dotacji na remont Kolei Nadzalewowej z programu Kolej Plus. Władze Tolkmicka, Fromborka i Braniewa się zgodziły. Tylko Elbląg się nie zgodził
(2022.08.11)

info

21  
  7